چگونگی دریافت کارت منزلت به‌صورت اینترنتی / آموزش تصویری

«کارت منزلت» کارتی است که در ایران به افراد سالمند داده می‌شود که درواقع کارت شناسایی افراد بازنشسته نیز محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که دو نوع کارت منزلت وجود دارد. یکی با نام «کارت منزلت» و دیگری با نام «کارت بلیت منزلت».

با استفاده از «کارت منزلت»، نمی‌توانید از خدمات حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس، مترو و…) استفاده کنید و تنها می‌توانید از خدمات زیر بهره‌مند شوید:

  • عضویت در کتابخانه‌های دولتی و وابسته به دستگاه‌های دولتی به‌صورت رایگان
  • استفاده از امکانات ورزشی در اختیار وزارت ورزش و جوانان و دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت به‌صورت نیم‌بها
  • دیدار از مسابقات ورزشی که در داخل کشور انجام می‌شود به همراه افراد تحت تکفل به‌صورت نیم‌بها
  • بازدید از آثار باستانی و کاخ‌موزه‌ها حسب مورد به‌صورت رایگان یا با تخفیف ویژه

اما «کارت بلیت منزلت» همان «کارت بلیت دومنظوره» است که با ۹۰ درصد تخفیف برای دارندگان کارت منزلت صادر می‌شود و با استفاده از آن می‌توانید از خدمات مترو و اتوبوس طبق ضوابط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران استفاده کنند.

در این مطلب سعی داریم تا چگونگی دریافت «کارت منزلت» را به شما نشان دهیم. برای دریافت کارت منزلت مراحل زیر را طی کنید:

 

چگونگی دریافت کارت منزلت به‌صورت اینترنتی

۱. ابتدا به سایت manzelat.farhangihonari.ir مراجعه کنید و روی گزینه «ثبت‌نام» که در سمت راست صفحه قرار دارد، کلیک کنید.

۲. در این صفحه قوانین و ضوابط ثبت‌نام کارت منزلت نوشته شده است که بعد از خواندن آن‌ها، روی گزینه «مطالب فوق را مطالعه کرده‌ام و با همه موارد موافقم» کلیک کنید.

۳. سپس وارد صفحه «ثبت اطلاعات» می‌شوید. در این بخش، در قسمت «نوع درخواست» ابتدا درخواستتان را که یا «کارت جدید» است یا «کارت المثنی» را انتخاب کنید؛ سپس اطلاعات خواسته شده را پر کنید.

در این صفحه همچنین باید مدارک خواسته شده از شما را هم بارگزاری کنید. این مدارک شامل «عکس پرسنلی»، «تصویر کارت ملی»، «تصویر شناسنامه»، «قبض برق یا تلفن» است.

بعد از پر کردن و برگزاری اطلاعات، روی گزینه «ثبت‌نام» کلیک کنید.

۴. سپس صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که اطلاعاتی که وارد کرده بودید را به شما نشان می‌دهد. پس از صحیح بودن اطلاعاتتان، روی گزینه «تأیید درخواست» کلیک کنید و در صورت اشتباه بودن اطلاعات، روی گزینه «ویرایش» کلیک کنید.

۵. در ادامه، «هزینه خدمات» نمایش داده می‌شود که برای انجام مراحل پرداخت، روی گزینه «ارجاع به درگاه پرداخت اینترنتی» کلیک کنید.

۶. در این مرحله، وارد صفحه درگاه پرداخت اینترنتی می‌شوید که باید اطلاعات کارتتان که شامل «شماره کارت»، «رمز اینترنتی»، «کد CVV2» و «تاریخ انقضای کارت» است را پر کنید و در آخر گزینه «پرداخت» را انتخاب کنید.

۷. سپس جهت تکمیل فرآیند پرداخت، روی گزینه «تأیید پرداخت» کلیک کنید. در ادامه اطلاعیه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که باید روی گزینه «Continue» کلیک کنید.

** توجه داشته باشید که این مرحله ممکن است کمی زمان‌بر باشد، بنابراین تا انجام کامل عملیات صبر کنید.

۸. در آخر در صورت درست طی شدن مراحل، درخواست شما با موفقیت ثبت خواهد شد و «کد ثبت‌نام» به شما داده می‌شود.

 

نکات مهم:

  • کارت منزلت ویژه افراد با تابعیت ایرانی و ساکن یکی از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است.
  • تنها افراد بالای ۶۵ سال می‏‌توانند از خدمات این کارت بهره‏‎مند شوند.
  • ارائه خدمات فرهنگی، هنری، ورزشی و… تنها در مراکز محل سکونت فرد است.
  • ارائه خدمات به دارندگان کارت منزلت تابع قوانین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرداری تهران است.
  • کارت منزلت سالمندی نشان احراز هویت سالمندی اشخاص است.