مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه:

کرمانشاه/ لزوم استفاده از تجربیات سالمندان به عنوان ستون محکم خانواده

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: سالمندان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و نگاه تحقیرآمیز جامعه و خانواده به سالمند زجرآور است که باید رفع شود.

فرحناز محمدی،اظهار داشت: با توجه به اینکه در دهه های اخیر افزایش سطح بهداشت، کنترل بیماری های عفونی و همچنین اصلاح سبک زندگی را در سطح جامعه سبب شده تا شاهد افزایش جمعیت سالمندان در جهان باشیم و به تبع آن شاهد یک شیب و شتاب در افزایش جمعیت سالمندی در کشور و استان هستیم.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: سالمندان نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند و نگاه تحقیرآمیز جامعه و خانواده به سالمند زجرآور است که باید رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: مطابق بند ۷ سیاستهای کلی جمعیت ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری نیاز است فرهنگ سازی جهت تکریم سالمندان صورت بگیرد و شرایطی برای تامین سلامت و نگهداری آنها در خانواده ایجاد شود.

محمدی با بیان اینکه سالمندان کوله‌باری از تجربه و مهارت دارند، گفت: با تدابیر لازم می‌توان از ظرفیت‌های دوران سالمندی در جهت تقویت کیان خانواده بهره جست و از سالمندان به عنوان ستون محکم و تکیه‌گاه خانواده استفاده کرد.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه بیان داشت: با توجه به افزایش میزان جمعیت سالمندی تدابیر لازم برای تهیه سند تکریم سالمندان بر مبنای مبانی دینی و شرایط جامعه در دولت و مجلس تدوین و ارائه شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس سند ملی سالمندان به عنوان یک چارچوب برای هدایت سیاست‌گذاری‌ها، برنامه ها و فرایندهای آینده در امور سالمندان تدوین شده است.

محمدی اظهار داشت: در این سند تمهیدات مختلفی برای سالمندان لحاظ شده است و در چشم انداز آینده، ما به دنبال اهمیت دادن، حمایت، امنیت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان هستیم. در واقع سالمندی سالم، فعال و توأم با منزلت همیشگی را برای سالمندان در نظر داریم.

وی ارتقاء سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز در امور سالمندی و تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان را از اهداف این سند عنوان کرد.