۲۱ هزار سالمند در مراکز نگهداری سالمندان

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه ۲۱ هزار نفر از سالمندان کشور در مراکز نگهداری از سالمندان زندگی می‌کنند، گفت: این تعداد نسبت به جمعیت سالمندان کم است اما روند افزایش این تعداد نگران کننده است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه ۲۱ هزار نفر از سالمندان کشور در مراکز نگهداری از سالمندان زندگی می‌کنند، گفت: این تعداد نسبت به جمعیت سالمندان کم است اما روند افزایش این تعداد نگران کننده است.

فرید براتی سده، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا در حوزه سالمندان با افول اخلاق اسلامی در جامعه مواجه هستیم، گفت: اوضاع نگران کننده نیست اما حائز توجه است و باید به آن توجه شود.

وی اعلام کرد: طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۰ بیش از شش میلیون و ۱۰۰ هزار سالمند در کشور زندگی می‌کردند (یعنی ۸٫۲ درصد جمعیت کشور) که از این آمار چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با خانواده زندگی می‌کنند و یا خود سرپرست خانواده هستند و ۲۰ درصد هم تنها هستند که البته لزوماً این تنهایی به این معنی نیست که به دلیل بی‌عاطفگی تنها مانده‌اند.

براتی سده تشریح کرد: به عنوان مثال ممکن است همسر فردی فوت کرده باشد و وی به صورت تنها در خانه خود زندگی می‌کند؛ و این موضوع به این معنی نیست که جامعه بی‌عاطفه شده است اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف از جمله سکونت، مسکن، نوع‌بیماری‌هایی که برخی سالمندان به آن مبتلا هستند مانند بیماری آلزایمر و … نگهداری برخی از سالمندان برای اعضای خانواده سنگین شده و موجب شده این افراد را به مراکز سالمندان تحویل ‌دهند و یا در مواردی نادری ممکن است خانواده، سالمند خود را در سطح شهر رها کنند با این امید که دستگاه‌های مربوطه آنها را ساماندهی می‌کنند.

حضور ۲۱ هزار سالمند در مراکز نگهداری از سالمندان/ روند نگران‌کننده است

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهزیستی در کل کشور ۲۱ هزار نفر سالمند در مراکز نگهداری سالمندان حضور دارند که در مقابل آمار شش میلیون و ۱۰۰ هزار نفری سالمندان کشور رقم زیادی نیست اما روند این مسئله نگران کننده است.

وی به پیر شدن جمعیت کشور نیز اشاره و اظهار کرد: می‌دانیم در سال‌های آینده با پدیده سالمندی و افزایش مشکلات اقتصادی و بیماری‌هایی مانند آلزایمر مواجه هستیم که ممکن است روند خروج سالمندان از خانواد‌ه‌ها را نگران کننده کند.

برآورده نشدن نیاز عاطفی سالمندان/ با آنها حرف بزنید

براتی سده در خصوص بحث نیاز سالمندان به عاطفه و برآورده نشدن نیاز عاطفی آنها گفت: سالمندان قشری هستند که احتیاج به هم صحبت‌هایی دارند که بتوانند تجربه‌های خود را به آنها منتقل کنند. اساساً سالمندان علاقه و نیاز زیادی به صحبت کردن در خصوص تجربه‌های خود دارند. این نکته باید مورد توجه خانواده‌ها و جامعه قرار گیرد.

وی افزود: لازم است امکاناتی فراهم شود که سالمندان بتوانند در محل‌هایی تجربه‌های خود را به نسل جوان منتقل کنند از سوی دیگر مصاحبتی داشته باشند برای اینکه احساس تنهایی، انزوا و بی‌مصرف بودن به آنها دست ندهد.

براتی سده در پاسخ به این سؤال که فرهنگ‌سازی لازم برای مراقبت از سالمندان بر عهده چه کسی است، گفت: این مسئله یک موضوع بین بخشی و گسترده‌ است و دستگاه‌های مختلفی مسئول آن هستند و ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی بیشتر یک نقش هماهنگ کننده و سیاست‌گذار کلی را داریم البته هر چند بار اصلی اکنون بر عهده ماست اما باید دستگاه‌های مختلف در این زمینه فعال شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هشدار لازم برای آگاه سازی جامعه و کارهای عملی برای بازگرداندن جایگاه سالمندان از منظر فرهنگی به جایگاه عزت‌مند قبلی صورت گرفته است یا خیر، گفت: نه هشدار داده نشده است. شورای ملی سالمندان جدیداً در حال توسعه فعالیت‌های خود بوده و دستگاه‌های دیگر را درگیر کرده است. به ویژه اینکه ما به دنبال تصویب سند ملی سالمندان هستیم و اگر این سند مصوب شود برنامه عملی دستگاه‌های مختلف در خصوص سالمندان مشخص خواهد شد.

براتی سده در پایان ضمن هشدار به جامعه در خصوص فرهنگ رفتار با سالمندان و جایگاه آنها در جامعه، گفت: حتی اگر از حالا شروع کنیم باز هم عقب هستیم و بایستی بیش از اینها و پیش از اینها فعالیت در خصوص فرهنگ توجه به سالمندان را مورد توجه قرار می دادیم.