طرح بیمه مراقبتی نیاز جامعه سالمندان کشور

حسین نحوی‌نژاد غروب چهارشنبه با بیان این مطلب در شورای سالمندان استان مرکزی افزود: در حال حاضر طب اطفال در کشور موجود است اما طب سالمندان که یک نیاز اساسی برای این جامعه محسوب می شود به دلیل عدم تربیت پزکان متخصص در این رشته وجود ندارد. وی با بیان این که تامین پزشک متخصص […]

حسین نحوی‌نژاد غروب چهارشنبه با بیان این مطلب در شورای سالمندان استان مرکزی افزود: در حال حاضر طب اطفال در کشور موجود است اما طب سالمندان که یک نیاز اساسی برای این جامعه محسوب می شود به دلیل عدم تربیت پزکان متخصص در این رشته وجود ندارد.

وی با بیان این که تامین پزشک متخصص سالمندان برخلاف مسئولین وزارت بهداشت نیازمند بودجه و هزینه بسیار نیست گفت: برگزاری دوره های آموزشی سه تا چهار ماهه برای پزشکان عمومی فعال در کشور کمک شایان توجهی به تامین این نیاز اساسی در حوزه سالمندان می کند.

دبیر شورای ساماندهی سالمندان کشور تاکید کرد: توجه به طب سالمندان نوعی تکریم این قشر است که نیاز به پول ندارد بلکه فقط نیازمند برنامه ریزی دقیق و کارشناسی در این زمینه است.

نحوی نژاد در ادامه با تاکید بر ضرورت تغییر نگاه کشور به سالمندان گفت: تا وقتی به سالمند به عنوان یک فرد از کار افتاده و خسته نگاه شود که نیازمند استراحت است مشکلات بخش سالمندان کشور حل نمی شد.
سالمندان ایران سالمندانی توانمند هستند.

  • ۱۵۰ هزار سالمند در خانه سالمندان هستند

وی با اشاره به جمعیت ۶ نفری سالمندان کشور گفت: در حالیکه جمعیت سالمندان کشور رقمی معادل ۶ میلیون نفر است تنها ۱۵۰ هزار نفر از سالمندان کشور در خانه های سالمندان و مراکز نگهداری این قشر حضور دارند امر مهمی که بیانگر توانمندی سالمندان کشور است.

دبیر شورای سالمندان کشور در ادامه علت عدم حضور سالمندان کشور در اجتماع را مناسب نبودن فضای شهری برای سالمندان برشمرد و گفت: وقتی فضای شهری برای حضور سالمندان ما مناسب سازی نشده است چگونه می توان انتظار حضور فعال این قشر را در جامعه داشت.

نحوی‌نژاد در ادامه باانتقاد از نوع نصویری  که رسانه ها از سالمندان برای جامعه به تصویر می کشند گفت: برخلاف این تصویر که متاسفانه رسانه ها از سالمندان به مردم ارائه می کنند سالمندان کشور افرادی توانمند و خبره اند که به لحاظ برخورداری از تجربه بسیار می توانند چرخه های صنعت و تولید را در کشور به اسانی بچرخانند.

وی با بیان این که سالمندی در کشور به سه بخش سالمند جوان(۶۰ تا ۷۰ سال)، سالمند میانسال(۷۱ تا ۸۰) و سالمند پیر تقسیم می شود افزود: سالمندان جوان و میانسال سالمندانی توانمند هستند که باید با توجه به آنها و مشارکت دادن آنها در عرصه اجتماعی بسترهای توسعه اجتماعی را فراهم کرد.

  • سالمندان نیازمند توجه هستند

دبیر شورای سالمندان کشور در ادامه از کم توجهی برخی پرسنل درمانی به سالمندان خبر داد و با تاکید بر لزوم تجه به آنان گفت: متاسفانه برخی از پرسنل درمانی ما به دلیل آنکه حوصله وقت گذاشتن برای بیماران سالمند را ندارند سعی می کنند با تجویز داروهای بیهوده آنها را به مصرف این داروها ترغیب کنند.

نحوی نژاد ادامه داد: ۸۰ درصد داروهای در اختیار سالمندان که در اکثر خانه های دارای سالمند به وضوح مشاهده می شود بیهوده است.

وی با بیان این که نظام سلامت کشور نظامی پیشگیرانه نیست گفت: متاسفانه در کور حاضریم میلیون ها تومان خرج بیماری سرطان پروستات کنیم اما کمترین هزینه را صرف یک آزمایش کوچک تشخیص پروستات نکینم.

دبیر شورای سالمندان کشور تاکید کرد: اگر نظام سلامت کشور پیشگیری را در اولویت کاری خود قرار می داد به اسانی می توانست از حجم بسیاری از بیماریها در کشور بکاهد.

نحوی نژاد با بیان این که شورای ملی سلامت در تلاش است بدون اعتبار و هزینه برای سالمندان برنامه ریزی کند افزود: نباید تمام برنامه های حیاتی در حوزه اجتماعی را قربانی نبود اعتبارات کرد.

