تسیت

مراقبت و نگهداری از سالمندآموزشی مراقبت و نگهداری از سالمندآموزشی مراقبت و نگهداری از سالمندآموزشی مراقبت و نگهداری از سالمندمراقبت و نگهداری از سالمندآلزایمر مراقبت و نگهداری از سالمندمراقبت و نگهداری از سالمندآموزشی بازنشسته سالمندی سلامتسالمندی ستادیستادیستادیآلزایمرآلزایمر آموزشیآموزشی سلامتآموزشی سلامتسلامتآلزایمرآلزایمر سبک زندگیآموزشی سلامتستادی

:: پرسش ها و پاسخ ها ::


۱

::: موارد اختیاری،برای اطلاع رسانی پاسخ پر شود :::

هزینه نگهداری سالمند در منزل

هزینه نگهداری سالمندان در منزل بسته به شرایط سالمند متفاوت است. به طور کلی می‌توان گفت که اعزام مراقب روزانه ،بین یک میلیون و هشت‌صد هزار تومان تا دو میلیون و پانصد هزار تومان ماهانه هزینه دارد.

همچنین قیمت اعزام پرستار سالمندان به منزل معمولاً به صورت شیفتی یا روزانه محاسبه شده و از روزی پانصد هزار تومان شروع می‌شود.

این قیمت‌ها در آذر ماه سال ۱۳۹۷ جمع آوری شده است. لطفاً برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها با مرکز اعزام پرستار مورد نظر تماس گرفته و قیمت‌ها را مستقیماً از خود ایشان جویا شوید.

لازم به ذکر است همه مراکز اعزام پرستار و مراقب هزینه‌ای تحت عنوان فرانشیپ نگهداری از سالمندان دریافت می‌کنند.

این هزینه فرانشیپ بسته به مراکز و هزینه پایه نگهداری سالمند متفاوت است. به‌طور کلی با عقد یک ماه قرار داد،

۴۰% پایه حقوق به عنوان فرانشیپ و با عقد ۶ ماه قرار داد یک پایه حقوق کامل به عنوان فرانشیپ دریافت می‌گردد که این هزینه برای تربیت و آموزش نیروها صرف می‌شود.

نظرات

معرفی مؤسسات اعزام پرستار و مراقب برای سالمندان

مؤسسات زیادی در زمینه اعزام پرستار و مراقب به محل فعالیت می‌کنند. آن‌چنان که قبل تر هم اشاره شد، مراقب صرفاً جهت انجام فعالیت‌های ساده مثل صحبت با سالمند و انجام دیگر فعالیت‌های ساده اعزام می‌شود و پرستار برای افرادی استخدام می‌شود که دارای شرایط خاصی باشند (مثلاً در ICU خانگی باشند). رنج قیمت اعزام پرستار و مراقب با یکدیگر تفاوت دارند، علاوه بر این‌ها عوامل دیگری نیز هستند که در تعیین قیمت تأثیر دارند.

از جمله عوامل تعیین کننده قیمت استخدام عبارت‌اند از: جنسیت سالمند ، میزان سلامت جسمی ، وجود یا عدم وجود توانایی برای انجام کارهای شخصی (مثل استحمام، توالت و …)، استفاده یا عدم استفاده سالمند از پوشک و یا سوند ، خواستار انجام امور منزل بودن  و … . برای جمع‌آوری دقیق اطلاعات در مورد قیمت پرستار سالمندان یا قیمت مراقب سالمندان شما باید با مرکز اعزام پرستار مورد نظر تماس بگیرید و جزییات شرایط سالمند را شرح دهید. مؤسسات اعزام پرستار با بررسی همه موارد به پرسنل خود مراجعه کرده و بهترین گزینه را برای شما پیدا می‌کنند.

حتماً در هنگام تماس جویا شوید که آیا موسسه اعزام پرستار به صورت آزمایشی پرستار یا مراقب اعزام می‌کند یا خیر. برخی مراکز هستند که بعد از پیدا کردن پرستار یا مراقب سالمندان ،آن‌ها را به منزل فرد مورد نظر ارسال کرده تا مصاحبه ابتدایی صورت گیرد. بعد از انجام مصاحبه زمانی معادل ۲۴ ساعت فرد به صورت آزمایشی در محل زندگی سالمند مشغول به کار شده و در صورت رضایت طرفین، قرار داد منعقد می‌شود.

