مسئول سالمندان مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

اعلام وضعیت شاخص‌های سالمندی برنامه ۱۴۰۰ اصفهان

دکتر ناهید مرادی مسئول گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان در نشست آموزشی خبری دانشگاه با موضوع بهداشت روان در سالمندی ضمن اعلام وضعیت شاخص‌های سالمندی برنامه 1400 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: 28 هزار سالمند بسیار پرخطر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و نیاز سنجی شدند.

دکتر ناهید مرادی مسئول گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان در نشست آموزشی خبری دانشگاه با موضوع بهداشت روان در سالمندی ضمن اعلام وضعیت شاخص‌های سالمندی برنامه ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: ۲۸ هزار سالمند بسیار پرخطر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و نیاز سنجی شدند.

مسئول گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان به برنامه‌های این دانشگاه در خصوص سالمندان اشاره و اظهار کرد: برنامه آموزش شیوه زندگی سالم و مبتنی بر خود مراقبتی که کلاس‌های آموزشی برای افراد بالای ۶۰ سال است در ۱۶ مبحث آموزشی در تمام مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و خانه‌های بهداشت است که مراجعه و به مرور آموزش‌ها را دریافت کنند.

 وی افزود: برنامه مراقبت ادغام یافته است مراقب فعال و ارزیابی‌ها و غربالگری‌ها است در مراکز بهداشت ارائه می‌شود و یکسری برنامه‌های دیگر مثل مراکز و بیمارستان و آزمایشگاه دوستدار سالمند، آموزش‌ها هم چهار جلد کتاب دارد و خدمات برای سالمندان رایگان است.

دکتر مرادی افزود: مراقبت‌ها  شامل پیش‌گیری از سکته‌ها از طریق خطر سنجی که بیماری‌های شایع غیر واگیر ارزیابی می‌شوند همچنین ارزیابی تغذیه‌ای و بحث سقوط سالمندان و افسردگی ارزیابی می‌شود، تشخیص زودهنگام سرطان سینه زنان و روده بزرگ و فشار خون و واکسیناسیون، مکمل‌های رایگان، ویتامین د ماهانه یک عدد و کلسیم د که روزی یک عدد و اگر سالمند مبتلا به دیابت و فشار خون باشد ماهانه مراقب سلامت و بهورز ارزیابی می‌کنند و پزشکان هم موظف هستند سه ماه یکبار مراقبت فرد را رایگان انجام دهند.

بالای ۱۴ درصد سالمندان استان ۵ خدمت را دریافت کردند

مسئول گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان شاخص‌های برنامه ۱۴۰۰ استان را هم اشاره و اعلام کرد: درصد جمعیت سالمند استان ۱۲٫۶ درصد، و پوشش مراقبت کامل سالمندان یعنی سالمندانی که هر ۵ خدمت را دریافت کرده‌اند در سال ۱۴۰۰ برابر ۱۴٫۲ درصد و حداقل یک خدمت را گرفته باشند ۳۸ درصد بوده است.

وی بیان کرد: وضعیت سالمندان که در سال ۱۴۰۰ از نظر سقوط و عدم تعادل، غربالگری، افسردگی، تغذیه، فشار خون، خطر سنجی روده بزرگ و سرطان سینه غربالگری شدند. مراقب سالمند به این صورت است که سال یکبار هر سالمندی مراجعه و خدمات را می‌گیرد اگر در جریان ارزیابی مشکل داشته باشد مراحل بعدی مشخص و اگر مشکلی نداشته باشد سال بعد برای دریافت خدمات و مراقبت بیاید.

مرادی در خصوص خروجی مراقبت‌ها اظهار کرد: ۳۵ درصد ۶۷۰ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نظر سقوط و عدم تعادل در سال ۱۴۰۰ بررسی شد.

چاقی سالمندان و اضافه وزن مشکل اصلی استان اصفهان است

وی گفت: غربالگری افسردگی ۲۲۸هزار که تعداد ۸۵۲۷ نفر غربال مثبت که نیازمند بررسی بیشتر هستند و مبتلایان به افسردگی ۱۵۵۱۸ نفر تشخیص داده شدند ابتلا به سوء تغذیه (لاغری) ۶۹۰ نفر، چاقی و اضافه وزن ۵۷۴۶۶ نفر که مشکل اصلی چاقی سالمندان و اضافه وزن است.

استان اصفهان بالای ۹ هزار نفر سالمند با احتمال بالای سقوط دارند

مرادی ادامه داد: احتمال سقوط و عدم تعادل ۲۳۰ هزار نفر که ۹۲۱۰ نفر احتمال بالای سقوط دارند و باید حواسمان به اینها باشد آموزش‌ها و مداخلات درمانی مناسب  ارائه شود همچنین ۱۰۴ هزار نفر مبتلا به دیابت و ۱۹۲ هزار نفر مبتلا به فشار خون بودند.

