اجرای طرح سنجش سلامت برای سالمندان یزدی

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با توجه به جمعیت ۸/۳ درصدی سالمندان استان، طرح سنجش سلامت سالمندان و تشکیل پرونده سلامت برای آنها در مراکز بهداشتی درمانی را در دستور کار قرار داده است.

اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اعلام کرده است که آمار سالمندان ۱۳ استان کشور از میانگین کشوری تعداد سالمندان بالاتر است که نام استان یزد هم در این بین، مشاهده می‌شود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت تعداد سالمندان کشور در سال ۹۰ حدود ۶ میلیون و ۱۶۰ هزار نفر بود که اگر زیرساخت‌های لازم برای توجه به سالمندان فراهم نشود، می‌تواند چالشی بزرگ برای کشورمان ایجاد کند.
سالمندی یک پدیده جهانی است که جمعیت ۶۰ سال به بالا را شامل می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توان جلوی رشد آن را گرفت اما می‌توان با فراهم کردن شرایط زندگی مناسب و سالم، سالمندان سالمی داشت که هزینه‌ زیادی را به جامعه تحمیل نکنند.
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اقداماتی را برای ارتقای سلامت سالمندان در دستور کار قرار داده به طوری که به گفته مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، اجرای طرح سنجش سلامت سالمندان امسال از ۲ شهر میبد و مهریز آغاز شده و به همه شهرهای استان تعمیم می‌یابد.
 «فروزنده کلانتری» می‌افزاید: در آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۸۵، ۷/۲۹ درصد جمعیت کشور و ۸/۳درصد جمعیت استان یزد سالمند هستند که این میزان در برخی از نقاط استان به بالای ۱۳ درصد جمعیت افزایش می‌یابد.
وی با بیان این‌که ۷۷ درصد سالمندان استان در شهرها و ۲۳ درصد نیز در روستاها زندگی می‌کنند، ادامه می‌دهد: شهرستان تفت با داشتن ۱۹/۷۳درصد پیرترترین و شهرستان بافق نیز با داشتن ۶/۹۹ درصد جمعیت سالمند، جوان‌ترین جمعیت استان هستند.
این مسئول با تاکید بر این‌که پیرشدن جمعیت می‌تواند موفقیتی برای اجرای سیاست‌های بهداشت عمومی و توسعه اجتماعی و اقتصادی یک جامعه محسوب شود، اضافه می‌کند: اما همین موضوع می‌تواند جهان را به لحاظ تطابق با شرایط جدید به چالش بکشد.

سالمندی و سلامت
مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این‌که سالمندی دارای ۳ بعد روانی، اجتماعی و تقویمی است، ادامه می‌دهد: سالمندان به ۳ گروه جوان بین سنین ۶۰ تا ۷۵، میانسال بین سنین ۷۵ تا ۹۰ و کهنسال ۹۰ سال به بالا تقسیم می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به تغییر رویکرد بشر و اهداف دولت‌ها از افزایش امید به زندگی در قرن بیستم به زندگی با کیفیت بهتر زندگی در قرن بیست و یکم، سازمان جهانی بهداشت درسال ۱۹۹۵ برنامه‌ای را برای سالمندی و سلامت آن به اجرا گذاشت و در آن بر «سالم پیر شدن» تاکید کرد.
کلانتری می‌گوید: سازمان جهانی بهداشت، رویکرد رسیدن به این فرایند را «سالمندی فعال» معنی کرده و هدف آن را ارتقای کیفیت زندگی همراه با افزایش سن اعلام کرده است.
وی با بیان این‌که اصول کاربردی سازمان جهانی بهداشت برای سالمندان، استقلال، مشارکت، مراقبت و درمان، رضایت و حق منزلت است، می‌افزاید: بدیهی است که برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندان نه تنها به این اصول باید توجه داشت، بلکه عواملی را که در سالمندی فعال مداخله می‌کنند را نیز باید شناسایی کرد.
این مسئول با تاکید بر این‌که سالمندی به طور طبیعی، دست کم یک چهارم از دوران زندگی بشر را تشکیل می‌دهد، تاکید می‌کند: هر فرد باید از این دوران نهایت استفاده را برده و از آن لذت ببرد تا از یک سو شهروندان با در پیش گرفتن شیوه‌های زندگی سالم و رعایت نکته‌های بهداشتی، خود را برای داشتن دوران سالمندی سالم و با نشاط آماده سازند.
وی ادامه می‌دهد: همچنین این موضوع می‌تواند تلنگری باشد برای دولت‌ها که سالمندان و پدیده سالمند شدن جمعیت‌ها را جدی گرفته و ضمن رسیدگی به وضعیت سلامت سالمندان، از هم اینک برای مواجهه و مقابله خردمندانه و آگاهانه با پدیده خاکستری شدن جمعیت، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کنند چرا که بدون شک فردا خیلی دیر است.
کلانتری تاکید می‌کند: اگرچه همراه با این روند مثبت، برخی چالش‌های بهداشتی ویژه نیز برای قرن ۲۱ به وجود می‌آید بنابراین آمادگی ارائه‌دهندگان بهداشت، درمان و جوامع برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت مسن ضروری است.

چالش‌های سالمند شدن جمعیت
مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: پیر شدن سریع جمعیت در جهان، چالش‌هایی را فراروی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار می‌دهد.

کلانتری از جمله این چالش‌ها به افزایش فشار بر سیستم‌های پرداخت مستمری و تامین اجتماعی، افزایش تقاضا برای مراقبت‌های بهداشتی افزایش نیاز به تربیت نیروی کار در حیطه سالمندشناسی و افزایش تقاضا برای مراقبت‌های طولانی مدت به ویژه برای سالمندان مبتلا به بیماری‌های مزمن و آلزایمر اشاره می‌کند.
وی با ابراز نگرانی از افزایش کسانی که حقوق سالمندان را انکار می‌کنند، از جمله راهکارهای مدیریت این چالش‌ها را تضمین پایه‌ای از تامین مالی برای سالمندان، توسعه محیط‌های دوستانه سالمندان، قابلیت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی کارآمد و حفظ الگوهای اجتماعی که رفاه افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عنوان می‌کند.

ضرورت تقویت زمینه پیری فعال
مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، پیری فعال را فرایند بهینه‌سازی فرصت‌ها برای سلامت، مشارکت و امنیت افراد مسن برای افزایش کیفیت زندگی عنوان می‌کند.

«فروزنده کلانتری» ادامه می‌دهد: سالمندی فعال به افراد اجازه می‌دهد تا توانایی‌های جسمی، اجتماعی و مردمی خود را در طول زندگی افزایش دهند و برای شرکت فعال در جامعه آماده باشند.
به گزارش همشهری،وی با بیان این‌که کلمه «فعال» نه تنها به توانایی فعال بودن از نظر جسمی یا حضور در محیط های کاری اشاره دارد، ادامه می‌دهد: منظور از زندگی فعال، ادامه مشارکت در امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معنوی و مدنی است.
این مسئول تاکید می‌کند: افراد سالمندی که بازنشسته می‌شوند، مریض هستند یا با ناتوانی زندگی می‌کنند همچنین می‌توانند عضوی فعال در بین خانواده، همسالان و جامعه خود باقی بمانند.