معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی

خراسان رضوی / فعالیت ۴ خانه حمایتی سالمندان در خراسان رضوی

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی چهار خانه حمایتی سالمندان فعالیت دارد که در مجموع ۴۰ سالمند در آن نگهداری می‌شود.

حمیدرضا علیزاده بیان کرد: تاسیس خانه‌های حمایتی سالمندان در خراسان رضوی از سال ۹۸ آغاز شد و هدف اصلی از تاسیس آن استقلال‌بخشی به افراد سالمند، رسیدگی بیشتر به آنان و اینکه سالمندان بتوانند توانمندی خود را نشان دهند، بوده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف تاسیس این خانه‌ها این است که سالمندان بتوانند زندگی عادی داشته باشند و احساس نکنند زندگی آن‌ها به انتها رسیده است.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: این خانه‌ها به شکل منازل مسکونی است و هیچ تابلویی ندارد. هشت تا ۱۰ فرد سالمند در هر کدام از این خانه‌ها نگهداری می‌شود و یک زندگی عادی را می‌گذرانند.

علیزاده با بیان اینکه معمولا سالمندانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند، ۶۵ سال به بالا هستند و از طریق دادگستری یا خانواده‌ها به ما معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: اغلب این افراد مجهول‌الهویه هستند که البته استقلال نسبی دارند.

وی افزود: اگر کسی مجهول‌الهویه باشد، بهزیستی برای او یارانه‌ای به مبلغ سه میلیون تومان پرداخت می‌کند اما اگر این افراد خانواده داشته باشند، حداقل هزینه  پذیرش آنان در خانه‌های مذکور سه میلیون تومان است.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: موسسات خیریه یا اشخاص حقیقی می‌توانند برای تاسیس این خانه‌ها درخواست بدهند. پذیرش در تمام مراکزی که تحت نظارت بهزیستی است، از طریق اداره کل بهزیستی استان صورت می‌گیرد و افراد برای پذیرش در خانه‌های حمایتی سالمندان باید به این نهاد مراجعه کنند.