۸۵هزار سالمند در استان یزد زندگی می‌کنند

سازمان جهانی بهداشت هر فرد بالای ۶۰ سال را سالمند می‌داند و با این تعریف تقریبا ۸/۷ درصد از جمعیت استان یعنی ۸۵ هزار نفر سالمند هستند.

سازمان جهانی بهداشت هر فرد بالای ۶۰ سال را سالمند می‌داند و با این تعریف تقریبا ۸/۷ درصد از جمعیت استان یعنی ۸۵ هزار نفر سالمند هستند.

سن؛ اصلی‌ترین معیار تشخیص سالمندی

هرچند سالمندی فرایند مداومی در زندگی انسان است، ولی اینکه دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود و چه وقت می‌توان فردی را سالخورده تلقی کرد، مشخص نیست، اما شاخص سن اصلی‌ترین معیار برای تشخیص سالمندی است.سازمان بهداشت جهانی افراد ۶۰‌تا‌۷۵‌ساله را سالمند، افراد دارای سنین بین ۷۶‌تا۹۰‌سال را پیر و افراد بالای ۹۰‌سال را خیلی‌پیر عنوان می‌کند.

در اغلب جوامع از جمله کشور ایران مرز قراردادی ۶۰ سال سن، یعنی زمانی که فرد از خدمت بازنشسته می‌شود، آغاز سالمندی را نشان می‌دهد و به همین دلیل افراد ۶۰ ساله و بالاتر سالمندان کشور شناخته می‌شوند.

کشورهای دارای جمعیت جوان، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن زیر ۴‌درصد است و کشورهای دارای جمعیت بزرگسال، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن زیر ۴ تا ۶ درصد است. با توجه به اینکه کشورهای دارای جمعیت سالخورده، کشورهایی هستند که نسبت سالمندان آن ۷‌درصد یا بیشتر باشد، کشور ایران و همچنین استان یزد را می‌توان دارای جمعیت سالخورده دانست.

یزد و جمعیت سالخورده

مدیرکل بهزیستی استان گفت: رشد جمعیت سالمندی هم در کشور و هم در استان بیشتر از رشد کل جمعیت است چرا که رشد جمعیت سالمندی استان ۲/۵ درصد و رشد جمعیت استان ۱/۷درصد است. «جلیل عفتی»، شاخص امید به زندگی در زنان و مردان در استان را به ترتیب ۷۳ و ۷۲‌سال عنوان کرد.

وی تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که دوران سالمندی به دوران بیماری تبدیل نشود از این رو اقدامات حمایتی از سالمندان بسیار ضروری است.

افزایش امید به زندگی در سالمندان

کارشناس سالمندان بهزیستی استان گفت: ۸/۷ درصد از جمعیت استان سالمند هستند، یعنی ۸۵ هزار سالمند در استان زندگی می‌کنند.

«محمود آسایش» افزود: در سال‌های گذشته، افزایش طول عمر سالمندان یا به تعبیری امید به زندگی مورد توجه بوده که به این ترتیب میانگین سنی سالمندان با ۲۲ سال افزایش به ۷۳ سال رسیده است.

وی با اشاره به توجه به ارتقای کیفیت زندگی سالمندی در سال‌های اخیر، گفت: از مهم‌ترین اقداماتی که برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندی مد نظر قرار گرفته آگاهی بخشی به جمعیت در شرف سالمندی است. وی افزود: از این رو اقدامات پیشگیرانه با انجام آزمایش‌ها و تست‌های پزشکی روی کارمندان استان، در حال انجام است تا جمعیت در شرف سالمندی، دوران سالمندی سالمی‌ را پیش رو داشته باشند.

m_a-akhbar-62

ضرورت تغییر سبک زندگی از سنین کودکی

کارشناس سالمندان بهزیستی استان عقیده دارد که تغییر سبک زندگی برای داشتن دوران سالمندی سالم، باید از سنین کودکی و همزمان با آغاز آموزش در مدارس، آغاز شود.

آسایش به اقدامات انجام شده برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان آینده استان اشاره کرد و افزود: از جمله این اقدامات انتشار مجموعه‌های آموزشی با عنوان «سالم پیر شویم» و برگزاری دوره‌های آموزشی شیوه زندگی سالم است.  وی گفت: طرح توانمندسازی سالمندان با آموزش شیوه زندگی سالم در تمام ‌ابعاد و سازگاری سالمند با دوران سالمندی و نهایتا دستیابی سالمند به یک زندگی سالم و موفق در استان اجرا می‌شود.

آگاه‌سازی جامعه و خانواده‌ها درباره سالمندان

آسایش از جمله اقدامات سازمان بهزیستی استان برای جمعیت سالمندان را آگاه‌سازی جامعه و خانواده‌ها درباره مسائل سالمندان،  ارتقای کیفیت زندگی سالمندان با داشتن سالمندان توانا و سالم و فعال عنوان کرد.

