کدام بانک‌ها به رعایت “طرح تکریم سالمندان” ملزم شدند؟

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرح تکریم سالمندان در ادارات دولتی و وابسته به دولت هستیم، گفت: طرح تکریم سالمندان در تمامی سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زودی توسط وزیر ابلاغ می‌شود.  حسین نحوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: در […]

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرح تکریم سالمندان در ادارات دولتی و وابسته به دولت هستیم، گفت: طرح تکریم سالمندان در تمامی سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زودی توسط وزیر ابلاغ می‌شود.

 حسین نحوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: در سال گذشته وزارت اقتصاد از تمامی بانک‌ها، مراکز بیمه‌ای و مالیاتی خواست تا برای سالمندان تسهیلاتی در نظر گرفته شود که در وزارت رفاه نیز به دنبال همین موضوع هستیم و کارهای کارشناسی لازم انجام شده است.

 وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، تکریم سالمندان مورد توجه قرار می‌گیرد و نوبت‌دهی جدا برای سالمندان در نظر گرفته می‌شود، گفت: بانک‌های رفاه کارگران، توسعه تعاون و صندوق مهر امام‌رضا(ع) از جمله مراکز وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که به زودی ملزم به اجرای این طرح خواهند شد.

 رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در مورد طرح تکریم سالمندان در ادارات دولتی و وابسته به دولت، اظهار کرد: این طرح سه محور دارد که مناسب‌سازی آسانسور و بالابر، مناسب سازی معابر شیب‌دار برای ورود سالمندانی که از وسایل کمک‌توانبخشی استفاده می‌کنند و نیز انتقال مکان مرتبط به سالمندان به طبقه همکف از جمله محورهای این طرح است.

 وی ادامه داد: باید سیستم نوبت دهی جدا در بانک‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر برای سالمندان در نظر گرفته شود و نیز مراکز مشاوره‌ای برای آنها ایجاد شود، حتی خود دستگاه‌ها باید به ایجاد اماکن تفریحی و ورزشی برای بازنشستگان بپردازند تا اوقات فراغت آنها را پر کنند.

 نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه سازمانها باید به طور جداگانه سالمندانشان را مورد توجه قرار دهند، گفت: باید کانون‌های بازنشستگی تقویت شود و موضوع غربالگری سلامت سالمندان مورد توجه قرار گیرد تا فشارخون، قندخون، تغذیه سالم، آموزش سبک زندگی، کاردرمانی و گفتاردرمانی سالمندان کنترل شود.

 وی با بیان اینکه طرح تکریم سالمندان در سازمان‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پذیرفته شده است، عنوان کرد: قبل از پایان دولت این طرح به صورت سراسری به تمام واحدهای تابعه وزارتخانه ابلاغ می‌شود.

 رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان افزود: پیگیر طرح کشوری تکریم سالمندان هستیم و می‌خواهیم این موضوع در تمامی سازمان‌ها و ادارات دولتی اجرایی شود.

 نحوی‌نژاد ادامه داد: در آیین‌نامه شورا مشخص شده است که چه سازمان‌هایی در زمینه سالمندان مسئولند و باید برای تصمیم‌گیری در مورد آنها دور هم جمع شوند که وزارتخانه‌های جهاد و کشاورزی، صنعت و معدن، آموزش و پرورش، کشور، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی از جمله این سازمان‌ها هستند.

 وی یکی از ضعف‌های حوزه سالمندان را فقدان قانون جامع حمایت از حقوق سالمندان عنوان کرد و گفت: باید تمام مسئولانی که در این خصوص مسئولیت دارند تصمیم‌گیری کنند.

 رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه این قانون باید همانند قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تعریف شود، اظهار کرد: تکریم و منزلت سالمندان در جامعه، حفظ سلامت این قشر، مناسب‌سازی شرایط سالمند برای ورود به جامعه همانند مناسب‌سازی فیزیکی و اجتماعی از جمله مسائلی است که در ارتباط با حوزه سالمندان باید به آن تاکید کرد.

 به گفته وی سالمندان سهم کمی از قوانین دارند و قوانینی که وجود دارد نیز ضمانت اجرایی لازم را ندارند که به طور عام می‌توان به بیمه و مساله بازنشستگی سالمندان اشاره کرد.