منطقه آبی چیست؟

پیری سالم در شهرهای آبی

شهرهای آبی به مناطقی از جهان اطلاق می‌شود که طول عمر مردم آن بیش از حد متوسط است و ساکنان آن از سلامتی مطلوبی برخوردار هستند. در این مناطق تعداد ۱۰۰ ساله‌ها بسیار است و سال‌خوردگان آن بسیار کمتر از دیگر نقاط جهان از بیماری‌های مزمن رایج هم‌چون بیماری قلبی، چاقی، سرطان یا دیابت رنج می‌برند.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، شهرهای آبی به مناطقی از جهان اطلاق می‌شود که طول عمر مردم آن بیش از حد متوسط است و ساکنان آن از سلامتی مطلوبی برخوردار هستند. در این مناطق تعداد ۱۰۰ ساله‌ها بسیار است و سال‌خوردگان آن بسیار کمتر از دیگر نقاط جهان از بیماری‌های مزمن رایج هم‌چون بیماری قلبی، چاقی، سرطان یا دیابت رنج می‌برند.

در حال حاضر پنج شهر یا منطقه آبی در سراسر جهان اوکیناوا (ژاپن)، ساردینیا (ایتالیا)، شبه جزیره نیکویا (کاستاریکا)، ایکاریا (یونان) و لومالیندا (کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا) هستند که مردم آن‌ها بدون هیچ رژیم غذایی سخت، مکمل‌های گران‌قیمت یا تمرینات ورزشی سنگین، طولانی‌ترین و سالم‌ترین زندگی را دارند. هر پنج منطقه دارای شباهت‌های فرهنگی خاصی هستند که می‌تواند توضیحی برای زندگی طولانی و سالم آن‌ها باشد.

رازهای یک زندگی سالم و طولانی

ویژگی‌های فرهنگی مشترک میان هر پنج شهر آبی جهان خوردن غذاهای کامل، گیاهی و غیرفرآوری‌شده، انجام فعالیت‌های بدنی منظم و کم‌شدت و داشتن حس اجتماعی و هدف‌مندی است. در واقع ساکنان این مناطق پیرو رژیم غذایی عمدتاً گیاهی با مصرف زیاد سبزیجات، مصرف کالری متوسط، مصرف پایین تنباکو و پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی هستند. علاوه بر این، ساکنان مناطق آبی برای خانواده ارزش زیادی قائل هستند، مشارکت اجتماعی در میان آن‌ها بسیار بالا است و ورزش بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی آن‌ها به‌شمار می‌رود. بنابراین علاوه بر یک رژیم غذایی متعادل و یک سبک زندگی سالم، به نظر می‌رسد انسجام اجتماعی و رعایت عوامل حیاتی زندگی برای رسیدن به یک پیری سالم ضروری به‌نظر می‌رسد.

پنج غذای موجود در هر یک از شهرهای آبی شامل غلات کامل، سبزیجات فیبردار، سبزیجات ریشه‌ای مانند سیب‌زمینی شیرین، آجیل و لوبیا هستند که در کنار تأمین فیبر و پروتئین بدن در هر وعده تا چهار سال به‌طول عمر افراد می‌افزایند.

ساکنان مناطق آبی، شناختی از مکمل‌های ورزشی ندارند، آن‌ها پیاده به محل کار خود تردد می‌کنند و در باغ‌های پشتی خانه‌های خود از تمام امکانات ورزشی فیزیکی برخوردار هستند. این افراد در تمام روز متابولیسم بدن خود را بالا نگه می‌دارند و همواره در حال فعالیت هستند. در واقع سلامت و طول عمر ساکنان شهرهای آبی حاصل محیط زندگی آن‌ها بدون هیچ عامل اضافی است.

