آموزش/ سالمندان باید روزانه پنج سهم میوه و سبزی مصرف کنند

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: آنها در صورت مشکل گوارشی و دندانی، بخشی از میوه‌ها را می‌توانند به‌صورت پخته مصرف کنند. به گزارش خبرنگار عرش نیوز ، لیلا شورورزی  افزود: میزان مصرف میوه و سبزی نباید به حدی زیاد باشد که سبب کاهش اشتها […]

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: آنها در صورت مشکل گوارشی و دندانی، بخشی از میوه‌ها را می‌توانند به‌صورت پخته مصرف کنند.

به گزارش خبرنگار عرش نیوز ، لیلا شورورزی  افزود: میزان مصرف میوه و سبزی نباید به حدی زیاد باشد که سبب کاهش اشتها و یا مشکلات گوارشی شود.

وی بیان داشت: همچنین بهتر است سبزی‌ها به شکل پخته همراه با کمی روغن زیتون و یا انواع پنیر برای هضم راحت‌تر و انرژی بیشتر و میوه‌ها به شکل کمپوت مصرف شود.

شورورزی ادامه داد: کمپوت میوه را می‌توان در منزل تهیه کرد که سالم‌تر است و برای این کار میوه مورد نظر مثل سیب، گلابی، آلو، زردآلو و … را با مقداری کمی آب و شکر در زمان کوتاه(پنج تا ده دقیقه) جوشانده شود. وی عنوان کرد: هویچ و گل‌کلم سبزی‌هایی هستند که می‌توانند به‌عنوان میان‌وعده به شکل بخارپز یا آب‌پز مورد استفاده قرار گیرند.

n00194555-t
کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور خاطرنشان کرد: از غذاهای تهیه شده با سبزی‌ها (انواع آش، سوپ، برخی از خورش‌ها و …) بیشتر استفاده شود.

شورورزی یادآور شد: شیر و انواع لبنیات کم‌چرب به میزان سه تا چهار سهم در روز مصرف شود و از گروه لبنیات(شیر، ماست، پنیر و کشک) به‌عنوان میان‌وعده به همراه بیسکویت، نان و کلوچه و یا به شکل شیربرنج، فرنی و … می‌توان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در صورت عدم تحمل شیر حتما روزانه حداقل دو لیوان ماست مصرف شود.

شورورزی یادآور شد: تخم مرغ آب‌پز در صبحانه یا میان‌وعده و یا همراه با غذاهایی همچون عدس‌پلو یا رشته‌پلو میل شود(در سالمندان مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و هایپرکلسترومی حداکثر سه عدد در هفته تخم مرغ کامل و یا روزانه یک عدد تخم مرغ بدون زرده و برای سالمندان سالم ۵-۴ عدد تخم مرغ کامل در هفته.)