نگهداری بیش از ۳۸۰۰ سالمند با دستور قضایی در مراکز بهزیستی

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایرنا، فریده باغ علیشاهی افزود: سالمندانی که با دستور قضایی در مراکز شبانه روزی، نگهداری می‌شوند، مجهول الهویه، فاقد سرپرست یا فاقد سرپرست موثر هستند. وی با بیان اینکه برخی از این سالمندان دارای اعتیاد یا بیماری‌های زمینه‌ای […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل به نقل از ایرنا، فریده باغ علیشاهی افزود: سالمندانی که با دستور قضایی در مراکز شبانه روزی، نگهداری می‌شوند، مجهول الهویه، فاقد سرپرست یا فاقد سرپرست موثر هستند.

وی با بیان اینکه برخی از این سالمندان دارای اعتیاد یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به رشد جمعیت سالمندی در کشور، افزایش تعداد سالمندان مجرد و کاهش روزافزون بُعد خانوار در کشور با تعدادی سالمندان مجهول الهویه یا فاقد سرپرست مواجه هستیم.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: در مراکز توانبخشی مراقبتی سالمندان مطابق دستورالعمل‌های این سازمان به تمام مقیمان به‌طور شبانه‌روزی، خدمات توانبخشی – مراقبتی ارائه‌ می‌شود.

باغ علیشاهی ادامه داد: این خدمات شامل اقدامات پزشکی و پرستاری، خدمات توان‌بخشی پزشکی (توان‌پزشکی)، توان‌بخشی اجتماعی، توان‌بخشی حرفه‌ای، توان‌بخشی آموزشی، اقدامات مراقبتی مهارتی (آموزش به‌منظور انجام فعالیت‌های روزمره زندگی) و برنامه‌های اوقات فراغت است.

وی با بیان اینکه سالمندان مجهول الهویه علاوه بر این خدمات از کمک هزینه نگهداری و درمان نیز بهره مند هستند، افزود: اکنون سازمان بهزیستی تنها متولی تاسیس و نظارت بر مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی سالمندان می باشد.

باغ علیشاهی یادآور شد: یارانه نگهداری فرد مجهول الهویه در مراکز درجه ۱ برابر با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و در مراکز درجه ۲ برابر با چهار میلیون و ۶۲۰ هزار تومان است.