۲۵درصد کل سالمندان کشور تحت حمایت کمیته امداد

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سالمند؛ یعنی حدود ۴۰ درصد کل مددجویان،تحت پوشش خدمات مستمر این نهاد هستند که این تعداد حدود ۲۵ درصد کل سالمندان کشور را تشکیل می‌دهد.  [divider] به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، علی‌محمد ذوالفقاری گفت:پیش بینی می شود در سال […]

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سالمند؛ یعنی حدود ۴۰ درصد کل مددجویان،تحت پوشش خدمات مستمر این نهاد هستند که این تعداد حدود ۲۵ درصد کل سالمندان کشور را تشکیل می‌دهد.

 [divider]

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، علی‌محمد ذوالفقاری گفت:پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰ میلادی حدود دو میلیارد نفر از جمعیت دنیا را سالمندان تشکیل دهند و در ایران نیز تقریبا هر ۳۰ سال یک بار شاهد دو برابر شدن جمعیت سالمند هستیم.

 وی با بیان اینکه اکنون حدود شش میلیون نفر با تعریف سالمندی در کشور زندگی می کنند که در حدود ۷ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، گفت: در برخی از استان‌های کشورمان جمعیت سالمندان به ۹ درصد کل جمعیت آن استان نیز می رسد که بر این اساس و با توجه به تعریف سازمان ملل متحد که اعلام می دارد کشوری که بیش از ۷ درصد کل جمعیتش سالمند باشند، کشور سالمند به حساب می آید، این امر بزودی برای ایران هم تحقق خواهد یافت.

 وی افزود: بر اساس آخرین آمارها در شرایط فعلی ترکیب سنی جمعیت ایران تغییر کرده و کشور هم اکنون از مرحله گذار سنی جمعیت جوان عبور کرده و وارد مرحله میانسالی شده است و از سال ۱۴۱۰ مرحله کهنسالی را تجربه خواهیم کرد.

 وی افزایش آمار جمعیت سالمند را به دلیل کاهش موالید، کاهش مرگ‌ومیرها، دسترسی به خدمات بهداشتی، افزایش امید به زندگی و ارتقاء شاخص‌های توسعه معرفی کرد.

 معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به اینکه برآوردها نشان می دهد که در سال ۱۴۰۴ هجری شمسی یعنی سال پایان چشم انداز۲۰ ساله، جمعیت کشور نسبت به سال ۱۳۷۵ حدود ۴۳ درصد تغییرات مثبت خواهد داشت، اظهار کرد: در همین زمان جمعیت سالمندی (افراد بالای ۶۰ سال) حدود ۱۳۰ درصد رشد مثبت خواهد داشت.

 ذوالفقاری ادامه داد: بر این اساس با ایجاد بحران جمعیتی،اجبار به افزایش مراکز نگهداری از سالمندان،افزایش جرائم نسبت به سالمندان، کمبود امکانات برای تامین نیازهای آنان و … مواجه خواهیم شد که بر این اساس ضروری است از امروز برای داشتن سالمندی با نشاط و سالم و دارای عزت نفس بالا و تاثیر گذار چاره اندیشی کنیم.

 وی با تاکید بر اینکه می توان با در پیش گرفتن شیوه صحیح زندگی و تغذیه سالم،دوره سالمندی را به تاخیر انداخت و یا این دوره حساس از زندگی را سالم زیست،اظهار کرد:بسیاری از میانسالان که درگیر بیماریهایی مثل عوارض قلبی و عروقی می شوند تصور می کنند از آن جا که سالمندی را پیش رو دارند، اصلاح شیوه زندگی دیر است؛ در صورتی که هر زمان فرد تصمیم بگیرد به نفع سلامت خود گام بردارد، زمان مناسبی است و حتی اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی در میانسالی به سلامت در دوران سالمندی کمک می کند.

  وی با تاکید بر اینکه سالمندان باید شیوه مراقبت از خود را یاد بگیرند، تصریح کرد:آموزش سالمندان اهمیت بسیاری دارد و یکی از اولویت‌های بخش بهداشت درکشور ما آموزش و اطلاع رسانی به میانسالان و سالمندان است که در پیشگیری از بسیاری از بیماریها و حفظ سلامت آنان موثر است.

 وی سوء تغذیه، مواجهه با خطرات محیطی، افسردگی، فراموشی و ضعف شدید جسمانی را از آثار فقر مالی سالمندان که در ۸۰ درصد موارد به مرگ بیماران سالخورده منجر می شود،معرفی کرد و افزود:چنانچه شرایطی فراهم شود که سالمندان بتوانند در زمینه های متناسب با توانشان مشغول کار شوند و درآمدی کسب کنند، می تواند این مشکل را تا حدودی مرتفع کند؛اما با این حال نیاز هست که مردم و دولت کمکهای بیشتری ارائه کنند.

 ذوالفقاری با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام ، سالمندان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند،خاطرنشان کرد: این نهاد به عنوان یک سازمان بزرگ حمایتی و نهادی انقلابی، مردمی و متبرک به نام و دستور امام راحل (ره) که براساس تعالیم اسلامی به خدمت رسانی به محرومان مشغول است، رسیدگی به امور سالمندان را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

 وی خدمات کمیته امداد به سالمندان را پرداخت کمک معیشت، خدمات فرهنگی، خدمات بهداشتی، درمانی و امور بیمه، خدمات مسکن و ساختمان، بیمه اجتماعی، برخی خدمات خاص از قبیل مشاوره، امور حقوقی و قضایی، توزیع کالا، واگذاری سهام عدالت، پرداخت وام کارگشایی و … و همچنین ارائه برخی خدمات شامل تسهیلات اشتغال و خودکفایی و کمک به امر ازدواج برای فرزندان آنان عنوان کرد.

 معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با بیان اینکه ۵۹ درصد سالمندان تحت پوشش را زنان و ۴۱ درصد را مردان تشکیل می‌دهند،افزود: ۳۶٫۵ درصد از این افراد شهری و ۶۳٫۵ روستایی هستند و حدود ۶۰ درصد سالمندان تحت حمایت نیز به صورت انفرادی زندگی می کنند.

 وی با اشاره یه اینکه حدود ۹۰ درصد سالمندان تحت حمایت بی سواد هستند، عنوان کرد:بیشترین سالمندان تحت پوشش در استانهای گیلان، فارس و خراسان رضوی و کمترین آنان نیز در استانهای سمنان، قم و البرز زندگی می کنند.

 ذوالفقاری خاطرنشان کرد: عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در خصوص سالمندان، شورای عالی سالمندان است که این نهاد از اعضای تاثیر گذار آن بوده و بر اساس پیشنهاد امداد امام(ره) سند ملی سالمندان در حال تدوین نهایی است.