افزایش ارتباطات بین بخشی و هم افزایی امکانات

نشست خانم دکتر رضا زاده با مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران

دکتر مژگان رضازاده کاوری در راستای افزایش ارتباطات بین بخشی و هم افزایی امکانات موجود در حوزه سالمندی با دکتر حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، شنبه بیستم آبان ماه دکتر رضازاده رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در راستای افزایش ارتباطات بین بخشی و هم افزایی امکانات موجود در حوزه سالمندی با دکتر حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران و دوتن از کارشناسان اداره سلامت دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست خانم دکتر رضازاده بیان کرد: با توجه به اینکه استان تهران در سومین رتبه جمعیت سالمند کشور قرار دارد، دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در راستای افزایش ارتباطات بین بخشی و هم افزایی امکانات موجود در حوزه سالمندی در نظر دارد نشست های متعددی را با ارگان ها و سازمان ها برگزار نماید.

ایشان افزود: یکی از ارگان هایی که در حوزه سلامت اجتماعی و تبدیل شهر تهران به شهر دوستدار سالمند نقش اساسی دارد، شهرداری تهران می باشد.

شهرداری تهران در حوزه سالمندی مسیر طولانی را طی نموده است و اقدامات موثری در این حوزه صورت گرفته است. اما باید در نظر بگریم که دغدغه های شهروندان در حوزه سالمندی تغییر کرده و با در نظر گرفتن شیب تند سالمندی بایست دغدغه مندی همکاران حوزه سلامت شهرداری نیز تغییر کند.

رضازاده افزود: با در نظر گرفتن اینکه در چند دهه آتی تهران به پایتخت سالمندی جهان تبدیل خواهد شد، باید بیش از سایر استان ها به آن توجه کنیم. پیرو ابلاغ سند راهبردی تحقق محیط دوستدار سالمند از سوی ریاست محترم شورای ملی سالمندان کشور دستگاه های عضو شورا در مهرماه سالجاری، شهرداری تهران باید تمهیداتی بیاندیشد و اقداماتی را جهت تبدیل پایتخت کشور به مکان و الگویی برای بازدیدهای جهانی انجام دهد.

وی بیان کرد: در نظر است تهران پایتخت علمی سالمندی شود زیرا رتبه سوم سالمندی کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: شهر تهران به لحاظ کیفی و کمی لازمه تغییراتی است و این تغییرات با هم افزایی و مشارکت بین بخشی صورت خواهد گرفت. در استان تهران اگر طرح موفقی انجام شود، به عنوان مهمترین استان کشور دارای اهمیت ویژه ای خواهد بود.

رضازاده با بیان توضیحاتی در خصوص روند راه اندازی موسسات مردم نهاد حوزه سالمندی با نام “بنیادهای فرزانگان ” در سراسر کشور افزود: پیرو مصوبه جلسه شورای ملی سالمندان در سنوات گذشته ، شیوه نامه تاسیس بنیاد فرزانگان در دبیرخانه شورا تدوین و از سوی دبیر محترم شورا به کلیه دبیرخانه های شورای سالمندی استانها که تحت نظارت ادارات بهزیستی استان ها فعال می باشند ابلاغ گردیده و در حال حاضر ۷۰ بنیاد فرزانگان در سراسر کشور راه اندازی شده است و به عنوان بازوی اجرایی شورای ملی سالمندان در حوزه سالمندی فعال می باشند.

رضازاده گفت: با توجه به تاکید مقام محترم ریاست جمهوری در خصوص مردمی سازی ارایه خدمات به اقشار جامعه و حمایت از سمن های مردمی ، دبیرخانه شورای ملی سالمندان، توانمندسازی و آموزش بنیادهای فرزانگان را در دستور کار خود قرار داده و اقدامات گسترده ای را در این زمینه اغاز کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از مصوبات دوازدهمین جلسه شورای ملی سالمندان کشور که در سال جاری برگزار گردید و دستور رئیس شورا مبنی بر الحاق سمن ها و کانون های سالمندی فعال در دستگاه ها و ارگان های کشور به بنیادهای فرزانگان جهت تجمیع منابع موجود در حوزه سالمندی کشور و یکپارچه سازی ارائه خدمات در این حوزه، یکی از اقدامات موثری که از سوی اداره سلامت شهرداری تهران می‌بایست انجام شود هماهنگی و یکپارچه سازی کانون‌های سالمندی فعال در محلات تهران با بنیادهای فرزانگان می‌باشد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور افزود: تشکیل کانون‌های سالمندی در محلات تهران توسط همکاران اداره سلامت شهرداری بسیار ارزشمند بوده و تاثیر بسزایی در حوزه سالمندی و رفع مشکلات سالمندان شهر تهران خواهد داشت.

هم افزایی توان موجود در کانون های سالمندی و بنیادهای فرزانگان فعال در استان تهران می تواند به عنوان یکی از اقدامات مشترک دو حوزه شهرداری و دبیرخانه شورای ملی سالمندان بوده و مسیر راه اجرای طرح های کشوری از قبیل: ایجاد شهر دوستدار سالمند، توسعه خدمات اجتماع/محله محور (CDD)، را اندازی شبکه آموزش در حوزه سالمندی به ویژه آموزش خودمراقبتی و سبک زندگی،I گردشگری سالمندان و پر کردن اوقات فراغت سالمندان را هموار خواهد نمود.

رضازاده افزود: دست یابی به سالمندی فعال و پویا و تبدیل شهر تهران به شهر دوستدار سالمندان مستلزم برگزاری نشست های مستمر هم اندیشی و سیاستگذاری دبیرخانه شورا و شهرداری بوده و در ماه های آتی این امر از سوی همکاران ما در دبیرخانه محقق خواهد شد.