مخالفت مجلس با دو بیمه تکمیلی بازنشستگان

نمایندگان مجلس بندی از لایحه بودجه را در مورد بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشگری و عائله درجه یک تحت پوشش آنها را حذف کردند. به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه نوبت علنی بعدازظهر امروز شنبه پیشنهاد حذف بند د تبصره ۱۵ لایحه […]

نمایندگان مجلس بندی از لایحه بودجه را در مورد بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشگری و عائله درجه یک تحت پوشش آنها را حذف کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه نوبت علنی بعدازظهر امروز شنبه پیشنهاد حذف بند د تبصره ۱۵ لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای را مطرح کرد که نمایندگان با ۱۰۷ رای موافق، ۳۸ رای مخالف، ۱۶ رای ممتنع از مجموعه ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس با حذف این بند از لایحه بودجه موافقت کردند.

در این بند صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شده بودند به منظور اجرای بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشگری و عائله درجه تحت پوشش آنها اقدامات لازم را انجام دهند و اقدامات لازم را انجام دهند.

پزشکیان در توضیح دلایل طرح پیشنهاد حذف این بند از لایحه گفت: در حال حاضر تنها دو درصد از پزشکان تخلف می‌کنند که این باعث شده ۹۰ درصد جامعه پزشکی زیر سوال برود.

وی با بیان اینکه بیمه تکمیلی همان بیمه پایه است، گفت: خودمان باعث می‌شویم که انگیزه در بین پزشکان از بین رفته و آنها وادار به اجرا نکردن تعرفه‌های دولتی شوند و تا ۱۰ برابر پول خود را از بیمار دریافت کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: پزشکان را به روستاها می‌فرستیم اما حق ماندگاری به آنها نمی‌دهیم. این باعث شده که پزشکان انگیزه‌ای برای ماندن در شهرهای دور افتاده نداشته باشند. از طرف دیگر برخی از پزشکان تعرفه‌های دولتی را در کلانشهرها نیز قبول دارند به همین دلیل ۱۰ برابر بیشتر از تعرفه داخلی پول از مردم دریافت می‌کنند.

پزشکیان با بیان اینکه با تصویب این بند از لایحه پدیده زیرمیزی افزایش پیدا می‌کند، گفت: با این بند از لایحه به پزشک اجازه می‌دهیم که به جای تعرفه ۱۰ تومانی، ۱۰۰ تومان از مردم بگیرند که این خود باعث افزایش فاصله درآمد پزشکان بین یکدیگر می‌شود. به نظر می‌رسد این بند خلاف قانون برنامه است.

رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این بخش از صحبت پزشکیان در مورد مغایرت این بند از لایحه بودجه با قانون برنامه گفت: در قانون برنامه آمده که وقتی بیمه‌ها تسری می‌یابند باید منابع آن دیده شود که این موضوع در ردیف‌های بودجه لحاظ شده پس خلاف قانون برنامه نیست.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت معاون نظارت برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور ضمن مخالفت با این پیشنهاد گفت: این بند در راستای متنی است که در قانون برنامه پنجم به آن تاکید شده است.

وی افزود: اینکه نباید مبالغ خارج از بودجه برای بیمه تکمیلی لحاظ شود، در لایحه در نظر گرفته شده پس قابلیت اجرایی دارد.

معاون رییس جمهور گفت: برای بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری ۲۱۸ میلیارد تومان برای سه میلیون از اعضا و خانواده‌هایشان با سرانه ماهیانه ۶۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده که برای بیمه تکمیلی درخصوص سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح ۱۴۹ میلیون تومان برای ۲ میلیون اعضا و خانواده‌های تحت تکلف آنها با سرانه ۶۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین کمیسیون تلفیق نیز با حذف از بند از لایحه بودجه مخالفت کرد.