بیماری آلزایمر را بهتر بشناسیم

کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اختلال حافظه، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان ومکان، مشکلات در تفکر ذهنی، جابجا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات در شخصیتو از دست دادن انگیزه را از علائم هشدار دهنده ابتلا به این بیماری عنوان […]

کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اختلال حافظه، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان ومکان، مشکلات در تفکر ذهنی، جابجا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات در شخصیتو از دست دادن انگیزه را از علائم هشدار دهنده ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در سال ۱۹۰۶ میلادى آلویس آلزایمر پزشک آلمانى پس از ۲۰ سال تحقیق توانست تعریفى علمى از بیمارى آلزایمر ارائه دهد. این بیمارى براى قدردانى از یک عمرتحقیق آلویس آلزایمر،«آلزایمر» نامیده شده است.

یکی از شایعترین بیماری های روانی در سالمندان دمانس(زوال عقل) است که ۵-۸ درصد سالمندان پس از ۶۵ سالگی آن را تجربه می کنند و شیوع آن هر ۵ سال دو برابر می شود بطوری که حدود ۵۰ درصد سالمندان در ۸۰-۸۵ سالگی دچار درجاتی ازاین بیماری می شوند.

اگر چه درجاتی از ضعف حافظه در سالمندی طبیعی است، اما بیماری دمانس با کاهش حافظه و فراموشی مطالب جدید شناخته می شود.

از آنجا که علائم بتدریج ظاهر می شود ممکن است که مدت طولانی جلب توجه ننماید و اشتباهاً تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است لذا افراد به این علائم توجهی نمی کنند و تشخیص نمی دهند که چنین اختلالی وجود دارد.

امروزه محققین دریافته اند که آلزایمر مانند بیماری های قلبی و سرطان در طی دهه ها و تحت تاثیر شیوه زندگی فرد گسترش می یابد. به همین دلیل عواملی مانند میزان کلسترول، فشارخون بالاٍ ،چاقی، افسردگی، تحصیلات ، تغذیه ، خواب و شرایط روحی، فعالیت های فیزیکی و اجتماعی بر آن اثر می گذارند. حال آنکه ، بسیاری از فعالیت های ساده ی روزمره ممکن است فرد را از مصیبت از دست دادن حافظه ناشی از آلزایمر محافظت کند.

کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه دوره سالمندی یکی از دوران مهم زندگی است افزود: افزایش جمعیت سالمند و نیاز مندیهای سالمندان سبب می شود تا سیاست گزاران و برنامه ریزان توجه خاص به این گروه داشته باشند.

بهمن فروزنده تصریح کرد: کم توجهی به سلامت سالمندان منتج به بروز بیماریها و اختلالات متعدد ی نظیر دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، سوء تغذیه، اختلالات شنوایی، بینایی، چشایی، تنهایی، افسردگی، فراموشی می شود.

ادامه داد: در صورت توسعه برنامه های آموزشی بهبود شیوه های زندگی در سطح جامعه علاوه بر تامین و تداوم سلامت آنان، هزینه های درمانی و جانبی ناشی از مشکلات دوران سالمندی کاهش می یابد.

بنابراین در کنار برنامه های دولت ها، باید بستگان و مراقبین سالمندان با افزایش آگاهی خود در خصوص نیاز ها و مشکلات دروره سالمندی نسبت به پیشگیری و کاهش مشکلات و همچنین رفع نیازمندیهای آنان مشارکت جدی، فعال و در شان سالمندان داشته باشند.

کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اختلال حافظه، مشکلات در انجام کارهای عادی، ضعف بیان، گم کردن زمان ومکان، مشکلات در تفکر ذهنی، جابجا گذاشتن اجسام، تغییرات در حالات و رفتار، تغییرات در شخصیتو از دست دادن انگیزه را از علائم هشدار دهنده ابتلا به این بیماری عنوان کرد.

کارشناس تغذیه و مسئول برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد،با یادآوری این نکته که تاکنون درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد افزود: آموزش، رعایت نکات تغذیه ای و انجام فعالیت فیزیکی مناسب موثرترین راه برای پیشگیری و کنترل این بیماری است.

بهمن فروزنده گفت: بطور کلی برای تقویت حافظه در دوران سالمندی ضمن کاهش مصرف قند،چربی ونمک باید مصرف سبزی و میوهها را افزایش داد. همچنین‌کاهش ویتامین B۱ (تیامین) می تواند منجر به سردرگمی و گیجی گردد. لذا مصرف مواد حاوی این ویتامین شامل: سبوس گندم، حبوبات، آجیل، غلات و گوشت به سالمندان توصیه می شود.

فروزنده گفت: مصرف ویتامین B۲ (ریبوفلاوین)، ویتامین B۶ (پیریدوکسین) و روی به افزایش قدرت حافظه و بهبود حافظه درازمدت کمک می کند.

زعفران،‌ماست کم چرب و شیر بدون چربی،‌کافئین،‌نوشیدن آب کافی، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئینها، لسیتین، کربوهیدراتها و اسید های چرب همچون امگا۳ از دیگر توصیه های این کارشناس تغذیه جهت تقویت حافظه و درمان اختلالات مغزی ناشی از پیری مانند آلزایمر و پارکینسون است.

وی در پایان یادآور شد، از نظر تغذیه یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و سرشار از میوه هاو سبزی های تازه می تواند در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر باشد