پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی

مسائل اقتصادی، روحی و روانی، تفریحی، بهداشتی و اجتماعی، از جمله نیازهای اساسی سالمندان بوده که مستلزم برنامه ریزی و توجه به مسئولین می‌باشد.  آزاده نجفی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: سالمندی یک پدیده‌ی زیستی و اجتناب  ناپذیر است که ممکن است هر فردی آن را در طول زندگی تجربه […]

مسائل اقتصادی، روحی و روانی، تفریحی، بهداشتی و اجتماعی، از جمله نیازهای اساسی سالمندان بوده که مستلزم برنامه ریزی و توجه به مسئولین می‌باشد.
 آزاده نجفی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: سالمندی یک پدیده‌ی زیستی و اجتناب  ناپذیر است که ممکن است هر فردی آن را در طول زندگی تجربه نماید. بنابراین بهتر است با بکار گیری روشها و مراقبت‌های اصولی و ویژه بسیاری از اختلالات این دوران را پیشگیری نمود. وی ادامه داد: عبور از سن ۶۰ سالگی را سالمندی می‌نامند و جمعیت سالمندان نه تنها در ایران، بلکه در اغلب کشورهای جهان به دلایل گوناگون از جمله امید به زندگی و پیشرفت‌های علمی و پزشکی افزایش چشم گیری داشته است.

نجفی به نیازهای اساسی سالخورده اشاره کرد و افزود: مسائل اقتصادی، تفریحی، درمانی، بهداشتی، روحی و روانی و اجتماعی از جمله نیازهای اساسی سالمندان بوده که مستلزم برنامه ریزی مناسب و توجه خاص نهادهای مسئول می‌باشد.

وی تصریح کرد: ایجاد شبکه‌های اجتماعی برای عضویت سالمندان و فراهم کردن امکانات در جهت دور شدن آن‌ها از افسردگی و انزوا و هم چنین سهیم نمودن این افراد در برنامه ریزی‌های مربوط به خود و امور روزمره می‌تواند در برطرف کردن بخشی از نیازهای آنها موثر باشد.

نجفی خاطرنشان کرد: مراقبت‌های ویژه در جهت سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های خاص در این دوران و استفاده از رسانه‌ها برای ساخت فیلم و سریال در مورد احترام و نگهداری از سالمندان و فرهنگ سازی در این زمینه از جمله اقدامات مسئولین در برطرف کردن نیازهای سالمندان است.