این کارشناس همچنین به تلاش‌های صورت گرفته برای بالا بردن سطح آگاهی‌های سالمندان و برخورداری افراد سالمند از یک زندگی سالم اشاره کرد. وی همچنین اجرای برنامه‌های توانبخشی، آموزشی و فرهنگی بر اساس شاخص‌های زندگی سالم را نیز برای سالمندان استان لازم و ضروری دانست.

ارائه خدمات به سالمندان در ۱۹ مرکز

کارشناس سالمندان بهزیستی استان به اقدامات انجام‌شده برای توسعه مراکز خدمات‌رسانی به سالمندان نیز اشاره کرد و افزود: ۱۹ مرکز نگهداری سالمندان شامل ۴ مرکز شبانه‌روزی، ۱۰ مرکز روزانه و ۵ مرکز ویزیت در منزل در استان در حال خدمات‌رسانی به سالمندان هستند.

آسایش با اشاره به خدمات‌رسانی این مراکز به هزار سالمند در مجموع، گفت: اداره کل بهزیستی استان یزد ماهیانه ۲ میلیارد ریال یارانه به این مراکز پرداخت می‌کند.

هزینه ماهیانه نگهداری سالمندان در مراکز

به گفته آسایش برای نگهداری هر سالمند در مراکز شبانه‌روزی، روزانه و ویزیت در منزل به ترتیب ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ۴۰۰ هزار تومان و ۱۰۵ هزار تومان هزینه می‌شود که بخشی از آن را خانواده سالمند و بخشی را نیز بهزیستی به عنوان یارانه پرداخت می‌کند.

به گفته وی از آنجا که هدف سازمان بهزیستی حضور سالمندان در جمع خانواده است و بنا به دلایل مختلف و مشکلات زندگی شهری بسیاری از خانواده‌ها عملا در طول روز توان نگهداری از سالمند خود را ندارند، مراکز توانبخشی روزانه سالمندان تاسیس شده تا در  ساعاتی از روز سالمندان پذیرش شوند.

به گفته آسایش در این مراکز روزانه، خدمات مختلفی در زمینه‌های پزشکی، توانبخشی و آموزشی به سالمندان ارائه می‌شود. وی نگهداری از سالمندان در مراکز شبانه‌روزی را نیز ویژه سالمندانی دانست که سرپناه، سرپرست و مراقبی ندارند و افتاده هستند و به دریافت مراقبت‌های شبانه روزی در زمینه‌های پزشکی، پرستاری، توانبخشی نیاز دارند.

81515370-6291019
اجرای طرح ویزیت در منزل

کارشناس سالمندان بهزیستی استان درباره طرح ویزیت در منزل نیز گفت: در قالب این طرح مجموعه‌ای از خدمات مراقبتی پزشکی و پرستاری در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و توانبخشی به سالمندان ارائه می‌شود.

این کارشناس سالمندان تاکید کرد: عوارض و تغییرات فیزیولوژیک ناشی از پیری در بین سالمندان در صورت دریافت این خدمات، کم شده و از ابتلای آنها به بیماری‌های دوران سالمندی پیشگیری می‌شود.

آسایش گفت: از جمله اقداماتی که سازمان بهزیستی برای رفاه و ارتقای زندگی سالمندان استان انجام داده می‌توان به معرفی یزد به عنوان شهر دوستدار سالمند، راه‌اندازی مرکز تحقیقات سالمندی و مناسب‌سازی اماکن برای تردد سالمندان اشاره کرد.

مناسب‌سازی فضاهای عمومی‌برای سالمندان

به گفته کارشناس سالمندان بهزیستی استان بر اساس کار پژوهشی که در ۲۳۰ نقطه از فضاهای عمومی ‌استان انجام شده است، ۲۹ درصد از اماکن عمومی ۶ درصد از اماکن آموزشی و ۴ درصد از معابر و مبلمان شهری برای تردد سالمندان، مناسب‌سازی شده است.

«محمود آسایش» گفت: طرح مناسب‌سازی معابر شهر برای تردد سالمندان به صورت پایلوت در محدوده میدان شهید بهشتی تا میدان امیرچخماق در شهر یزد در حال اجراست.

کارشناس سالمندان بهزیستی استان همچنین به اجرای طرح پیشگیری از معلولیت‌ها برای سالمندان استان اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار جهانی، ۴ درصد از جمعیت سالمندان، معلول هستند از این رو پیشگیری از معلولیت‌ها، شرایط  نگهداری و کیفیت زندگی سالمندان را بهبود می‌بخشد.

این کارشناس با تاکید بر اینکه نگاه جامعه به جمعیت سالمند، نباید نگاه تهدید باشد، افزود: در کنار خدماتی که به سالمندان ارائه می‌شود، باید فرصت مشارکت در کارها را به سالمندان بدهیم و تنها ساماندهی امور را به عهده بگیریم. آسایش ۶ اصل داشتن سالمند توانمند و سالم را عدم وابستگی، امنیت، تامین نیازها، رفع دشواری‌ها، تبعیض در ارائه خدمات اجتماعی و مراقبت خانگی عنوان کرد.