سالمندان، کانون خانواده را گرم می‌کنند

محمد یعقوبی یک روان‌شناس بالینی گفت: وجود سالمند در خانواده یک رکن مهم محسوب می‌شود و می‌تواند کانون خانواده را گرم نگه دارد.

محمد یعقوبی یک روان‌شناس بالینی گفت: وجود سالمند در خانواده یک رکن مهم محسوب می‌شود و می‌تواند کانون خانواده را گرم نگه دارد.

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، با بیان اینکه سالمندی فرآیند طبیعی زندگی هر فرد است، اظهارکرد: دوران سالمندی همراه با تغییرات بسیاری از نظر جسمی، روانی و اجتماعی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات ممکن است بر رفتارهای افراد سالمند تأثیر گذاشته و منجر به بروز رفتارهای خاصی در آنان شود، افزود: برخی سالمندان به دلیل اختلالات روانی و عاطفی دچار نوعی بازگشت به دوران کودکی شده و حالاتی از لجبازی و مقاومت توأم با اصرار، بی‌نظمی در رفتار در آن‌ها پدیدار می‌شود. با این وجود باید توجه داشت بسیاری از این حالات به علت تغییرات طبیعی ایجادشده است.

این روان‌شناس بالینی با بیان اینکه جایگاه اصلی سالمندان خانه خودشان و در مکانی که شاهد بزرگ شدن فرزندانش بوده‌اند، است، ادامه داد: خانواده‌ها باید با آشنایی بیشتر با دنیای سالمندان خود را آماده بهره‌برداری از تجارب و جنبه‌های مثبت فراوان این گروه سنی در جامعه کنند.

یعقوبی با بیان اینکه از جمله نیازهای سالمندان نیازهای بهداشتی و درمانی است، اضافه کرد: حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی از مواردی است که کمک می‌کند این قشر به آرامش روحی و جسمی برسند؛ مهم‌ترین نیاز سالمندان در کنار این اولویت‌ها نیازهای روانی است.

وی با بیان اینکه حمایتی که از طریق روابط اجتماعی با دوستان، خانواده و همکاران ایجاد می‌شود به حفظ سلامت روانی سالمند کمک می‌کند، ادامه داد: دوران سالمندی همانند دوران کودکی یا جوانی، یکی از مراحل زندگی است، با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی فرد سرشار از انرژی است اما دوران سالمندی با کاهش میزان فعالیت‌های فیزیکی همراه است.

این روان‌شناس بالینی با اشاره به جایگاه سالمندان از نظر اسلام، خاطر نشان کرد: اسلام به سالمندان ارج می‌نهد و به رعایت حقوق و احترام آنان سفارش کرده است و جوانان را به بهره‌گیری از تجارب و افکار پخته آنان تشویق می‌کند.

یعقوبی با بیان اینکه اغلب افراد سالخورده حس می‌کنند عقاید و نظرات آن‌ها بی‌اهمیت تلقی می‌شود، تصریح کرد: وجود سالمند در خانواده یک رکن مهم محسوب می‌شود و می‌تواند کانون خانواده را گرم نگه دارد و اعضای خانواده نیز می‌توانند از تجارب سالمندان در اداره خانواده بهره‌مند شوند.