دکتر کیمیاگر متخصص تغذیه

تغذیه مناسب، کلید سلامتی سالمندان است

با افزایش سن و تغییرات به وجود آمده در بدن، رابطه سالمند با غذا دچار دگرگونی‌هایی می شود که ممکن است مشکلاتی را در بدن آن‌‌ها ایجاد کند.

با افزایش سن و تغییرات به وجود آمده در بدن، رابطه سالمند با غذا دچار دگرگونی‌هایی می شود که ممکن است مشکلاتی را در بدن آن‌‌ها ایجاد کند.

دکتر کیمیاگر متخصص تغذیه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در تغذیه سالمندان باید توجه شود که به نحوی نباشد که با رژیم غذایی افراد حاضر در خانواده او متفاوت باشد. اما حدالامکان غذاهایشان کم چرب باشد و بهتر است همانند افراد عادی اعضای خانواده برنامه ریزی شود.

وی افزود: سالمندان نیاز به غذای کم چرب یا چربی جامد کمتر دارند گرچه در افراد عادی هم این گونه است باید چربی جامد حذف یا کمتر شود، لبنیات آن‌ها کمتر چرب باشد، یعنی معادل ۲ لیوان در روز شیر یا ماست میل کنند، نان‌های سبوس دار برایشان مفید است. همچنین سالمندان باید از نان‌های قابل هضم که به خوبی جویده می‌شوند استفاده کنند.

دکتر کیمیاگر بیان کرد: در برنامه غذایی شان باید گوشت سفید چون مرغ، ماهی، میگو و … به جای گوشت قرمز استفاده کنند و از طرفی چون جذب ویتامین از دستگاه گوارش در سالمندان کمتر می‌شود نیاز است که با نظر پزشک مربوطه کپسول مولتی ویتامین مصرف شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که در تغذیه سالمندان وجود دارد عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی در تغذیه سالمندان کاهش دریافت غذاهای مغذی و روی آوردن به غذاهای ساده به دلیل عدم توانایی کافی در آن‌هاست که امکان دارد به دلیل تنهایی و کم توانی نتوانند به دنبال غذاهای مغذی بروند. 

این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات تغذیه سالمندان این است که غذاها به صورت نیمه جویده استفاده می‌شود و به دلیل عدم هضم کامل مشکلاتی در معده به وجود می‌آید همچنین مشکل کمبود ویتامین B12 مطرح است که باید طبق نظر پزشک این ویتامین ها ماهانه تزریق شود.