۸۰ درصد افراد بالای ۸۵ سال به پیرگوشی مبتلا هستند

یک شنوایی شناس گفت: بهترین سن غربالگری شنوایی در سالمندان بین ۵۰ تا ۶۰ سال است و لازم است سالانه یکبار غربالگری شنوایی انجام شود زیرا عدم درمان این اختلال در ابتلا به افسردگی موثر است.

فرزام جنابی یک شنوایی شناس گفت: بهترین سن غربالگری شنوایی در سالمندان بین ۵۰ تا ۶۰ سال است و لازم است سالانه یکبار غربالگری شنوایی انجام شود زیرا عدم درمان این اختلال در ابتلا به افسردگی موثر است.
فرزام جنابی گفت: امروزه با توجه به پیشرفت علم و توسعه صنعتی کشورمان، شهروندان در معرض آلودگی صوتی قرار دارند و با توجه به اینکه جامعه ما به سمت سالمندی در حال حرکت است و درصد بالایی از جمعیت کشور ما را سالمندان به خود اختصاص می‌دهند، یکی از مشکلات جدی که در سالمندان در معرض افزایش است مشکل کاهش شنوایی است و می‌توان گفت یک سوم افرادی که بین ۶۰ تا ۷۰ سال هستند و حدود ۸۰ درصد افرادی که بالای ۸۵ سال هستند به کاهش شنوایی یا پیر گوشی مبتلا هستند.

وی افزود: بهترین راه پیشگیری از کاهش شنوایی در سالمندان غربالگری شنوایی در سالمندان است و اگر غربالگری شنوایی سالمندان را به موقع انجام دهیم می‌توانیم از بروز مشکلاتی مانند گوشه‌گیری انزوا، افسردگی ناشی از کم‌شنوایی در سالمند جلوگیری کنیم.

جنابی عنوان کرد: داشتن حس شنوایی و خوب شنیدن یکی از مسائلی است که رابطه انسان را خوب می‌کند، به عنوان مثال سالمندی که تا دیروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده اما به دلیل کاهش حس شنوایی نمی‌تواند در جمع ارتباط برقرار کند خود به خود گوشه‌گیر می‌شود و این گوشه‌گیری فرد را مبتلا به افسردگی می‌کند.  

وی گفت: بهترین سن غربالگری شنوایی در سالمندان بین ۵۰ تا ۶۰ سال است و لازم است سالانه یکبار غربالگری شنوایی انجام شود چرا که اگر ما بتوانیم به موقع مشکل شنوایی سالمندان را شناسایی کنیم با این کار می‌توانیم از تحمیل شدن بار منفی اجتماعی و مالی بر افراد و جامعه جلوگیری کنیم.  

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم به سالمندان اطلاعات درست دهیم که سمعک چیست و چگونه باید تجویز شود و مطمئن باشند که بهترین نتیجه درمانی برای آنها به دست خواهد آمد نقش موثری در درمان این اختلال و عوارض ناشی از آن خواهیم داشت.    

چهاردهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران همزمان با چهارمین جشنواره علمی دانشجویی انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران ۲۹  تا ۳۱ اردیبهشت در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.