با پیاده سازی الگوی CBR با رویکرد سالمندی، تهدید را به فرصت اجتماعی بدل کنیم

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون با تاکید بر اینکه سالمندی باید از تهدید به فرصت بزرگ اجتماعی بدل شود، گفت: CBR طرح موفق بهزیستی بود که با شناسایی معلولان و آموزش آنها کاهش آسیب را به همراه آورد. بنابراین باید این الگو با رویکرد سالمندی وارد محلات شود تا بتوان از کارایی آنها بهره برداری کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، «احمد میدری» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون در نشست تخصصی نقد و بررسی احکام و قوانین سالمندی در برنامه ششم توسعه با بیان اینکه در وزارت رفاه به دنبال تامین حداقل‌های سالمندی هستیم، گفت: ابتدای انقلاب، طرح شهید رجایی اجرایی شد اما نتوانستیم آن را تداوم بخشیم؛ در حالی که باید تامین حداقل‌ها را ارتقاء بخشیم که برای تحقق آن باید سازمان‌های حمایتی همچون بهزیستی مطالبات را برای سه گروه آسیب‌پذیر کودکان، زنان و سالمندان قوی مطرح کنند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون با اشاره به رابطه مستقیم فقر و سالمندی در ایران بر ایجاد شکاف بین این دو مقوله اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۴۰ درصد از نیروی بازار کار ایران فاقد بیمه اجتماعی هستند که در این راستا طرحی تحت عنوان بیمه اجتماعی فراگیر در شورای عالی رفاه پیگیری شد که امیدواریم بتوانیم با تحول در سبد بیمه‌های اجتماعی کشور، همه نیروی کار ایران از حداقل بیمه اجتماعی برخوردار شوند؛ البته محوریت را باید بهزیستی بدست گیرد و تقسیم کار مشخصی بین دستگاه‌های اجرایی در خصوص سالمندی داشته باشیم.

2L3A8101

وی با تأکید بر اینکه سالمندی را می‌توان از تهدید به فرصت تبدیل کرد، تصریح کرد: می‌توانیم از ظرفیت سالمندان کشور برای حل بسیاری از مشکلات مدد بگیریم؛ چراکه سالمندان گروه‌های داوطلبی هستند که می‌توانند به نهادهایی چون بهزیستی، آموزش و پرورش و … کمک کنند.

 میدری با تاکید بر تعریف و ایجاد محیط‌های دوستدار سالمند در سطح جامعه، گفت: در ایران پدیده‌هایی همچون مهاجرت از روستا به شهرها، تغییر روابط خانوادگی و از بین رفتن محلات شرایطی سخت و دشوار را فراهم کرده است که دولت‌ها براساس این تحولات نمی‌تواند به راحتی منافع عمومی را هدایت کنند؛ لذا باید طرح‌های جدیدی پیگیری شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،CBR  را یکی از طرح‌های موفق بهزیستی در دهه هفتاد برشمرد و در پایان یادآور شد: این طرح با شناسایی معلولان و آموزش آنها شدت آسیب را کاهش دادند؛ چراکه هیچ دستگاهی نتوانست درخصوص معلولان کنار یکدیگر جمع شوند اما بهزیستی با ماهیانه حداکثر ۳۰۰ هزار تومان با همیاری معتمدین روستا و محلات از آسیب جلوگیری کردند که درخصوص سالمندی نیز باید چنین اتفاقی بیفتد؛ لذا باید الگویCBR  با رویکرد سالمندی در محلات اجرا شود تا بتوان سالمندی را از تهدید به فرصت بزرگ اجتماعی تبدیل کنیم.