نظرات

معیارهای صحیح انتخاب پرستار برای سالمندان

اصلی‌ترین توانایی در پرستاری سالمندان مسئولیت‌پذیری و ا حساس وظیفه نسبت به شخص دیگری است. مهم‌ترین ویژگی‌های یک پرستار سالمند شامل موارد زیر است که در حین انتخاب پرستار می‌توانید به آن‌ها تکیه کنید:

  • توافق: قابل‌اعتماد، و استوار بودن
  • غیرمبهم بودن: اجتناب از انتقال پیغام‌های متناقض
  • مثبت بودن: بروز صمیمیت، مسئولیت‌پذیر و احترام‌گذاری
  • قوی بودن: احترام به شخصیت‌های جداگانه افراد، احترام به شخصیت مستقل سالمندان و نیازهای او
  • همدرد بودن: نگاه کردن به مشکلات سالمند از دید او
  • پذیرا بودن: احترام به اینکه سالمند می‌تواند اطرافش را به طریقی که خودش می‌خواهد تغییر دهد.
  • حساس بودن: حساس بودن نسبت به احساسات سالمند و خودداری از انجام رفتارهای تهدید آمیز
  • قضاوت نکردن: قضاوت نکردن رفتار یک سالمند
  • خلاق بودن: کمک به سالمند برای رفتارهای سازنده به‌طوری که احساس تعلق شدید به گذشته وجود نداشته باشد.

ویژگی‌های شخصیتی دیگری نیز وجود دارد که به مؤثر بودن پرستاری سالمندان کمک می‌کنند. یکی دیگر از این ویژگی‌ها پذیرا بودن برقراری روابط بین دیگران است بجای آنکه از ارتباط با آن‌ها خودداری کنید. یک ویژگی دیگر که می‌تواند بسیار مؤثر باشد، رفتار دوستانه است. همچنین بهتر است روابط پرستار و سالمند متقابل باشد نه بر اساس کنترل دیگری.

یکی از زیان‌بارترین رفتارها در مراقبت و نگهداری از سالمند ، احساس ترحم است چون باعث می‌شود سالمند حس قربانی بودن داشته باشد. همچنین داشتن حس ترحم به سالمندان باعث می‌شود که آن‌ها حس کنند برای همیشه قربانی و بی دفاع باقی می‌مانند. همچنین وجود حس ترحم این معنی را می‌رساند که شما چون مجبور هستید، به سالمند کمک می‌کنید و این غیر انسانی است. کمک کردن به سالمندان باید بنا بر روابط متقابل باشد چون هر دو انسان هستید.

نظرات

مراکز نگهداری سالمندان در خانه

برخی از مراکز ارائه خدمات سالمندان به دو صورت خدمات خانگی و خدمات در خانه سالمندان فعالیت می‌کنند. نگهداری از سالمندان در خانه با خدمات زیر انجام می‌گیرد:

  • خدمات همراهی سالمندان :که به فعالیت‌های سالمندان نظارت می‌کند.
  • خدمات فردی سالمندان :که به نظافت و استحمام، پوشش، خوراک، ورزش و دیگر فعالیت‌های شخصی کمک می‌کند.
  • خانه‌داری سالمندان :که به نظافت، خرید و خانه‌داری کمک می‌کند.
  • خدمات تخصصی سالمندان :به مشکلات زخم سالمندان، تزریقات، فیزیوتراپی و دیگر نیازهای پزشکی آن‌ها کمک می‌کند. بیشتر مواقع مراکز ارائه خدمات خانگی سالمندان، فعالیت‌ها را برحسب نیاز سالمند و تجویز پزشک انجام می‌دهند.
نظرات

تصمیم‌گیری در مورد نگهداری از سالمند در منزل یا انتقال به خانه سالمندان

پاسخ دادن به سؤالات زیر می‌تواند به تصمیم‌گیری در مورد نگهداری از سالمند در منزل یا انتقال به خانه سالمندان کمک کند:

