غربالگری تشخیص و مداخله اختلالات طیف شناختی ویژه سالمندان در کشور

مدیرکل دفتر توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی کشور از اجرای برنامه غربالگری تشخیص و مداخله اختلالات طیف شناختی سالمندان از نیمه دوم سال جاری خبر داد.

زهرا نوع پرست، با اشاره به اجرای طرح غربالگری ویزه سالمندان اظهار کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله اختلالات طیف شناختی این قشر که چندی پیش در دستور کار قرار گرفته است، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته از نیمه دوم سال جاری اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این که سالمندی دوره حساسی از زندگی بشر به شمار می رود، بنابراین توجه به مسایل و نیازهای افراد در این گروه سنی ضرورت اجتماعی است، بیان کرد: واقعیت این است که آگاهی از وضعیت سلامت روانی فرد در این دوره سنی و مداخلات غیر دارویی مؤثر موجبات دستیابی به بهداشت روانی شخص و جامعه را فراهم می آورد.

مدیرکل دفتر توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی کشور در ادامه تاکید کرد: امروزه سالمندی یک پدیده مهم در جهانی نیز تلقی می شود زیرا که با ارتقاء کمی و کیفی امکانات بهداشتی و درمانی ما شاهد افزایش جمعیت این گروه از افراد در مناطق مختلف جهان از جمله ایران هستیم. براساس آمـار سـازمان بهداشـت جهـانی تعـداد سالمندان در کشورهای آسیای جنوب غربی از جمله ایران در سال ۲۰۰۰ حدود هفت درصد بوده است که این رقم در سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱۵ درصد خواهد رسید. همچنین گفته می شود که جمعیت سالمند ایران تا ۲۰ سال آینده به ۱۷ میلیون نفر می رسد که همه این موارد ضرورت برنامه ریزی های بهداشتی، رفاهی و غیر را برای این قشر گوشزد می کند.

نوع پرست در خاتمه افزود: با توجه به همه این موارد و شیوع بیماری ها و اختلالاتی که این قشر در معرض آن قرار دارند، از جمله اختلالات طیف روانشناختی می توان با اجرای طرح مورد نظر طیف بیمارهای خوزه شناختی ویژه این گروه از افراد را حداقل ۱۵ سال عقب انداخت.