پیشگیری از سقوط سالمندان با ورزش!

سقوط در سالمندان سبب مشکلات اساسی می‌شود و هزینه‌بر است. با ‌وجود اینکه با مداخله‌های نرمشی می‌توان از سقوط در افراد سالمند پیشگیری کرد، اما معلوم نیست آیا این نوع مداخله‌ها از صدمات ناشی از سقوط پیشگیری می‌کند. به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای تعیین آثار مداخله‌های نرمش پیشگیری از […]

سقوط در سالمندان سبب مشکلات اساسی می‌شود و هزینه‌بر است. با ‌وجود اینکه با مداخله‌های نرمشی می‌توان از سقوط در افراد سالمند پیشگیری کرد، اما معلوم نیست آیا این نوع مداخله‌ها از صدمات ناشی از سقوط پیشگیری می‌کند.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای تعیین آثار مداخله‌های نرمش پیشگیری از سقوط بر صدمه‌های مرتبط با سقوط محققان در فرانسه، یک متا آنالیز شامل ۱۷ کارآزمایی غیر انتخابی شده شامل چهار هزار و ۳۰۰ سالمند انجام دادند.

بخش اعظم برنامه‌های نرمش شامل جزئیات آموزش راه رفتن، تعادل و قدرت بود. در این متا آنالیز چهار پیامد ارزیابی شد که شامل تمامی سقوط ‌های همراه صدمه، سقوط‌ های منتهی به مراقبت طبی، سقوط‌ های شدید دارای صدمه و سقوط منتهی به شکستگی بود.

به گفته محققان در مقایسه با گروه عدم مداخله ‌یا مداخله‌ی دارونما (مثل کلاس آموزش بهداشت عمومی) با مداخله‌های نرمشی به طور قابل توجه از تعداد موارد سقوط منتهی به هر نوع صدمه (از کوبیدگی جزئی تا صدمه‌ی شدید مانند شکستگی‌ یا ضربه‌ی‌ سر)، کاسته می‌شود.

محققان معتقدند در سقوط منتهی به مراقبت طبی، سقوط منجر به صدمات شدید و سقوط منجر به شکستگی بدون توجه به احتمال اولیه سقوط، مداخله‌ها موثر بود.

نتیجه این تحقیق در BMJ منتشر شده است.