  • آیا فرد مبتلا به آلزایمر در خانه امن است؟
  • آیا سلامتی فرد مبتلا به آلزایمر و پرستار او در معرض خطر است؟
  • آیا نیازهای مراقبتی سالمند فراتر از توانایی‌های ما است؟
  • آیا مراقبت از فرد سالمند مبتلا به آلزایمر باعث می‌شود من دائماً استرس داشته باشم و عجول شوم؟
  • آیا من در حال چشم‌پوشی از وظایف شغلی، خانواده و خودم هستم؟
  • آیا نگهداری از بیمار در مراکز خانه سالمندان بهتر و کارآمد تر است؟
نظرات

نکات مهم در پرستاری بیماران سالمند آلزایمری

بیماری آلزایمر در سالمندان بسیار شایع است، به طوری که تخمین زده می‌شود از هر ده نفر سالمند بالای ۶۵ سال، یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا است. به دو طریق می‌توان از سالمندان مبتلا به آلزایمر نگه‌داری کرد، نگهداری از سالمندان در منزل و انتقال سالمند به خانه سالمندان.

در مراحل اولیه ابتلا به بیماری آلزایمر، بیمار سالمند مبتلا به آلزایمر می‌تواند در خانه و تحت نظر باشد؛ اما از آنجایی که تا کنون هیچ دارویی برای درمان آلزایمر کشف نشده است و داروها تنها به بهبود علائم کمک می‌کنند، بیماری به مراحل بعدی وارد خواهد شد. بعد از ورود بیماری آلزایمر به مراحل میانی، سالمند نیازمند نظارت ۲۴ ساعته است. هرچه بیماری وارد مراحل پیشرفته تر شود، کمک‌های ساعتی الزامی می‌شوند. تصمیم‌گیری برای انتقال سالمند مبتلا به آلزایمر به مراکز مراقبت از سالمندان اصلاً کار ساده‌ای نیست، اما همیشه امکان این وجود ندارد که کمک لازم در خانه فراهم شود.

نظرات

تفاوت پرستار سالمند با پرستار سالمند بیمار

پرستاری سالمندی چیست ؟ به‌طور کلی پرستار سالمندان به کسی گفته می‌شود که از افراد کم‌توان سالمند مراقبت می‌کنند. هدف از کمک به سالمندان این است که تجربه زندگی سالمندان را بهبود بخشیده تا فعالیت‌های روزانه آن‌ها به صورت عادی انجام شود. در نتیجه این فعالیت‌ها است که قشر سالمندان جامعه، زندگی سالمی را خواهند داشت.

اما مراقبت و نگهداری از سالمند همیشه ساده نیست؛ با بالا رفتن سن احتمال بروز بیماری‌ها بیشتر می‌شود که این سالمندان نیازمند مراقبت‌های دیگری علاوه بر مراقبت‌های عمومی هستند. مراقبت‌های عمومی از سالمندان شامل موارد زیر است:

  • همراهی با فرد سالمند در فعالیت‌های روزانه
  • کنترل مصرف داروها
  • نظافت و استحمام منزل
  • انجام برخی کارهای خارج از منزل
  • آماده سازی غذا
  • خرید
  • حمل و نقل
  • مکالمه داشتن با سالمندان
  • کمک به حیوانات خانگی (در صورت داشتن حیوان خانگی)
  • کمک در ملاقات‌ها
  • انجام بازی‌های مفرح
  • ورزش کردن مثل راه رفتن و …
  • پرداخت قبول
  • نوشتن نامه‌ها

این‌ها مواردی هستند که در مراقبت از سالمندان سالم کارایی دارند. اما همیشه مراقبت و کمک به سالمندان به این سادگی نیست، پرستاری سالمندان بیمار (مثلاً پرستاری بیماران سالمند آلزایمری )متفاوت است. به‌طور کلی، می‌توان گفت وقتی سالمندی در سلامت کامل به سر ببرد و تنها به کمک برای انجام فعالیت‌های روزانه نیاز داشته باشد، یک مراقب می‌تواند به خوبی به او کمک کند. اما نگهداری از سالمند بیمار متفاوت است، تنها انجام کارهای روزانه برای کمک به این افراد کافی نیست، بلکه باید پرستاری کاردان استخدام شود تا در صورت بروز مسائل و مشکلات مربوط به سلامتی بتواند تدابیر لازم را انجام دهد.

