مقالات علمی/تأثیر تغذیه بر بر کیفیت زندگی سالمندان

کارشناس بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: عامل تغذیه بر میزان مرگ و میر، ناتوانی و کیفیت زندگی سالمندان تاثیر بسزایی دارد. به گزارش جهان به نقل از مهر، لیلا رستگار در خصوص اهمیت تغذیه بر سلامت سالمندان، افزود: تغذیه مناسب و دریافت کامل مواد غذایی مورد نیاز در دوران سالمندی از اهمیت زیادی […]

کارشناس بهداشت خانواده دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: عامل تغذیه بر میزان مرگ و میر، ناتوانی و کیفیت زندگی سالمندان تاثیر بسزایی دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، لیلا رستگار در خصوص اهمیت تغذیه بر سلامت سالمندان، افزود: تغذیه مناسب و دریافت کامل مواد غذایی مورد نیاز در دوران سالمندی از اهمیت زیادی برخوردار است، به طوریکه می تواند مشکلات رایج این سنین مانند چاقی، دیابت، بیماریهای قلبی عروقی و پوکی استخوان را کنترل کند.

وی با بیان اینکه اغلب سالمندان به دلیل نداشتن دندان، سبزیجات و میوه ها را از برنامه غذایی خود حذف می کنند؛ تاکید کرد: این عمل باعث می شود که ویتامین ها، املاح و فیبرها،که از طریق میوه ها و سبزیجات به بدن نرسند.

کمبود ویتامین ها و فیبرها، امکان ابتلا به یبوست را در سالمندان افزایش می دهد

رستگار هشدار داد: کمبود ویتامین ها و فیبرها، خطراتی از جمله ابتلا به یبوست را برای سالمندان به وجود می آورد.

این کارشناس بهداشت خانواده افسردگی، تنهایی و از دست دادن همسر را از عوامل موثر بر تغذیه دانست و گفت: معمولا افراد در تنهایی انگیزه و حوصله لازم را برای تهیه و خوردن غذا ندارند و درنتیجه غذای خوب و کافی نمی خورند.

رستگار در ادامه یاد آور شد: توجه به دریافت کافی مایعات در سالمندان از مسائل مهم است که علایم کمبود آب در بسیاری از سالمندان به صورت خشکی لب ها، گود افتادن چشم ها، تب، یبوست، کاهش حجم ادرار و تهوع است که این مسئله در مورد سالمندانی که در مناطق گرم زندگی می کنند بیشتر شایع است.

وی گفت: استفاده از داروهای ادرارآور نیز از عوامل موثر در ایجاد کم آبی در سالمندان است، بنابراین توجه به مصرف کافی آب و مایعات در این دوران اهمیت ویژه ای دارد

فوق تخصص بیماریهای خون وسرطان گفت: خانم ها از سن ۲۵ سالگی هر دو تا سه سال یک بار برای معاینه پستان ها به پزشک متخصص مراجعه کنند و از سن چهل سالگی نیز به هر سال ماموگرافی انجام دهند.

دکتر امید مدیرامانی یادآور شد: سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در بین زنان است به گونه ای که از هر هشت زن در دنیا، یک نفر در طول زندگی خود امکان ابتلا به این بیماری را دارد.