۲۰ سال آینده جمعیت کشور سالخورده می‌شود

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس، علی لاریجانی امروز با حضور در سالن همایش‌های پیامبر اعظم وزارت کشور با اشاره به سوم دی روز ثبت احوال گفت: آمارهای اطلاعاتی جمعیتی کشور که در یک قرن گذشته به دست ‌آمده بسیار مهم است و باید کاملا این آمار درک شود.  وی  تصریح کرد: در یک […]

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس، علی لاریجانی امروز با حضور در سالن همایش‌های پیامبر اعظم وزارت کشور با اشاره به سوم دی روز ثبت احوال گفت: آمارهای اطلاعاتی جمعیتی کشور که در یک قرن گذشته به دست ‌آمده بسیار مهم است و باید کاملا این آمار درک شود.

 وی  تصریح کرد: در یک قرن گذشته جمعیت کشور از ۹ میلیون نفر به بالای ۷۵ میلیون رسیده که رشد ۸ برابری جمعیت را نشان می‌دهد.

 رئیس مجلس ادامه داد: البته این افزایش جمعیت در سالهای مختلف متفاوت است از سال ۱۳۳۰ جمعیت رشد صعودی خود را آغاز کرده در دهه ۳۵ تا ۴۵ نرخ رشد جمعیت ۳٫۱ بود که رشد پرشتابی بود.

 وی افزود: در دهه ۴۵ تا ۵۵ که تنظیم خانواده باب شده بود نرخ رشد به ۲٫۷ درصد و در دهه ۵۵ تا ۶۵ که مصادف بود با انقلاب اسلامی که رویکردهای جمعتی تغییر کرد رشد جمعیت به نرخ ۳٫۹ رسید که نرخ نسبتا بالایی است.

 لاریجانی گفت: اگر رشد جمعیت با همان نرخ ۳٫۹ درصد ادامه پیدا میکرد جمعیت کشور هر ۱۸ سال یکبار دو برابر می‌شد.

122112

 وی تصریح کرد: در سال ۶۷ مجددا بحث جمعیت موضوع مهمی شد و در سطح سران کشور مورد بحث قرار گرفت و سپس با مردم در میان گذاشته شد. اما نرخ رشد جمعیت در دهه ۶۵ و ۷۵ به حدود دو درصد و مابین سالهای ۷۵ تا ۸۵ به ۱٫۶ رسید و این کاهش در سال ۱۳۹۰ به حدود ۱٫۴ درصد رسید که معلوم شد در این سالها رشد جمعیت بیش از حد دچار ایست شده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر جمعیت کل جهان را حدود ۷ میلیارد در نظر بگیریم و آخرین جمعیت آماری کشور که در سال ۹۲ اعلام شد حدود ۷۷ میلیون نفر است می‌توان گفت که حدود ۱ درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می کنند که رتبه ایران در جهان را ۱۸ و در آسیا پس از پاکستان و هند در رتبه سوم قرار داده است.

 لاریجانی ادامه داد: این نرخ رشد ۱٫۶ درصدی وضعیت ما را در یک سنین دچار مخاطره می‌کند در حال حاضر جمعیت زیر ۱۵ سال ما ۲۳٫۴ درصد یعنی ۱۷٫۵ میلیون نفر است. جمعیت ۱۵ تا ۲۹سال یعنی جمعیت جوان ما ۳۱٫۵ درصد یعنی ۲۳٫۷ میلیون نفر است.

جمعیت میان سال یعنی ۳۰ تا ۶۴ ساله‌ها ۳۹٫۳ درصد است که حدود ۲۹٫۵ میلیون نفر هستند که نشان می‌دهد ثقل جمعیتی ما روی جمعیت میان سال است اگر سالمندان بالای ۶۵ سال را که ۵٫۷ درصد جمعیت یعنی ۴٫۲ میلیون نفر را نیز به آن اضافه کنیم جمعیتی که از میان سال به بالا هستند که ۳۴ میلیون (۴۴ درصد) جمعیت ما را تشکیل می‌دهند بنابراین هرم سنی جمعیت نشان می‌دهد ۲۰ سال آینده جمعیت حالت سالخورده می‌گیرد.

 عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: بر همین اساس کارشناسان معتقدند اگر در ۱۰۰ سال آینده تغییراتی در سیاست جمعیتی کشور شکل نگیرد رشد جمعیت منفی می‌شود که می‌تواند در راه توسعه و شرایط اجتماعی کشور مشکلاتی را به وجود آورد.

 وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب دو سال پیش تاکیداتی را درباره این موضوع داشتند و شوراهای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصمیماتی را  اتخاذ کرد و دولت هم لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد که در مرحله نهایی است.

 رئیس مجلس با بیان اینکه تنها با قانون گذاری نمی‌توان رشد جمعیت کشور را بالا برد، گفت: رسانه‌ها و بخش‌های دولتی با مشوق‌هایی که ایجاد می‌کنند باید تلاش کنند زاد و ولد در کشور افزایش پیدا کند که این امر نیاز به اهتمام ویژه ملی دارد تا هرم جمعیتی کشور به نحو مناسبی ساماندهی شود.

 لاریجانی با بیان اینکه در سال حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور متولد می‌شوند و بیش از ۸۰۰ هزار نفر ازدواج می‌کنند، تصریح کرد: میانگین سن ازدواج مردان به ۲۷٫۱ سال و خانم‌ها به حدود ۲۳ سال رسیده که این از آسیب‌های مهم است. اگرچه در این راه عواملی همچون مسائل اقتصادی و درس خواندن‌ وجود دارد اما حدود ۲۳٫۸ میلیون نفر از افراد جامعه در سن ازدواج هستند ولی زمینه‌ها و برخی فرهنگ‌ها و رسوم‌ها موجب شده شرایط ازدواج فراهم نشود که باید درباره این موضوع تامل شود.

 این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: برای متوازن کردن جمعیت جامعه تشکیل خانواده از رویکردهای مهم است.

 لاریجانی با اشاره به آمار طلاق در کشور گفت: سالانه حدود ۱۴۰ هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود که این بدان معناست به ازای هر ۶ ازدواج یک طلاق ثبت می شود البته در برخی استان‌ها وضعیت بدتر است و برخی استانها شرایط مناسبی دارند و این در تراز کشوری که محب اهل بیت است و از سنت‌های دینی پیروی می‌کند مناسب نیست.

 وی تصریح کرد: بیشتر آمار طلاق در سال اول یا تا سال پنجم ازدواج رخ می‌دهد که این نشان  می‌دهد در سال اول همفکری مناسبی برای تشکیل خانواده صورت نگرفته که تبدیل به نقصان بزرگی به نام طلاق شده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی ا دامه داد: امیدواریم دولت جدید که بر مبنای عقلانیت و تدیبر استوار شده در بحث ازدواج و بالارفتن سن آن و آمار طلاق با رویکردی مناسب بیاندیشد و تمام عناصر را برای اصلاح کشور بسیج کند.

 رئیس مجلس همچنین با اشاره به روز ملی ثبت احوال، ‌گفت: سازمان ثبت احوال سازمان کم سر و صدایی است که همه تحولات هویتی و جمعیتی را پیگیری می‌کند. این سازمان در نظام جمعیتی ما بسیار مهم است و اگر بتواند شرایط بهره‌گیری از اطلاعات جمعیتی را فراهم کند بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 لاریجانی با اشاره به تحولات اخیر سازمان ثبت احوال با مکانیزه کردن و الکترونیکی کردن ثبت احوال خاطرنشان کرد: این کار لازمی بود که باید انجام می‌شد تا این سازمان بتواند در نظام برنامه‌ریزی موفق‌تر باشد تا خدمات رسانی به شکل ساده‌تری انجام شود. الکترونیکی کردن دریافت و انتقال اطلاعات کار بزرگ و ارزشمندی است که باید از آن تشکر کرد. اگر کارت هوشمند افراد هم تحقق پیدا کند زمینه‌ای مهم برای استفاده چندگانه از این کار فراهم می‌شود.

 

رئیس مجلس اضافه کرد: ما هم در مجلس کمک خواهیم کرد چون می‌دانیم این امر رفت و آمد مردم را تسهیل می‌کند و استفاده‌های بهینه‌ای از آن خواهد شد.