نظرات

روش ثبت نام اینترنتی کارت منزلت

برای ثبت نام کارت منزلت در سایت سازمان بازنشستگی به آدرس www.cspf.ir یا  ثبت نام کارت منزلت  به مدارک زیر احتیاج است.

۱٫              شماره ملّی تمام افراد تحت تکفل و فرد بازنشسته

۲٫              شماره دفتر کل

۳٫              آدرس منزل و کدپستی

۴٫              سری و سریال و شماره و محل صدور شناسنامه افراد تحت تکفل

۵٫              عکس ۴×۳ رنگی زمینه روشن (اسکن شود و حاشیه های زائد گرفته شود)

برای ورود شماره دفتر کل و کد ملی شخص بازنشسته را وارد کرده دکمه ورود را بزنید (اگر قبلاً اطلاعات شما وارد سایت شده باشد دکمه ویرایش نشان داده می شود آن را بزنید در غیر این صورت ورود را بزنید و وارد ورود اطلاعات شوید

ثبت نام ۳ مرحله دارد:

۱٫              اطلاعات فردی شخص بازنشسته

۲٫              عکس اسکن شده را قرار دادن (عکس که رویت شد به مرحله بعد بروید)

۳٫              اطلاعات افراد تحت تکفل (برای ثبت  اطلاعات فرد تحت تکفل ابتدا ۱ نفر را ثبت کرده دکمه ثبت فرد تحت تکفل را بزنید وقتی پایین این کادر مشخصات مشاهده شد افراد بعدی را به همین صورت ثبت کنید بعد از اتمام افراد تحت تکفل دکمه رفتن به مرحله بعد را بزنید اگر در این مراحل مشخصات فردی را ثبت کردید و مشخصاتش اشتباه بود دکمه ویرایش کنار اسم را بزنید ، آن را ویرایش کرده ثبت کنید و دکمه رفتن به مرحله بعد را بزنید)

*کسانی که افراد تحت تکفل ندارند از همان ابتدا دکمه رفتن به مرحله بعد را بزنند

سایت از شما تاییدیه نهایی می خواهد اگر اطلاعات درست بود تایید کنید در غیر این صورت برگردید و اصلاح کنید و سپس تاییدیه بدهید دوباره از شما تاییدیه می خواهد و در پایان چاپ فرم را زده برگه را پرینت بگیرید بهتر است اگر چاپگر ندارید به کافی نت مراجعه کرده آنجا ثبت نام کنید

برگه پرینت گرفته شده را همراه با مدارک زیر به کارگزینی اداره آموزش و پرورش ببرید آن را مهر زده و نزد خود نگه داشته باشید

۱-             فتو فیش حقوقی

۲-             ۱قطعه عکس ۴× ۳ (همان عکس اسکن شده)

۳-             فتو شناسنامه و کارت ملی شخص و افراد تحت تکفل

۴-             برگه پرینت گرفته شده از سایت

نظرات

راه های ارتباط با دبیرخانه شورای ملی سالمندان

راه های ارتباط با دبیرخانه شورای ملی سالمندان موارد زیر می باشد:

  • ریاست دبیرخانه: دکتر فرید براتی سده  (تصویر)
  • رایانامه (پست الکترونیک) دبیرخانه: info@snce.ir
  • سامانه پیامک: ۳۰۰۰۰۱۲۳
  • شماره تماس با روابط عمومی: ۰۲۱۶۶۹۶۷۸۷۶ – ۰۲۱۶۶۴۵۲۶۵۱
  • نشانی دبیرخانه: خیابان امام خمینی – به سمت میدان حر – بعد از چهارراه سپه – رو بروی دانشگاه افسری امام علی(ع) – ساختمان شماره ۵ بهزیستی (ساختمان امور فرهنگی سازمان بهزیستی کشور) – طبقه اول – دبیرخانه شورای ملی سالمندان
  •  شماره تماس مدیریت سایت:  ۰۹۳۶۸۶۱۶۸۱۶ مجتبی سلگی

نظرات

چه دستگاه ها و ارگان های عضو دبیرخانه شورای ملی سالمندان هستند.

