طرح «تأمین سبد غذایی سالمندان»

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل کارگروه تخصصی در راستای تحقق سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغیه مقام معظم رهبری خبر داد. همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سال ۹۳ و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال ۹۳ با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اظهار داشت: در […]

رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل کارگروه تخصصی در راستای تحقق سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغیه مقام معظم رهبری خبر داد.

همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سال ۹۳ و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری سال ۹۳ با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» اظهار داشت: در سال جاری برنامه‌های خوبی برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: بدیهی است اراده ملی و فعال‌سازی نقش جامعه در پیشبرد اهداف سازمان بهزیستی و نیز مدیریت متعهدانه و جهادی در منسجم ساختن اقدامات نظارتی، موفقیت برنامه‌های توانبخشی، توانمندسازی و حمایتی مرتبط با گروه‌های هدف این سازمان را تضمین خواهد کرد.

هاشمی تأکید کرد: ابلاغیه اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص سیاست‌های کلی سلامت در راستای اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهمترین حوزه‌های عزم ملی و مدیریت جهادی را متبلور ساخته و چگونگی گسترش عدالت و سلامت در یک جامعه اسلامی را جلوه‌گر می‌سازد.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در نخستین محور از سیاست‌های کلی سلامت رهبر معظم انقلاب با تأکید بر «آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت‌های محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد به معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه»، خطوط کلی برنامه‌های آگاه‌سازی را در جامعه اسلامی مشخص ساخته‌اند.

22199

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی کشور با اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی از طریق رسانه‌های گروهی، ارائه بسته‌های آموزشی به خانواده‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی در اقصی‌نقاط کشور اقداماتی را در این مسیر به انجام رسانده است که هدف از آن ارتقاء سطح آگاهی اقشار مختلف مردم نسبت به امکانات تأمین سلامت و مراقبت در جامعه بوده است.

  هاشمی خاطرنشان کرد: در دومین محور از این سیاست‌ها «تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان» مدنظر رهبر انقلاب قرار گرفته است که اساس برنامه‌های پیشگیری سازمان بهزیستی محسوب می‌شود.

  رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: در حال حاضر پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های سازمان بهزیستی تلقی می‌شود و ارائه خدمات مشاوره ژنتیک، مشاوره روانی، مددکاری اجتماعی و مداخله در بحران توسط کلینیک‌ها و مراکز تحت نظر این سازمان به متقاضیان سراسر کشور ارائه می‌شود.

  وی گفت: تشکیل ستادهای پیشگیری از ایدز و اعتیاد و ارائه خدمات مورد نیاز به گروه‌های هدف نیز از دیگر اقداماتی است که در همین راستا توسط این سازمان صورت می‌گیرد.

  هاشمی اضافه کرد: در محور سوم سیاست‌های ابلاغی، به «ارتقای سلامت روانی جامعه با ترویج سبک زندگی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده، رفع موانع تنش‌آفرین در زندگی فردی و اجتماعی، ترویج آموزش‌های اخلاقی و معنوی و ارتقای شاخص‌های سلامت روانی» اشاره شده است که بر همین اساس ارائه خدمات مشاوره‌ای با رویکرد اسلامی ـ ایرانی، ترویج فرهنگ سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، خدمات روانشناختی و آموزشی به خانواده‌های جامعه هدف در دستورکار سازمان بهزیستی قرار دارد.

  رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: ارائه خدمت به بیماران روانی مزمن و خانواده‌های آنان در مراکز روزانه، شبانه‌روزی و نیز توسط تیم‌های سیار، برگزاری کارگروه‌های آموزشی و مشاوره‌ای و ارائه خدمات مشاوره‌ای به صورت حضوری و تلفنی در مراکز مختلف مانند مراکز اورژانس اجتماعی از دیگر اقدامات این سازمان به شمار می‌رود.

 وی ادامه داد: در ششمین محور از سیاست‌های ابلاغی بر «تأمین امنیت قضایی و بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، آب و هوای پاک، امکانات ورزشی همگانی و فرآورده‌های بهداشتی ایمن همراه با رعایت استانداردهای ملی و معیارهای منطقه‌ای و جهانی» اشاره شده است.

 هاشمی اظهار داشت: تدوین و اجرای طرح‌هایی مانند طرح «تأمین سبد غذایی سالمندان» از جمله اقداماتی است که توسط سازمان بهزیستی و با هدف افزایش کیفیت زندگی و ارتقای سطح سلامت سالمندان صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان در اجرای طرح یک وعده غذای گرم در روستامهدها به منظور ارتقاء شاخص‌های سلامت در کودک اشاره کرد.

 رئیس سازمان بهزیستی در ادامه اضافه کرد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و ورزشی در قالب مسابقات کشوری برای گروه های مختلف از دیگر برنامه‌هایی است که با هدف بهبود سطح سلامت افراد خدمت‌گیرنده دنبال می‌شود.

 وی ادامه داد: تأکید مقام معظم رهبری بر «ضرورت تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه معلولان کشور با ارتقای سلامت و توانمندسازی آنان» در سومین بند از هشتمین محور سیاست‌های ابلاغی از جمله مهمترین خط مشی‌هایی است که بخش اعظمی از برنامه‌ها و اهداف سازمان بهزیستی براساس آن تدوین شده است.

هاشمی بیان داشت: ارائه خدمات توانبخشی حمایتی و مراقبتی به افراد معلول و کارمند توسط مراکز روزانه، شبانه‌روزی و گروه‌های مراقبت در منزل بخش عمده‌ای از منابع و برنامه‌های این سازمان را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: ارائه خدمات توانبخشی، مراقبتی و آموزشی به افراد معلول و خانواده‌های آنان در قالب برنامه‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه، امکان پاسخگویی به نیازهای گروه‌های هدف را در محروم‌ترین نقاط کشور از مناطق روستایی و شهری فراهم ساخته است.

وی بیان داشت: در نهمین محور از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به توسعه کمی و کیفی بیمه‌های بهداشتی و درمانی با هدف همگانی‌ساختن بیمه پایه درمان، پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط توسعه بیمه ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان» اشاره شده است.

وی افزود: در همین راستا ارائه خدمات بیمه پایه درمان و بیمه مکمل به گروه‌های هدف اعم از معلولان، سالمندان، بیماران روانی مزمن و زنان سرپرست خانوار همواره جزو اولویت‌های کاری این سازمان است که توسعه آن منوط به همکاری هر چه بیشتر وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به خصوص سازمان تأمین اجتماعی و تأمین منابع اعتباری مورد نیاز است.

 هاشمی تأکید کرد: با توجه به رویکرد دولت تدبیر و امید به سازمان بهزیستی و نگاه ویژه رئیس‌ جمهور به مجموعه بهزیستی که یک فرصت طلایی برای سازمان محسوب می‌شود، این سازمان با تشکیل کارگروهی تخصصی تمام تلاش خود را در جهت تحقق سیاست‌های کلی سلامت به کار خواهد گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: امید است با الطاف بی‌شائبه مقام معظم رهبری نسبت به گسترش نظام سلامت، امکان توسعه  روزافزون خدمات مورد نیاز اقشار مختلف جامعه و برابرسازی فرصت‌ها برای تمام آحاد مردم در استفاده بهینه از امکانات سلامت و ارتقای کیفیت زندگی مطابق با سبک زندگی اسلامی فراهم شود.