وضعیت نامناسب سلامت روانی سالمندان ایرانی در مقایسه با سایر کشورها

شفقنا زندگی- اختلالات روحی و روانی یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماری رایج بین سالمندان است که بر اساس مطالعات صورت گرفته در خصوص وضعیت سلامت روان در سالمندان تهرانی نسبت به سایر کشورها بسیار بدتر است، و همچنین سالمندان ساکن منطقه ۲۰ شهرداری تهران از بدترین و منطقه ۳ از بهترین وضعیت […]

شفقنا زندگی- اختلالات روحی و روانی یکی از شایع ترین و مهم ترین بیماری رایج بین سالمندان است که بر اساس مطالعات صورت گرفته در خصوص وضعیت سلامت روان در سالمندان تهرانی نسبت به سایر کشورها بسیار بدتر است، و همچنین سالمندان ساکن منطقه ۲۰ شهرداری تهران از بدترین و منطقه ۳ از بهترین وضعیت سلامت روان برخوردار هستند.

به گزارش شفقنا زندگی، دکتر بهارک نجفی، مسعود ارزاقی و همکاران در پژوهشی با عنوان وضعیت سلامت روانی سالمندان شهر تهران و عوامل مرتبط با آن( مطالعه سنجش عدالت در سلامت و عوامل مرتبط با آن) دریافتند اختلالات روحی و روانی در سالمندان بسیار شایع است.

گفتنی است؛ این مطالعه با هدف بررسی وضعیت سلامت روانی در مناطق مختلف شهر تهران و عوامل مرتبط با آن در سالمندان ۶۵ سال و بالاتر صورت گرفته است.

قابل ذکر است روش این مطالعه با استفاده از داده های سالمندان ۶۵ سال و بالاتر شرکت کنند در مطالعه سنجش عدالت و عوامل مرتبط با آن  در شهر تهران انجام شد. جهت بررسی اطلاعات ۱۳۱۳ نفر وارد مطالعه شد و متغییرها شامل ویژگی های دموگرافیک( جنس، سن،سطح تحصیلات، بعد خانوار، وضعیت تاهل و وضعیت اشتغال) و سلامت روان با استفاده از پرسشنامه فارسی شده در چهار حیطه سوماتیک، افسردگی، بیخوابی و اضطراب و داده های کیفیت زندگی با استفاده از sf-12 بود.

وضعیت سلامت روان در سالمندان زن بسیار بدتر از سالمندان مرد است

در ادامه این مطالع آمده است؛ میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۳ سال بود که از این تعداد ۶۲۷ نفر زند و ۶۸۶ نفر نیز مرد بودند، میانه امتیاز GHQ-28 در شرکت کنندگان ۲۴ درصد بود که مشخص شد بیش از ۵۰ درصد شرکت کنندگان از نظر سلامت روانی دچار مشکل بودند که البته این مشکل در زنان بیش از ۶۱ درصد و در مردان سالمند نیز ۴۰ درصد مشاهده شد.

سالمندان منطقه ۳ تهران از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند
قابل یادآوری است؛ سالمندان منطقه ۳ شهرداری تهرن بهترین وضعیت سلامت روان و سالمندان منطقه ۲۰ شهرداری بدترین وضعیت سلامت روان را داشتند( ۲۶ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان منطقه ۳ و همچنین ۶۶ درصد مردان  و ۸۴ درصد زنان منطقه ۲۰ شهرداری تهران مشکل سلامت روان داشتند)، در مدل رگرسیون لجستیک چند متغیری با افزایش هر سال سن، ۹/۲ درصد شانس مشکل سلامت روان سالمندان افزایش می یابد و با افزایش سطح تحصیلات، وضعیت سلامت روان نیز ارتقا می یابد و همچنین روند ارتباط بین بعد خانوار و سلامت روان از نظر آماری معنی دار نبود.

وضعیت نامناسب سلامت روانی در سالمندان ایرانی در مقایسه با سایر کشورها
طبق نتایج حاصل از این پژوهش؛ وضعیت سلامت روان در سالمندان تهرانی نسبت به سایر کشورها بسیار بدتر است و سالمندان ساکن منطقه ۲۰ شهرداری تهران از بدترین و منطقه ۳ از بهترین وضعیت سلامت روان برخوردار هستند.

گفتنی است این مطالعه توسط دکتر بهارک نجفی، مسعود ارزاقی و همکاران با عنوان وضعیت سلامت روانی سالمندان شهر تهران و عوامل مرتبط با آن( مطالعه سنجش عدالت در سلامت و عوامل مرتبط با آن) انجام و در مجله دیابت و متابولیسم ایران سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است.