شورای ملی سالمندان به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیری رئیس سازمان بهزیستی کشور و با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر بازرگانی، وزیر جهاد کشاورزی یا معاونان آنها و روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تربیت بدنی، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) و سه نفر از متخصصان دانشگاهی صاحب نظر در امر سلامت سالمندان به انتخاب رئیس شورا تشکیل می شود.

نظرات

هدف از تشکیل شورای ملی سالمندان چیست؟

شورای ملی سالمندان با هدف فراهم کردن امکان تداوم حضور سالمند در جامعه، تأکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده، تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند در کشور، تأکید بر حفظ احترام شأن و حرمت سالمند و فراهم کردم امکان مشارکت مردم، انجمنها و موسسات غیردولتی تشکیل شد.

نظرات

بهترین برنامه غذایی برای آلزایمری‌ها

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به نقش تغذیه مبتلایان به آلزایمر می گوید: استفاده از ویتامین های D,B,C موثر است البته روی ویتامین E زیاد تاکید نشده است.

به گزارش خبرگزاری آریا،دکتر سید مسعود نبوی با بیان این که ویتامین دی یک فاکتور ضد التهابی است که روی آن بسیار تاکید می شود، می گوید: استفاده از رژیم مدیترانه ای که همراه با سبزیجات و حبوبات است و همچنین ماهی و امگا سه در این بیماران تاکید می شود.

وی همچنین توضیح می دهد: در این بیماران روغن های ترانس نباید در دسترس باشند. بهترین چربی ها چربی های غیر اشباع و در کنار آن حبوبات، اسفناج، میوه جات، آنتی اکسیدان، خشکبار و سویا است.

69664

به گفته دکتر نبوی از آب معدنی نباید استفاده کرد همچنین باید از مولتی ویتامین هایی که مواد معدنی کمتری دارند، استفاده شود. یعنی ویتامین هایی که کمتر حاوی روی، سلنیوم، آهن، مس و کلسیم هستند.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان می کند: متفورمین یک داروی در بیماران مبتلا به دیابت است. ثابت شده سرعت پیشرفت شناخت در بیماران دیابتی که از قرص و انسولین با هم استفاده می کنند، بالاتر است. پس انسولین و متفورمین با هم روی آلزایمر بهتر اثر می کنند.

وی در پایان خاطرنشان می کند: هنوز در مورد تاثیر آلومینیوم بحث است. چون تحقیقات نشان داده اند در مناطقی که آب آشامیدنی همراه به آلومینیوم است، شانس ابتلا به آلزایمر بیشتر وجود دارد.

نظرات

برای کند شدن روند پیشرفت آلزایمر چه کارهایی باید انجام دهیم؟

تقویت استقلال در مراقبت از خود
تغییرات مغزی بیمار باعث می‌شود توانایی حفظ استقلال فیزیکی بیمار مبتلا به آلزایمر مختل شود. بنابراین باید تلاش کنیم تا عملکرد بیمار برای مدت طولانی‌تری مستقل بماند. برای تحقق این موضوع پیشنهاد می‌شود که کارهای روزانه به نحوی سازمان داده شوند که گام‌ها کوتاه و قابل انجام تقسیم شوند تا بیمار با انجام هر گام احساس کند که در اجرای فعالیت موفق است. باید توجه داشت حفظ استقلال فردی و عزت بیمار مبتلا به آلزایمر بسیار اهمیت دارد. این موضوع باعث می‌شود بیمار تا حد امکان تشویق شده و در مراقبت از خود مشارکت نماید.

برآوردن نیاز به روابط اجتماعی و صمیمیت
ارتباط با دوستان قدیمی می‌تواند آرامش بخش باشد. بنابراین ملاقات‌ها، نامه‌ها و تماس تلفنی با دوستان باید مورد تشویق قرار گیرد؛ ولی بهتر است که هر بازدید به یک یا حداکثر دو نفر محدود شود. از آنجا که سرگرمی اهمیت دارد، باید بیمار را تشویق کرد تا فعالیت‌های ساده‌ای مثل پیاده روی، ورزش و معاشرت اجتماعی را انجام دهد. انجام فعالیت‌های ورزشی گروهی نیز جهت جلب انگیزه بیمار و الگوبرداری می‌تواند کمک کننده باشد. برای تحقق این موضوع بیمار می‌تواند آرامش و رضایت را در دوستی با یک حیوان خانگی (گربه) بیابد. مراقبت از حیوان خانگی توسط فرد مبتلا به آلزایمر یک فعالیت رضایت بخش و وسیله‌ای برای صرف انرژی است. بیمار آلزایمر نیاز به صمیمیت را از بین نمی‌برد و معمولا انجام کارهای ساده‌ای مثل بغل کردن، نوازش و… می‌تواند در بهبود حال او موثر باشد.

تقویت و تغذیه کافی
زمان صرف غذا می‌تواند یک فرصت خوشایند باشد. بنابراین باید به صورت ساده و آرام و بدون برخورد انجام شود. بیمار غذاهای آشنایی را که دارای ظاهر اشتها آور و طعم خوب است را ترجیح می‌دهد. بنابراین باید سعی کنیم در هر وعده یک نوع غذا برای او استفاده کنیم تا جلوی بازی کردن بیمار با غذا گرفته شود. برای پیشگیری از خفگی باید غذا را به تکه‌های کوچک تقسیم کرد. مایعات نیز اگر به صورت ژله باشد بلع آسان‌تر می‌شود.

بعضی از بیماران می‌توانند به خوبی با دست غذا بخورند ولی با پیشرفت بیماری ممکن است غذا دادن به بیمار ضرورت یابد. بنابراین در زمان غذا خوردن و بعد از آن باید به فراموشکاری، بی‌علاقگی، بهداشت دهان و دندان و گیر کردن لقمه در گلو توجه کافی داشت.

تقویت تعادل بین فعالیت و استراحت
بسیاری از بیماران مبتلا به آلزایمر دچار اختلال خواب، سرگردانی و رفتارهای دیگر هستند که به نظر نا‌مناسب می‌رسند. تشخیص نیازهای بیماری که چنین رفتارهایی از او سر می‌زند توسط مراقب ضروری است. زیرا اگر منشا این مشکل برطرف نشود ممکن است بیمار بد‌تر شود. خواب کافی و ورزش و فعالیت ضروری هستند و در صورت مختل شدن خواب استفاده از موسیقی، شیر گرم و ماساژ پشت می‌تواند آرامش بخش باشد. همچنین استفاده از یک الگوی منظم فعالیت و ورزش در طی روز می‌تواند به خواب شبانه کمک کند.

نظرات

چه چیزی سبب بی اشتهایی سالمندان می شود؟

احتمال بی‌اشتهایی در آن دست از سالمندانی که در تنهایی زندگی می‌کنند بیشتر است.

تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه  با اشاره به تاثیر فیزیولوژیک و پاتولوژی در کاهش اشتهای سالمندان گفت: همزمان با افزایش سن، ‌به طور طبیعی اشتهای فرد کاهش می‌یابد، به دلیل آنکه این کاهش میزان انرژی دریافتی و سوخت و ساز بدن اینگونه افراد وجود دارد.
وی افزود: گاهی میزان دریافت انرژی سالمندان بسیار یا کمتر از مقدار مورد نیاز بدنشان است این مساله چاقی یا سو‌ء تغذیه را برای فرد به همراه دارد، مهم‌ترین معیار برای اثبات وجود بی‌اشتهایی در فرد، وزن فرد و تغییرات وزنی وی در سال‌ها یا ماههای اخیر است. 
این متخصص تغذیه ادامه داد: برای تعیین میزان اشتهای فرد، آهنگ کاهش وزن وی در یک دوره بررسی می‌شود، این آهنگ وزن ممکن است به دوره‌ای نسبت به دوره‌های قبل افزایش یابد به طور طبیعی کاهش وزن فرد بیش از ۵۰ درصد در طول ۳ ماه و بیش از ۱۰ درصد در طول ۶ ماه را بی‌اشتهایی سالمند می‌دانیم. 
نیستانی با اشاره به بیماری‌هایی که سبب بی‌اشتهایی سالمند می‌شود بیان کرد: علائم برخی بیماری‌ها یا تاثیر درمان آن‌ها می‌تواند سبب بی‌اشتهایی فرد سالمند شود از جمله بیماری‌های بدخیم، شیمی درمانی و پرتو درمانی، این مساله را در فرد به وجود می‌آورد، همچنین زندگی فرد سالمند به تنهایی، احتمال بروز سوء تغذیه را بر وی افزایش می‌دهد این مساله در افراد سالمندی که همسر وی زنده است یا با فرزندانش زندگی می‌کند کمتر به چشم می‌خورد.

