ضرورت ارائه فرآیند “برنامه آموزشی ارتقاء سلامت دهان سالمندان”

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهیه برنامه آموزشی سلامت دهان سالمندان را برای دانشجویان دندانپزشکی موثر دانست و گفت: ایجاد انگیزه فراگیری در دانشجویان یکی از عمده‌ترین چالش‌های این فرآیند است.

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهیه برنامه آموزشی سلامت دهان سالمندان را برای دانشجویان دندانپزشکی موثر دانست و گفت: ایجاد انگیزه فراگیری در دانشجویان یکی از عمده‌ترین چالش‌های این فرآیند است.

دکتر کتایون سرگران در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه دندانپزشکی سالمندان از سال گذشته وارد کاریکولوم جدید رشته دندانپزشکی شده است اظهار کرد: تهیه محتوای آموزشی که بتواند این برنامه را در سیستم آموزشی به اجرا درآورد برای دانشجویان ضروری است و برای استقرار این فرایند سه جلسه در طول یک هفته و در قالب واحد دندانپزشکی جامع نگر برای دانشجویان سال آخر طراحی شده است.

 وی ادامه داد: در جلسه اول دو استاد از گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی به روش سخنرانی و بحث گروهی به ارائه محتوای آموزشی پرداختند که در جلسه دوم نیز دانشجویان به فیلد آموزشی متخصص ارتقای سلامت سالمندان واقع در یکی از خانه های سلامت شهری شهرداری تهران پرداختند.

amir harirchi-6

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: با اطلاع رسانی قبلی به سالمندان تحت پوشش خانه سلامت شهرداری که طی فراخوان به محل خانه سلامت دعوت شده اند، دانشجویان در یک روز مشخص به معاینه کامل دندانپزشکی و آموزش های جامع مربوط به سالمندان بالای ۶۰ می پردازند و همچنین فرم های مشخصی برای معاینه و ارجاع طراحی شده است که مشکلات سالمندان در آن ثبت می شود و براساس آن راهنمایی می شوند که برای تکمیل درمان مورد نیاز خود به دانشکده دندانپزشکی ارجاع داده می شوند.

 سرگردان با بیان اینکه جلسه سوم و نهایی، تحت نظر اساتید گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در دانشکده دندانپزشکی برگزار شد افزود: این جلسه به بیان گزارشی از فعالیت های دانشجویان در فیلد آموزشی و ارایه بازخورد به آنان اختصاص پیدا کرد و بر این اساس دانشجویان می توانند مشکلات و چالش های خود را با اساتید مطرح کنند.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر سنجش پیش آزمون و پس آزمون این برنامه گفت: این فرایند قبل و بعد از جلسات آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت و براساس بازخوردی که از میزان آگاهی، نگرش و عملکرد خود اظهار دانشجویان بدست آمد تغییرات لازم در آن صورت گرفت.

 وی با اشاره به اینکه اعضای هیات علمی دانشکده در تعیین این فرآیند نقش موثری داشتند اظهارکرد: این برنامه برای اولین بار در سطح کشور در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی شده است.

 این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایجاد انگیزه فراگیری در دانشجویان را یکی از عمده ترین چالش های این فرآیند دانست و افزود: با توجه به اینکه مطالب مرتبط در دروس دیگر در حد بازتوانی دندانی و یا درمان جامع سالمندان به دانشجویان ارایه می شد و از آنجا که مبحث سالمندشناسی عناوین آموزشی خاص و بسیاری را به شکل کاملا جدید وارد سیستم آموزشی می کرد به نوعی باید انگیزه مشارکت و فراگیری در دانشجویان تقویت شود که امیدوارم با وارد کردن برنامه عملی جامعه نگر و استفاده از فیلد آموزشی دندانپزشکی سالمندان انگیزه آموزش در زمینه سالمندشناسی در دانشجویان ارتقا پیدا کند.