بهره‌مندی ۱۴۳۷ سالمند معلول از خدمات مراکز شبانه‌روزی بهزیستی

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، سیدکمال صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی بخشی از امور سالمندان در کشور، خدمات خود را در دو قالب راهبرد اجرایی شامل پیگیری اهداف و مأموریت‌های دبیرخانه شورای ملی سالمندان و ارائه خدمات تخصصی توانبخشی و توان‌پزشکی در مراکز شبانه‌روزی و […]

به گزارش دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور،

سیدکمال صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی بخشی از امور سالمندان در کشور، خدمات خود را در دو قالب راهبرد اجرایی شامل پیگیری اهداف و مأموریت‌های دبیرخانه شورای ملی سالمندان و ارائه خدمات تخصصی توانبخشی و توان‌پزشکی در مراکز شبانه‌روزی و روزانه ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی عضو دبیرخانه شورای ملی سالمندان هستند که ریاست این شورا بر عهده استاندار و دبیری آن به بهزیستی واگذار شده است، افزود: ساماندهی وضعیت سلامت و رفاه سالمندان و بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت زندگی سالمندان با مشارکت دستگاه‌های مختلف، از جمله اهداف فعالیت این دبیرخانه است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: در راستای دستیابی به اهداف فعالیت دبیرخانه شورای سالمندان و دنبال کردن سند ملی سالمندان، جلسات متعددی با معاون استاندار و حضور دستگاه‌های عضو در طول سال برگزار می‌شود و کمیته‌ها و کارگروه‌های فرعی نیز در کنار این جلسات تشکیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه شهر دوستدار سالمند یکی از اقداماتی است که در این دبیرخانه مورد توجه قرار گرفته و بهزیستی پیگیر تحقق آن بوده است، ادامه داد: شهر اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند پیوسته و اقداماتی در این راستا در حال انجام است.

صدیقی گفت: شهر دوستدار سالمند باید در حوزه‌های بناها و فضاهای باز، حمل‌ونقل، مسکن، مشارکت اجتماعی، تکریم و اجتماع‌پذیری افراد سالمند، مشارکت شهروندی و اشتغال، اطلاعات و ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت، فعالیت‌های خود را ارتقا بخشد.

وی اضافه کرد: شهرداری اصفهان به منظور مناسب‌سازی کالبد شهری، ایجاد فضایی مناسب برای سالمندان، افزایش امید و نشاط اجتماعی بین سالمندان با انجام فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی متعدد، اقداماتی انجام داده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: ایجاد پاتوق‌های سالمندی در باغ غدیر، تهیه بروشورهایی متعدد مرتبط با وضعیت سلامت افراد سالمند و توجه به مشارکت اجتماعی سالمندان و مورد توجه قرار دادن مباحث مرتبط با داشتن سالمندی فعال و بانشاط از جمله اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به وجود تعداد بسیاری سالمند مجرد و تبدیل شدن آنها به سالمندان تنها افزود: سالمندانِ تنها به‌تدریج از چرخه زندگی سالم خارج می‌شوند؛ به منظور جلوگیری از رخداد این موضوع، سعی بر برگزاری دوره‌های آموزشی و دوره‌های ورزشی و تفریحی برای افزایش حضور سالمندان در عرصه‌های اجتماعی بوده است.

صدیقی با اشاره به لزوم انتقال تجارب افراد سالمند به نسل‌های دیگر و وضعیت خوب اصفهان در راستای اجرای برنامه‌های ویژه سالمندان تصریح کرد: ارتقای کیفیت ارتباط بین نسلی برای استان اصفهان شاخصی حائز اهمیت است که باید دنبال شود.

وی با بیان اینکه تنها امکان نگهداری سالمندان معلول در مراکز شبانه‌روزی یا روزانه بهزیستی وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر ۳۱ مرکز شبانه‌روزی برای سالمندان دایر است که به ۱۴۳۷ نفر خدمات مراقبتی و نگهداری ارائه می‌کند و از این تعداد، به ۶۴۱ نفر یارانه تعلق گرفته است که جزو دهک‌های پایین جامعه به‌شمار می‌روند و ۷۹۶ نفر نیز بدون یارانه از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند.