چه کنیم تا سالمندان سالمی داشته باشیم؟

همایش ˝ سلامت روان سالمندان˝ و با مشارکت نهادهای شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی که در تالار همایش های فرهنگسرای غدیر برگزار شد. [divider] به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، دکتر غلامحسن خدایی، مشاور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش آغازین این همایش، […]

همایش ˝ سلامت روان سالمندان˝ و با مشارکت نهادهای شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی که در تالار همایش های فرهنگسرای غدیر برگزار شد.
[divider]

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، دکتر غلامحسن خدایی، مشاور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش آغازین این همایش، خطاب به کارشناسان حوزه های شهری، بهداشت، سلامت، بهزیستی حاضر در برنامه گفت: با یک برنامه ریزی درست و زمان بندی شده می توان سالمندی سالم را به شهروندان هدیه داد و البته عمده زحمت اجرای برنامه ها به دوش خود آن هاست که طالب این سلامت هستند.

وی با بیان این مهم که بایستی از همان دوران کودکی مجموعه مراقبت های بهداشتی، خدمات اجتماعی و آموزشی برای افراد برنامه ریزی شود تا به منزله نوعی سرمایه گذاری برای حفظ سلامت مردم تلقی شود، اضافه کرد: زندگی خوب و با نشاط در دوره سالمندی، آرزوی هر شهروندی است ولی متاسفانه با کمرنگ شدن بعد اسلامی جایگاه والای سالمند و به واسطه برنامه های تهاجمی در زمنیه فرهنگی بحث تکریم سالمندان دارد به یک آرزو تبدیل می شود تا یک وظیفه.

دکتر خدایی همچنین آموزه های نادرست منتقل شده به کودکان را در نحوه شکل گیری دوره سالمندی شان موثر دانسته
و توضیح داد: این افراد، باید به عنوان مخزن و منبع اندیشه و خروجی تجربه قلمداد شوند همان گونه که در اغلب کشورهای دنیا اکثر مدیران ارشد مملکتی از میان سالمندان انتخاب می شوند، اما این یک واقعیت است که جامعه ایرانی دارد به سوی “جوان گرایی” پیش می رود و دنیایی از اندیشه های پخته سالمندی را فراموش می کند.

وی با تاکید بر توسعه اصل “خود مراقبتی” در جامعه یادآور شد: افراد برای داشتن سلامت در دوران سالمندی بایستی در کودکی و بزرگسالی مراقبت های خاص را از خود لحاظ کنند و هرگز به طرفداری از تفکر “پیر ستیزی” به پا نخیزند و قبل از پایان زمان عمر، انتظار مرگ یک فرد را بکشند چرا که این دوره دوره ای مملو از تجربه ها و منبع سرشاری برای برنامه ریزی های سیستم مدیریت شهری است.

در پایان این همایش نیز، دکتر مخبر، روان پزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تاکید کرد: افراد در دوره حساس سالمندی با بیماری ها و اختلالات فراوانی در حوزه سلامت جسم و روان مواجه می شوند، لذا فعالیت های فیزیکی سنگین به مراتب مخرب خواهد بود.

وی با بیان این موضوع که رسیدگی به امور شخصی چون گذشته در دوره سالمندی امکان پذیر نخواهد بود، توصیه کرد:اینکه تغییری در عملکرد سیستم بدنی به وجود نیاید نشان دهنده سلامت است و تعامل اعضای بدن فرد با یکدیگر به کیفیت سابق صورت می گیرد و برای حفظ آن و رهایی از بیماری های مزمن جسمی و روانی علی الخصوص افسردگی باید به سالمندان یاد دهیم تا با روش های روان درمانی- شناختی- رفتاری به این نتیجه برسند که بالاخره سهمی برای خودشان در زندگی قائل شوند و با آرزوی مرگ، روند مطلوب زندگی خود را کند یا متوقف نسازند.

گفتنی است؛ در حاشیه این همایش، نمایشگاهی بر پا شده بود از آثار هنری که با دستان توانمند بانوانی تهیه و خلق شده بود با دنیایی از مشکلات جسمی و روانی که تک تک اثراتشان نمایانگر دنیایی از توانایی و خلاقیت بود و شرکت کنندگان در همایش پس از پایان یافتن مراسم، روانه بازدید از این آثار و بعضا خرید آن شدند تا به یادگار از توانمندان پنهان جامعه اثری داشته باشند.

یادآور می شود؛ در این نمایشگاه نیمروزه از آثار هنری موسسه توان بخشی مرکز طوس خیریه رضویه، مراکز توانبخشی بیماران روانی مزمن عاطف- افرا ویژه نگهداری شبانه روزی بانوان مشهدی استفاده شده بود.