منطقه آبی چیست؟ + شهرهای آبی جهان

پیری سالم در شهرهای آبی

لزوماً نکته منحصربه‌فردی در مورد ژن‌ها یا قدرت اراده ساکنان شهرهای آبی وجود ندارد، بلکه علل سلامتی آن‌ها شبکه به هم پیوسته‌ای از ویژگی‌ها است که باعث می‌شود افراد برای مدتی طولانی از فعالیت‌های سالم پیروی و از اقدامات ناسالم پرهیز کنند. بررسی زندگی در این شهرها نشان می‌دهد رسیدن به پیری سالم در این مناطق از ۹ اصل تشکیل می‌شود:

  • تبدیل فعالیت‌ها به روال طبیعی و روزمره زندگی
  • تعیین اهداف مشخص
  • اولویت دادن به کاهش استرس
  • غذا خوردن به‌اندازه حدود ۸۰ درصد سیر شدن
  • داشتن یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی
  • پرهیز از الکل
  • تحکیم ارتباط با جامعه
  • اولویت‌بخشیدن به خانواده
  • انتخاب حلقه‌های اجتماعی حامی رفتارهای سالم

ساردینیا، ایتالیا / خانه مردانی با طولانی‌ترین عمر

ارتفاعات کوهستانی این جزیره ایتالیایی دارای بالاترین تعداد مردان ۱۰۰ ساله در جهان است. این منطقه خانه مردانی است که روزانه به‌طور معمول پنج مایل یا بیشتر در کوه‌ها پیاده‌روی می‌کنند و یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی به همراه نوشیدنی‌های محلی مصرف می‌کنند. جمعیت منطقه نیز از رژیم غذایی کم‌پروتئین مرتبط با نرخ کمتر دیابت، سرطان و مرگ در افراد زیر ۶۵ سال استفاده می‌کنند. این منطقه به‌واسطه ارزش‌های خانوادگی قوی خود معروف است و در آن ضمن احترام بسیار به بزرگان، از تک‌تک اعضای خانواده به‌خوبی مراقبت می‌شود.

منطقه آبی چیست؟ + شهرهای آبی جهان

ایکاریا، یونان / جزیره‌ای کوچک با کاهش قابل‌توجه بیماری‌های مزمن رایج

جزیره ایکاریا در استان اژه یونان قرار دارد و دارای کم‌ترین میزان مرگ‌ومیر به دلیل میانسالی و زوال عقل در جهان است. تحقیقات افزایش طول عمر آن‌ها را با رژیم غذایی مدیترانه‌ای سنتی مرتبط می‌داند که سرشار از سبزیجات، میوه‌های فراوان و چربی‌های سالم و حاوی مقادیر کم‌تری از لبنیات و محصولات گوشتی است. شانس زندگی بالای ۹۰ سال در میان ساکنان این جزیره یونانی بسیار زیاد است.

مردم ایکاریا به دلیل کوهستانی بودن سبک زندگی طبیعی فعال و به دلیل زندگی در جوامع کوچک، ارتباطات اجتماعی قوی دارند. این مردم به‌واسطه دین خود، مسیحیت ارتدوکس یونانی، به‌طور منظم روزه می‌گیرند. آن‌ها همچنین به‌طور منظم بعدازظهر یک چرت کوتاه می‌زنند که مشخص شده است هورمون‌های استرس را کم می‌کند و احتمال مرگ بر اثر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

اوکیناوا، ژاپن / خانه زنانی با طولانی‌ترین عمر

اوکیناوا بزرگ‌ترین جزیره در مجمع‌الجزایر نیمه گرمسیری تحت کنترل ژاپن و محل زندگی زنانی با بیشترین طول عمر در جهان است. مواد غذایی اصلی این منطقه سیب زمینی شیرین، سویا، ماگورت، زردچوبه و گویا (خربزه تلخ) است که زندگی طولانی و سالمی را برای مردم آن به ارمغان می‌آورد.

ساکنان این جزیره غذاهای فوق‌العاده‌ای از جمله توفو، میسو و جلبک دریایی می‌خورند و با مفهوم ژاپنی «ایکیگای» زندگی می‌کنند که به‌عنوان نیروی محرکی تعریف می‌شود که به مردم حس هدف‌مندی و دستیابی به آنچه می‌دهد را که هر فرد می‌تواند به جهان گسترده‌تر ارائه بدهد. گفته می‌شود این نیرو عامل اصلی داشتن زندگی طولانی ساکنان است.