۶۶ درصد سالمندان استان اصفهان مبتلا به فشار خون هستند 

مسئول گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان با اشاره به مطالعه ۲۰۱۶ گفت: شیوع فشار خون کل جمعیت استان ۲۶ درصد در خانم‌ها و در آقایان ۲۴ درصد است ولی در سالمندی ۶۶ درصد سالمندان استان مبتلا به فشار خون هستند اما این که چند درصد از بیماری اطلاع دارند در خانم‌ها ۸۳ درصد و در آقایان ۷۴ درصد است مشکل عمده‌تر این که در خانم‌ها ۶۷٫۵ درصد خدمات می گیرند و در آقایان ۴۷٫۲ درصد یعنی هم کمتر اطلاع دارند هم کمتر خدمات می‌گیرند و این که چند درصد کنترل شده‌اند از ۶۶ درصد خانم‌ها ۳۳ درصد اما آقایان پایبندی به درمان و کنترل به بیماری بهتر است.

وضعیت شیوع دیابت در کل جمعیت استان ۱۲ درصد و شیوع دیابت در سالمندی دوبرابر است

وی طبق مطالعه ۲۰۱۶ بیان کرد: وضعیت شیوع دیابت در کل جمعیت ۱۲ درصد است که در سالمندی دوبرابر می‌شود که ۹۰ درصد خانم‌ها و ۷۸ درصد آقایان اطلاع دارند و ۷۶ درصد خانم‌ها  و ۵۷ درصد آقایان  خدمات گرفته همچنین کنترل شده خانم‌ها ۳۸ درصد و آقایان که مراجعه می‌کنند بیشتر از خانم‌هاست.

درصد چاقی بانوان استان اصفهان بالاتر است

مرادی عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر را هم اشاره کرد و افزود: چاقی ۲۷ درصد در خانم‌ها بوده در سالمندی ۳۹ درصد شده اما در آقایان چاقی ۱۷ درصد و در سالمندی ۱۸ درصد است. چاقی و چاقی شکمی خیلی  بالا که دیابت رتبه یک کشوری هست. فعالیت فیزیکی نامطلوب در کل خانم‌ها  ۶۳ درصد و در خانم‌های سالمند ۶۸ درصد در آقایان کلا ۴۹ و در آقایان سالمند۵۴ درصد بود همچنین مصرف سیگار پنج صدم درصد در خانم‌ها و در آقایان ۲۱ و در آقایان سالمند ۱۵ درصد است.

 اجرای نظام مراقبت از سالمندان ۵۹۰ هزار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال ۱۴۰۰ 

وی ادامه داد:  نظام مراقبت از سالمندان از ۱۴۰۰ شروع شده که سالمندان کل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که ۵۹۰ هزار از نظر شش عامل خطر ارزیابی شدند که شامل ابنلا به بیماری‌های صعب العلاج دمانس و سرطان‌ها و کلیوی و ابتلا همزمان به بیش از دو بیماری مزمن مثلا هم دیابت هم فشارخون، سالمندانی که ناتوان هستند، سالمندانی که تنها زندگی می‌کنند حاشیه نشین هستند و سن بالای ۷۵ سال دارند، اجرا شد.

۲۸ هزار سالمند بسیار پرخطر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و نیاز سنجی شدند

مسئول گروه میانسالان و سالمندان مرکز بهداشت استان  در ادامه اعلام کرد: سالمندان در پنج گروه بسیار پرخطر که سالمندانی که بیماری صعب العلاح هستند و همزمان هم ناتوان و بیش از دو بیماری مزمن دارند که حدود ۵ درصد سالمندان در این گروه قرار گرفته ۲۸ هزار نفر هستند و گروه سالمندان پرخطر که یا ناتوان یا دو بیماری همزمان دارند. و فعلا رویکرد ما این دو گروه است.

۱۸۴ هزار سالمند پرخطر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

مرادی گفت: ۳۲ درصد پرخطر هستند ۱۸۴ هزار نفر و ۲۴ هزارنفر خطر متوسط، کم خطر ۸۹ هزار نفر و ۴۲ درصد شش تا عامل خطر را ندارند.

وی ادامه داد: بعد از ارزیابی نیاز سنجی هم انجام شد و برای ۲۸ هزار نفر سالمند بسیار پرخطر مشکلات جسمی حرکتی، بیماری، شنوایی، دهان و دندان، بیش از چهار دارو، مصرف مواد، سوء تغذیه، نیاز به تجهیزات حرکتی و کمک شنوایی و بینایی، و نیاز به استحمام و خرید و کمک دقیقا مشخص شده است.

   مرادی اظهار کرد: الان پیگیری جلسات حمایت طلبی هستیم که نیازها را مرتفع کنیم، بهداشت دهان و دندان را خود دانشگاه اقداماتی کرده است.