  • بیمه مراقبتی نیاز امروز جامعه سالمندان کشور است

دبیر شورای ساماندهی سالمندان کشور در ادامه به طرح بیمه مراقبتی سالمندان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح دیگر نیاز فرد سالمند در سن سالمندی تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی یا چشم امید به کمک فرزندانش داشته باشد.

نحوی نژآد اجرای این طرح را یک ضرورت برای جامعه سالمندان کشور عنوان کرد و افزود: باید با اجرای این طرح تکریم سالمندان را به معنای واقعی در کور اجرایی کنیم.

وی در ادامه از صدور کارت منزلت سالمندان به عنوان ر اهکار دیگر برای حفظ شان و جایگاه سالمندان در جامعه یاد کرد و گفت: با صدور این کارت و در اختیار قرار دادن به سالمندان باید روند اجرای امرو سالمندان در شهرها را تسهیل کرد.

دبیر شورای ساماندهی سالمندان گفت: طرح صدور کارت منزلت سالمندان باید با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی شهرها در کشور اجرا شود و دارندگان این کارت باید از مزایای امکانات رفاهی، تفریحی و حمل و نقل رایگان شهرها بهره مند شوند.

نحوی نژاد یادآور شد: طرح بنیاد های فرزانگان نیز از دیگر طرح های تکریم سالمندان کشور است که با تجمیع کمک های دستگاه های اجرایی چون کمیته امداد، بهزیستی و تامین اجتماعی عملیاتی می شود.

وی تاکید کرد: در این طرح مدیریت امور سالمندان در دست خود سالمندان است و هم اکنون در ۱۵ نقطه کشور اجرایی شده است.

  • چراغ شورای ساماندهی سالمندان را بدون حمایت دولت تا امسال روشن مانده

دبیر شورای ساماندهی سالمندان کشور در ادامه با انتقاد از عدم همکاری دولت با این شورا تا کنون گفت: تا امسال چراغ شورای ساماندهی سالمندان کشور به دست خود مسئولین این شورا روشن مانده و دولت تا کنون کمکی به این مجموعه نکرده است.

نحوی نژاد یادآور شد: دکتر روحانی تنها رئیس جمهوری است که بعد از انتصاب تا کنون ۴ بار در مراکز نگهداری سالمندان کشور حاضر و به بررسی مشکلات این قر پرداخته است.

وی یادآور شد: ایران اموز جز ۳ کشور دنیاست که پورتال سالمندانش به روز و فعال است.

  • استان مرکزی اولین در تشکیل شورای سالمندان در کشور است

در این برنامه مدیر کل بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه شورای سالمندان اکنون در استان های کشور ایجاد شده است گفت: استان مرکزی اولین استان در تشکیل این شورا بود که پس از موفقیت آمیز بودن طرح پایلوت آن در استان اکنون نه تنها به طور دائمی فعالیت می کند که باعث شد در کل استان ها نیز تشکیل شود.

رضا ربیعی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این شورا خدمات رسانی به سالمندان است افزود: این شورا به منظور حمایت از سالمندان و بهبود زندگی آنان تاسیس شده و تلاش می کند از طریق ارائه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی رضایت سالمندان از زندگی و کیفیت آن را ارتقاء دهد.

  • استان مرکزی استان پیر کشور است

وی اضافه کرد: در استان مرکزی حدود ۱۵۰ هزار سالمند زندگی می کند و اکنون از هر۱۰ نفر یک نفر سالمند است و در۴۰ سال آینده این رقم در استان مرکزی ۲ برابر می شود و  آمارها حاکی است استان مرکزی یکی از هفت استان پیر کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر رشد جمعیت سالمند در این استان ۹٫۲ درصد است.  

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی بابیان اینکه، نبود بیمه، خدمات درمانی، تغذیه سالم و کم اطلاعی خانواده ها از نحوه نگهداری از سالمندان از مشکلات جدی آنان است افزود: خانواده ها آگاهی کافی از رژیم غذایی مناسب برای سالمندان ندارند و باید آموزش لازم در این زمینه به خانواده ها داده شود همچنین دستگاه های اجرایی در توزیع سبد غذایی متناسب با نیاز سالمندان محروم کمک کنند.

وی ادامه داد: همچنین خانواده ها آگاهی کافی از رژیم غذایی مناسب برای سالمندان ندارند و باید آموزش لازم در این زمینه به خانواده ها داده شود همچنین دستگاه های اجرایی در توزیع سبد غذایی متناسب با نیاز سالمندان محروم کمک کنند.

ربیعی گفت: آموزش بهداشت و سلامت دوران سالمندی در جامعه کمرنگ است و باید در استان مرکزی با ۱۲۰ هزار سالمند در این زمینه حرکت جدی صورت پذیرد چرا که سالمندان تندرست از افراد معلول و ناتوان باید تمیز داده شوند و با استفاده از توانمندی خود آنان و ایجاد تشکلهای خدماتی بهبود امکانات و خدمات پیگیری شود.