دوازدهمین نشست شورای ملّی سالمندان

شورای ملی سالمندان به شورای عالی ارتقا یابد | ایجاد شهر دوستدار سالمند

دوازدهمین نشست شورای ملّی سالمندان با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی، ابلاغ سند راهبردی و برنامه‌ریزی تحقق محیط دوستدار سالمند در ایران، مردمی‌سازی و تقویت بنیادهای فرزانگان به‌عنوان مؤسسات خیریه مردم‌نهاد فعال در حوزه سالمندی روز سه‌شنبه به ریاست سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، دوازدهمین نشست شورای ملّی سالمندان با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه سالمندی، ابلاغ سند راهبردی و برنامه‌ریزی تحقق محیط دوستدار سالمند در ایران، مردمی‌سازی و تقویت بنیادهای فرزانگان به‌عنوان مؤسسات خیریه مردم‌نهاد فعال در حوزه سالمندی روز سه‌شنبه به ریاست سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این وزارتخانه برگزار شد.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور در این نشست گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو بار نشست شورای ملّی سالمندان برگزار شده است و امیدوارم نکات اصلی و خروجی این نشست‌ها به بهبود وضعیت سالمندی در کشور کمک کند.

وی پیشنهاد کرد که با توجه به اهمیت موضوع سالمندی در کشور «شورای ملّی» به «شورای عالی» سالمندی ارتقا یابد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آخرین سرشماری نفوس و مسکن باید هدفمند و همسو انجام شود، افزود: با داشتن آمارها به‌خوبی می‌توانیم در آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

محمدعلی محسنی‌ بندپی نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی در این نشست با یادآوری اینکه روند رشد سالمندی در قاره آسیا بیش از سایر نقاط جهان است، افزود: شتاب سالمندی در ایران بیشتر از شتاب برنامه‌ریزان است.

وی این نکته را یادآور شد که پدیده سالمندی مربوط به هیچ دولت و جناحی نیست و وضعیت بانوان سالمند سخت تر از مردان است.

بندپی با بیان اینکه فراکسیون سلامت سالمندان در مجلس تشکیل شده است، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند سیاست‌گذاری جدی برای سراسر کشور هستیم.

این نماینده مجلس، هزینه های سالمندی را برای نظام سلامت کشور بسیار تکان‌دهنده توصیف کرد و افزود: باید از فرصت‌هایی که در اختیار داریم به خوبی استفاده کنیم.

«احمد شاهیوندی» عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان و مجری «پروژه سند راهبردی و برنامه عملیاتی تحقق محیط دوستدار سالمند» در این نشست به تشریح این سند راهبردی پرداخت.

وی با بیان این که سالمندی عبور از ۶۰ سالگی است در ادامه به تعریف شهر دوستدار سالمند پرداخت و گفت: شهر دوستدار سالمند شهری‌ است که ساختار، امکانات، سیاست‌ها و خدمات شهری در آن به‌گونه‌ای باشد که شرایط برای سالمندی مهیا باشد.

شاهیوندی به‌کارگیری تدابیر و سیاست‌های کلان، ایجاد بسترمحیطی، اشتغال و کارآفرینی سالمندان، ایجاد دانشگاه‌های دوستدار سالمند، گردشگری سالمندان، مشارکت خیرین، توجه به جایگاه فناوری اطلاعات و حمایت‌های بیمه‌ای را برای ایجاد شهر دوستدار سالمند ضروری دانست.