نظرات

۷ علت بی‌اشتهایی در سالمندان

علت بی اشتهایی در افراد مسن

۱ – ضعف حواس: کاهش در حس چشایی و بویایی که با بالا رفتن سن رخ می دهد، روی اشتها تأثیر می گذارد. حتی حس بینایی در زمینه کنترل اشتها نقش دارد. همچنین، ایجاد اختلالات دیگر می تواند اشتها را کاهش دهد. از جمله این اختلالات می توان به بدطعم شدن مزه دهان اشاره کرد.

۲ – مشکل جویدن: مشکلات متفاوت دهان و دندان می تواند روی جویدن تأثیر بگذارد. این امر یکی از علت های شایع کاهش اشتها در افراد مسن است و شامل کافی نبودن تعداد دندان ها، متناسب نبودن دندان های مصنوعی در دهان، ضعف و ناهماهنگی عضله های جویدن، زخم دهان، خشکی دهان و مشکلات مفصل فکی است.

۳ – بیماری های گوارشی: برخی از مشکلات گوارشی باعث کاهش اشتها می شود که در برخی موارد در افراد مسن تشخیص داده نمی شود. این مشکلات می تواند شامل قورت دادن، مشکل در هضم غذا و جذب مواد مغذی باشد.

علایم گوارشی مانند سوزش سر دل، درد معده، حالت تهوع، ریفلاکس، نفخ و اسهال می تواند باعث کم اشتهایی شود.

۴ – اختلالات غدد درون ریز: سیستم درون ریز شامل غدد و هورمون هاست. دیابت شیرین یک اختلال شایع بین افراد مسن است و از دست دادن اشتها می تواند یکی از علایم آن باشد. علت دیگر می تواند مشکلات دیابتی یا فلج معده باشد که با مصرف داروی دیابتی مانند متفورمین به وجود می آید.

۵ – محدودیت های فیزیکی: کم تحرکی می تواند علت دیگر کاهش اشتها باشد.

۶ – مشکلات ذهنی: افسردگی از جمله علل عمده بی اشتهایی در افراد مسن است. افسردگی در افراد مسن می تواند به علت های متعددی بروز کند از جمله مشکلات فیزیکی. اختلال حافظه، اعتیاد و مشکلات ذهنی نیز روی اشتهای افراد مسن تأثیر می گذارد.

۷ – دارو: در صورت ابتلای فرد مسن به بیماری های مزمن و نیاز به درمان طولانی مدت با مصرف یک دارو یا بیشتر، ممکن است وی دچار بی اشتهایی شود. شاید مصرف داروها تأثیر مستقیمی روی اشتها نگذارد اما عوارض آن هــــــا باعث بی اشتهایی فرد می شــــود.

نظرات

همه چیز درباره نارسایی قلبی در سالمندان

دکتر حسین فخرزاده متخصص قلب با اشاره به اینکه چاقی یکی از عوامل موثر در ابتلا به نارسایی قلبی است، گفت: ضعف و بی‌حالی یکی از علائم ابتلا به نارسایی قلبی است و ۷۰ درصد سالمندان نیز به علت کاهش قدرت عضلانی قلب به نارسایی قلب مبتلا می‌شوند.

