هر ۱۰ دقیقه یک نفر در ایران به آلزایمر مبتلا می‌شود

معصومه صالحی اظهار کرد: فرآیند ابتلا به آلزایمر در کشور با توجه به رشد سالمندی، شیب تندی دارد زیرا هر چه سن بالاتر می‌رود احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های دوران سالمندی بیشتر می‌شود و با زیاد شدن سالمندان نیز شاهد افزایش صعودی این بیماری خواهیم بود. وی با بیان اینکه میانگین سن ابتلا به این […]

معصومه صالحی اظهار کرد: فرآیند ابتلا به آلزایمر در کشور با توجه به رشد سالمندی، شیب تندی دارد زیرا هر چه سن بالاتر می‌رود احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های دوران سالمندی بیشتر می‌شود و با زیاد شدن سالمندان نیز شاهد افزایش صعودی این بیماری خواهیم بود.
وی با بیان اینکه میانگین سن ابتلا به این بیماری در دنیا ۶۵ سالگی است گفت: متأسفانه در ایران بنا به دلایلی که هنوز برای ما روشن نیست سن ابتلا به این بیماری پایین آمده است.

صالحی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه، نزدیک به ۱۵ درصد افراد آلزایمری بین ۵۰ تا ۶۰ سال هستند که این موضوع، زنگ خطری برای جمعیت ایران به شمار می‌رود.

وی عدم تحرک و عدم استفاده مناسب و کافی از مغز و اعصاب را یکی از دلایل مهم این مسئله ذکر کرد و گفت: بر اساس تحقیقات محدودی که انجام شده، ابتلا به آلزایمر در بین زنان ایرانی ۵ تا ۶ درصد بیشتر از آقایان است که استرس بیشتر نسبت به آقایان از جمله دلایل احتمالی آن عنوان شده است.

images00000

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: به خاطر عدم تغذیه مناسب و ناکافی بودن مصرف اغذیه و سبزیجات تازه، ویتامین‌های کافی به بدن نمی‌رسد و از آنجا که بدن سالمند در راستای افت سوخت و ساز، نیاز به مواد معدنی و ویتامین‌های بیشتری دارد دچار فقر غذایی شده و در مقابل بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مغزی عصبی، مقاومت کافی نشان نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کسانی که آلزایمر می‌گیرند بر اثر ناآگاهی از کارکرد مغز و تأثیر تحرک جسمانی در سلامت، به این بیماری دچار می‌شوند گفت: اگر آگاهی کافی نسبت به بدن و مغز خود داشته‌ باشند و رفتارهای صحیح سالمندی را بیاموزند می‌توانند تا حدود زیادی از ابتلا یا پیشرفت بیماری پیشگیری کنند.

صالحی تصریح کرد: تشخیص به موقع و زود هنگام آلزایمر، باعث پیشگیری از عارضه ثانویه این بیماری یعنی معلولیت، می‌شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه در کشور هیچ تحقیق جامعی درباره این بیماری و میزان ابتلاء ایرانیان و دلایل آن انجام نشده گفت: تخمین زده می‌شود که در حال حاضر نزدیک به نیم میلیون نفر ایرانی به آلزایمر مبتلا هستند.

وی یادآور شد: انجمن آلزایمر ایران تشکلی غیردولتی است که از تعدادی افراد دلسوز تشکیل شده و تمام فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی خود را به صورت رایگان انجام می‌دهد.

صالحی تصریح کرد: با وجود اینکه این انجمن تشکلی مردم نهاد است و با کمک‌های مردم اداره می‌شود دولت هیچ کمکی به این انجمن نکرده و اگر کمک‌های نیکوکاران نباشد این انجمن قادر به ادامه فعالیت نیست.

وی با یادآوری این نکته که انجمن آلزایمر ایران تاکنون شعبه‌ای در استان‌ها ندارد افزود: اگر افراد داوطلب بخواهند در استان‌ها و از جمله خراسان رضوی، شعبه‌ این انجمن را تأسیس کنند به آنان کمک خواهیم کرد.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در رابطه با فعالیت‌های دیگر این انجمن بیان کرد: در یک برنامه آموزشی که از طرف انجمن برای کودکان پایه پنجم ابتدایی گذاشته شد کودکان با بیماری آلزایمر و عوارض آن، نحوه برخورد مناسب با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند آشنا می‌شوند که فعالیتی بسیار مناسب در راستای پیشگیری است.

وی تأکید کرد: این طرح در دنیا مقام نخست را کسب کرد و از طرف انجمن جهانی آلزایمر به عنوان طرح برتر معرفی گردید اما در کشور ایران توجهی به این طرح نشد.

به گفته ‌وی، انجمن آلزایمر ایران در سال ۱۳۸۰ تأسیس شده و در طول ۱۲ سال گذشته، عمده فعالیت خود را بر روی آموزش به سالمندان و خانواده‌هایی که بیمار آلزایمری دارند و نیز آگاهی‌بخشی به عموم مردم و درباره این بیماری متمرکز کرده است.
– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921210001016#sthash.tc1S2RJv.dpuf