اوکیناوا همچنین به‌خاطر سنت «موآی» معروف است که شامل زندگی در شبکه‌های اجتماعی قوی می‌شود. این شبکه‌ها از دوران کودکی و با گروه‌بندی کودکان در دسته‌های پنج‌نفره ایجاد می‌شوند که روابط آن‌ها تا بزرگسالی به‌عنوان نوعی خانواده دوم ادامه پیدا می‌کند. این گروه‌ها به‌طور مرتب گرد هم می‌آیند تا با وقت‌گذرانی و گفت‌وگو کنار هم، از یکدیگر حمایت عاطفی و مالی داشته باشند.

منطقه آبی چیست؟ + شهرهای آبی جهان

لومالیندا، کالیفرنیا / جامعه‌ای با طول عمر حداقل یک دهه بیشتر از دیگر نقاط آمریکا

تعدادی از ساکنان لوما لیندا در کالیفرنیای ایالات متحده به‌طور متوسط ۱۰ سال بیشتر از میانگین طول عمر آمریکایی‌ها زندگی می‌کنند. این جامعه بیشترین پیروان مسیحیت پروتستان ادونتیسم را در خود جای داده است که پیرو یک رژیم غذایی گیاهی شامل غلات، آجیل، سبزیجات و حبوبات هستند. این افراد همچنین سیگار نمی‌کشند، نوشیدنی الکلی نمی‌خورند و تا اواخر عمر خود از فعالیت دست برنمی‌دارند. خوردن گوشت قرمز (به ویژه گوشت خوک)، صدف، غذاهای تصفیه‌شده و کافئین نیز در میان بعضی از پیروان این مذهب ممنوع است.

نیکویا، کاستاریکا / منطقه‌ای با طول عمری دور برابر بیشتر از آمریکایی‌ها

به‌رغم قرار داشتن میانگین درآمد نیکویا در میان پایین‌ترین درآمدهای کشور، متوسط امید به زندگی در این بخش از آمریکای مرکزی یکی از بالاترین نرخ‌های جهان با ۸۵ سال است. این جامعه آمریکایی پیوندی قوی با ایمان و خانواده دارد، به‌طوری که اکثر افراد مسن با خانواده خود زندگی می‌کنند و به میزان قابل‌توجهی مورد احترام قرار دارند. مردم این منطقه پیرو نوعی طرح زندگی هستند که به بزرگسالان آن احساس هدف‌مندی می‌دهد.

سایر عوامل شامل رژیم غذایی سالم از غذاهای فرآوری‌نشده، نوشیدن آب سخت با محتوای کلسیم بالا و داشتن فعالیت‌های طبیعی با پیاده‌روی منظم است. در این منطقه از آمریکای مرکزی، ساکنان کم‌ترین میزان مرگ‌ومیر در میانسالی را دارند و دومین جایگاه را در لیست بیشترین تعداد مردان صدساله در جهان به خود اختصاص داده‌اند. راز طول عمر آن‌ها تا حدی در جوامع ایمانی قوی، شبکه‌های اجتماعی عمیق و فعالیت‌های بدنی روزمره منظم و کم‌شدت نهفته است.

منطقه آبی چیست؟ + شهرهای آبی جهان

سنگاپور؛ یک شهر آبی آینده

سنگاپور به‌احتمال زیاد به‌زودی یک منطقه آبی جدید خواهد بود. این دولت‌شهر طی سال‌های گذشته شاهد افزایش امید به زندگی تقریباً ۲۵ سال بوده و در حال حاضر طولانی‌ترین و سالم‌ترین امید به زندگی را در جهان دارد. دلیل این امر نه‌تنها اختصاص رژیم غذایی بهتر به افراد بیمار است، بلکه در این ناحیه به غذای سالم یارانه اعطا و غذاهای ناسالم شامل مالیات می‌شود. همچنین رانندگی با ماشین مشمول مالیات، اما پیاده‌روی مشمول دریافت یارانه است.

سنگاپور با مواد مخدر به‌سختی برخورد می‌کند و جالب‌ترین مورد این‌که چنانچه والدین سالخورده یک فرد با وی یا در فاصله ۵۰۰ یاردی او زندگی کنند، معافیت مالیاتی دریافت می‌کند. این امر تضمینی برای مراقبت از افراد مسن و دوری از خانه‌های سالمندان است که چندان سبک زندگی سالمی ارائه نمی‌دهند.

منطقه آبی چیست؟ + شهرهای آبی جهان