بهزیستی ارومیه از ۲۳۶ سالمند بالای ۱۰۰ سال حمایت می‌کند

معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: از ۲۸۷ هزار و۸۲۱ نفر سالمند و معلول ۲۳۶ نفر سالمند بالای ۱۰۰ سال در ارومیه تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی هستند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: از ۲۸۷ هزار و۸۲۱ نفر سالمند و معلول ۲۳۶ نفر سالمند بالای ۱۰۰ سال در ارومیه تحت پوشش بهزیستی آذربایجان‌غربی هستند.

بر اساس قانون، کمیته امداد متولی امر حمایت از سالمندان است و سازمان بهزیستی استان هیچ مسئولیتی در این امر ندارد اما زمانی که یک سالمند  از لحاظ جسمی و روحی با مشکلی برخورد کرد و یا نیاز به مراقبت شبانه‌روزی داشت آن موقع سازمان بهزیستی حمایت خود را از سالمندان شروع می‌کند.

علی پرمقیاس، معاون توان‌بخشی بهزیستی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگوی تفصیلی پیش رو به سؤالات خبرنگار تسنیم در رابطه با فعالیت این معاونت پاسخ داده است که مشروح آن در پی می‌آید.

تسنیم: بنا به آخرین سرشماری چند نفر سالمند در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی آذربایجان‌غربی قرار دارند؟

علی پرمقیاس: ۲۸۷ هزار و۸۲۱ نفر سالمند و معلول در استان تحت پوشش هستند.

تسنیم: بیش‌ترین سالمندان در کدام شهر استان قرار دارند؟

علی پرمقیاس: با توجه به تعداد جمعیت در هر شهر ارومیه بیش‌ترین افراد سالمند را در خود جای داده است  به طوری که در ارومیه سالمندان بالای ۶۰ سال ۷۹ هزار و ۲۵۸ نفر و معلولین تحت پوشش ۱۳ هزار و ۵۴۸ نفر هستند.

تسنیم: درصد جمعیت سالمندی  در شهرستان‌ها چگونه است؟

علی پرمقیاس: درصد جمعیت سالمندی در ارومیه ۸٫۲۲ درصد،   تکاب ۹٫۸،  خوی ۸ و اشنویه ۶٫۵۶ درصد است.

تسنیم: درصد جمعیت سالمند بالای ۱۰۰ سال در شهرستان‌ها را بیان کنید؟

علی پرمقیاس: در ارومیه ۲۳۶ نفر، خوی ۴۱ نفر،  نقده ۲۳ نفر، بوکان ۲۳۰ و نیز ماکو ۱۰ نفر است.

تسنیم: نظر شما درباره ورود سالمندان به سرای سالمندی چیست؟

علی پرمقیاس: شایسته است با سالمندان آن گونه که مثل یک انسان رفتار می‌شود برخورد کنیم جایگاه سالمندان و معلولان در کنار خانواده و جامعه است و نیز سازمان‌ها و ارگان با باید به گونه‌ای رفتار کنند که بتوانند سالمندان و افراد معلول به راحتی در شهر رفت‌وآمد کنند چون تمامی افراد جامعه باید از حقوق برابر برخوردار شوند.

تسنیم: در استان چند مرکز توان‌بخشی برای ارائه خدمات به معلولین وجود دارد؟

علی پرمقیاس: در استان ۵۵ مرکز توان‌بخشی وجود دارد که برخی مراکز ۲ یا ۳ خدمت را ارائه می‌دهند. مرکز توان‌بخشی در حوزه نگهداری آموزش حرفه‌آموزی بازدید در منزل و خدمات توان‌بخشی فعالیت می‌کند.

تسنیم:علل به وجود آمدن معلولیت و عقب‌ماندگی ذهنی در کودکان چیست؟

علی پرمقیاس: عوامل مادرزادی ژن شناختی ، ازدواج فامیلی، استفاده از داروهای در زمان بارداری، ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی،کمبود اکسیژن در بدو تولد و افتادن فرزند از جمله مهم‌ترین عوامل هستند.

تسنیم:چه خدماتی از سوی سازمان بهزیستی برای معلولین ارائه داده می‌شود؟

علی پرمقیاس: شهریه دانشجویی،کمک‌هزینه ازدواج، معافیت سربازی، معافیت پرداخت آب، برق، گاز، کمک‌هزینه دارو، کمک‌هزینه مسکن و حق قانون ۳ درصد حق استخدام  از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه‌شده برای معلولان استان هستند.

تسنیم: علاوه بر موارد فوق چه خدماتی در صورت نیاز معلولین به آن‌ها ارائه می‌دهید؟

علی پرمقیاس: خدمات درمانگاه‌های توان پزشکی، بینایی‌سنجی و وسایل ارتوپدی در صورت نیاز ارائه می‌شود.

گفت‌وگو از لیلا برجسته