احساس ارزشمندی سالمندان، موجب کاهش بیماری آنان می شود

اگر سالمند همیشه احساس ارزش و اهمیت کند به احتمال زیاد کمتر به بیماریهای جسمانی و روانی شایع در این دوره مبتلا می‌شود.  [divider]  دکتر کتایون رحمتی متخصص طب سالمندان در گفتگو با ایمنا ضمن اشاره به گفته‌ای از پیامبر (ص) ” بزرگداشت مسلمان سپید مو یکی از مظاهر گرامیداشت خداوند است؛ اظهار داشت: شخص […]

اگر سالمند همیشه احساس ارزش و اهمیت کند به احتمال زیاد کمتر به بیماریهای جسمانی و روانی شایع در این دوره مبتلا می‌شود.
 [divider]

 دکتر کتایون رحمتی متخصص طب سالمندان در گفتگو با ایمنا ضمن اشاره به گفته‌ای از پیامبر (ص) ” بزرگداشت مسلمان سپید مو یکی از مظاهر گرامیداشت خداوند است؛ اظهار داشت: شخص سالمند به دلیل کاهش عملکرد فیزیکی ممکن است انرژی کمتری برای تعامل اجتماعی داشته باشد، تغییرات ظاهری می‌تواند تصور از خود را در فرد تغییر دهد و با انگیزه برای تعامل اجتماعی و کیفیت آن تداخل کند. 

وی با بیان اینکه بزرگ شدن و جدا شدن فرزندان، فوت همسر، نقص شنوائی و تکلم ( موانع ارتباطی ) می‌تواند تنهائی سالمند را تشدید کند؛ تصریح کرد: ایجاد ارتباط یکی از نیازهای اساسی بشر است بنابراین به هیچ عنوان سالمند را از تماس‌های اجتماعی محروم نکنید، آنها باید به خویشاوندان و دوستانشان نزدیک باشند تا بتوانند با آنها تماس برقرار کنند، 

این متخصص با تاکید بر اهمیت تماس‌ با دوستان و آشنایان در دوران سالمندی، خاطرنشان کرد: برای این کار لازم است اهمیت و جایگاه سالمند در جامعه به مردم معرفی شود تا در کنار مشکلاتی که سالمند به علت کهولت سن با آن درگیر می‌شود احساس ارزشمندی در او بیشتر شود. 

رحمتی بیان داشت: از توصیه‌های مکرر قرآن کریم احترام و نیکی به والدین و سالمندان است در فرهنگ دینی و ملی ما، سالمندان منبع الهام و برکت هستند و در ارتباط با موضوعات مهم طرف اصلی مشورت هستند و به این ترتیب شخصیت آنان مورد تضمین بیش از پیش واقع می‌شود. 

وی گفت: برای افراد مسن مهم است که احساس کنند دیگران هنوز به وجود آنان نیاز دارند و قادرند به فعالیتهای روزانه خود ادامه دهند، در واقع اگر سالمند به این نحو احساس ارزش و اهمیت کند به احتمال زیاد کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی شایع در این دوره مبتلا می‌شود. 

وی اظهارداشت: شواهدی در دست است که نشان می‌دهند محرکات اجتماعی، علاقه‌مندی به فعالیتها و احساس اینکه دیگران به افراد مسن نیاز دارند، سالخوردگان را قادر می‌سازد زندگی خوش و موفقی داشته باشند.