افزایش “آلزایمر” قبل از سنین سالمندی

مهیار مهین شفیعی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بیماری آلزایمر در اغلب موارد در سنین سالمندی و افراد مسن بروز می‌کند و البته گاهی نیز افراد جوانتر را نیز گرفتار می‌کند. وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر تغییراتی در ترکیب سنی مبتلایان به […]

مهیار مهین شفیعی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: بیماری آلزایمر در اغلب موارد در سنین سالمندی و افراد مسن بروز می‌کند و البته گاهی نیز افراد جوانتر را نیز گرفتار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر تغییراتی در ترکیب سنی مبتلایان به آلزایمر به وجود‌ آمده است،‌ تأکید کرد: اگرچه بیش از ۹۰ درصد موارد آلزایمر پس از ۶۰ سالگی است، اما شواهد موجود نشان می‌دهند که موارد این بیماری در سنین قبل از سالمندی، افزایش قابل ملامحظه‌ای یافته است.

مهین شفیعی گفت: زمینه ابتلا به آلزایمر ممکن است سالها قبل از بروز علایم بیماری به وجود‌آمده باشد به طوریکه بر طبق برخی از بررسی‌ها،‌ بیماری آلزایمر حدود ۲۰ سال قبل از ظهور علایم آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در بیماری آلزایمر نیز پیشگیری مقدم بر درمان است،‌ یادآورشد: البته پیشگیری قطعی از آلزایمر تقریبا غیرممکن است و درعین حال می‌توان با رعایت برخی موارد،‌ خطر این بیماری را کاهش داد.

مهین شفیعی خاطرنشان کرد: براساس برخی از مطالعات و بررسی‌ها،‌ پیشگیری از چاقی و اضافه وزن،‌ فعالیت منظم بدنی،‌ داشتن کلسترول و فشار خون منظم و طبیعی،‌ رژیم غذایی مناسب از جمله غنی از آنتی‌‌ اکسیدان‌ها،‌ ویتامین C و E و روغن‌ ماهی،‌ پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات عصبی و پرهیز از قرارگرفتن در شرایط استرس‌زا و اضطراب‌آور و همچنین حفظ خونسردی در مواجه با شرایط سخت و ناگوار،‌ می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

وی گفت:‌ عوامل ژنتیکی از مهمترین عوامل بروز آلزایمر است،‌ به همین دلیل افرادی که در خانواده و خویشاوندان درجه یک آنها سابقه ابتلا به آلزایمر وجود دارد،‌ باید در فواصل زمانی منظم به ویژه در سنین پس از ۵۰ سالگی،‌ از نظر بیماری آلزایمر تحت معاینه و آزمایش قرار گیرند.