معاون پرستاری وزارت بهداشت:

۸ میلیون سالمند درگیر بیماری‌های مزمن هستند/ افزایش هزینه‌های سلامت

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ۸ میلیون سالمند حداقل به دو بیماری مزمن مبتلا هستند و سه نوع دارو مصرف می‌کنند. این افراد نیازمند مراقبت هستند.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در همایش پرستاری جامعه‌نگر که در هتل قلب تهران برگزار شد با بیان اینکه در یک قرن گذشته اتفاقات مختلفی در دنیا از جمله ایران افتاده و بیماری های واگیر فراوانی در جهان رخ داده است، گفت: بیماری کرونا نشان داد که هر انچه که قبلا در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌دانستیم دچار تغییر شده است.

وی افزود: زمانی ما به دلیل جمعیت زیاد متولدین دهه۶۰ جوان‌ترین کشور دنیا بودیم اما در حال حاضر این افراد در میانسالی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: ۸ میلیون سالمند حداقل به دو بیماری مزمن مبتلا هستند و سه نوع دارو مصرف می‌کنند. این افراد نیازمند مراقبت هستند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تاب آوری نظام سلامت در حوزه اقتصادی شکننده است، گفت: با وجود پوشش زیاد بیمه‌ای متاسفانه مردم هزینه‌های زیادی را بابت خدمات درمانی پرداخت می‌کنند.

او با بیان اینکه سالانه هشت تا ده‌ هزار نفر دانشجو توسط دانشکده‌های پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند، گفت: برخی از فارغ التحصیلان به دلایل مختلف مانند ازدواج و عدم توانایی برای گذراندن طرح از گردونه بازار کار خارج می‌شوند. با این حال خدمات مراقبت در منزل موجب شده تا این افراد در این حوزه فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: مراقبت در منزل زنجیره ارتباط بیماران با بیمارستان‌ها خواهد بود.

وی همچنین اعلام کرد: کلینیک مراقبت تسکینی در بیمارستان کودکان در چند روز آینده افتتاح خواهد شد.

عبادی با بیان اینکه ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان به موقع، توانبخشی و مراقبت‌های تسکینی از جمله سطوح پنج گانه سلامت است، اظهار کرد: استفاده از فناوری‌ها و به ویژه هوش مصنوعی در پرستاری جامعه نگر برای پیشرفت بیشتر این حوزه موثر است.