دکتر حسین فخرزاده، با اشاره به اینکه کاهش قدرت انقباض عضلانی قلب یکی از عوامل موثر در ابتلا به نارسایی قلبی است، گفت: بیماری‌های روماتیسمی و دریچه قلب نیز یکی از عوامل موثر در کاهش قدرت انقباض عضلانی قلب است و ۷۰ درصد سالمندان به علت کاهش قدرت عضلانی قلب به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ۷۵ درصد بیمارانی که به علت نارسایی قلبی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، سالمند هستند، یادآور شد: ۲۰ درصد سالمندان به علت نارسایی قلبی نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند که به ناچار باید در بیمارستان بستری شوند.

 وی با تاکید به اینکه ۵۰ درصد افراد به علت نارسایی قلبی دچار مرگ می‌شوند که ۸۰ درصد آن‌ها سالمند هستند، خاطرنشان کرد: ضعف و بی‌حالی یکی از علائم ابتلا به نارسایی قلبی است و نقش موثری را در تشخیص زودهنگام توسط پزشک ایفا می‌کند.

این متخصص قلب با اشاره به اینکه احتمال ابتلا افرادی که سن آن‌ها از ۷۵ سال بیشتر است به نارسایی قلبی ۴ برابر است، اظهار کرد: افزایش فشار خون مزمن و چاقی از عوامل موثر در سخت شدن عضله قلب و ابتلا به نارسایی قلبی است و ۳۰ درصد آمار ابتلا به نارسایی قلبی به این علت است.

 فخرزاده در پایان تصریح کرد: تعادل در شیوه زندگی، رژیم غذایی و بازتوانی قلبی نیز از راه‌های درمان این بیماری است و در برخی از شرایط نیز ممکن است افراد احتیاج به پیوند قلب نیز داشته باشند.

نظرات

۸‏‎ ‎گیاهی که به درمان آلزایمر کمک می‌کنند

گیاهان از دیرباز به دلیل داشتن مواد ‏معدنی و خالص خود به عنوان داروهای طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. حال ‏مصرف برخی از گیاهان به دلیل داشتن خواص دارویی و طبیعی خود برای درمان بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر ‏بسیار حائز اهمیت است از این رو در این گزارش به معرفی برخی از گیاهانی پرداختیم که تاثیر شگرفی بر تقویت ‏حافظه فرد به خصوص بیماران آلزایمری دارند‎.‎

آویشن
گیاه آویشن به دلیل داشتن طبیعت گرم، خاصیت محرک سیستم عصبی مرکزی و مقوی اعصاب، قدرت تحریک ‏کنندگی بالایی دارد که باعث تقویت حافظه فرد می‌شود. وجود تیمول در این گیاه از مواد موثر برای تقویت حافظه ‏محسوب می‌شود‎.‎

اکلیل کوهی
طبیعت گرم و خشک، طعم تند و تیز و خاصیت محرک دستگاه عصبی و گردش خون این گیاه باعث شده که دارویی ‏مفید و موثر جهت درمان اکثر بیماری‌ها و اختلالات عصبی و مغزی از جمله افسردگی، میگرن عصبی، استرس و ضعف ‏قوای فکری و فراموشی باشد‎.‎

انجیر
این میوه درصد بالایی از مواد قندی دارد. به طوری که در صد گرم انجیر حدد ۷/۶ میلی گرم قند طبیعی وجود دارد و ‏مصرف آن در هنگام انجام کارهای فکری می‌تواند بسیار مفید باشد. انجیر دارای ویتامین‌های آ، ب، ث و مواد معدنی ‏مثل آهن، برم، منگنز و گوگرد است که برای بدن و سلول‌های مغزی مفید هستند‎.‎

بادام
‎۵۴ ‎ درصد روغن، ۲۴ درصد مواد نشاسته‌ای، مقداری قند و صمغ و همچنین درصد بالایی از املاح نظیر فسفر، منیزیم، ‏پتاسیم، گوگرد، آهن، ویتامین و نیاسین در میوه شیرین بادام باعث شده که یکی از بهترین مواد طبیعی مقوی برای مغز ‏و سلول‌های دستگاه اعصاب مرکزی باشد‎.‎

چغندر
مقدار زیاد فسفر و قند این گیاه کمک زیادی به مغز و درک مطالب، خاطرات و ثبت و ضبط مطالب می‌کند. این میوه ‏همچنین برای درمان کم خونی و ضعف عمومی بدن موثر است‎.‎

زعفران
این گیاه به صورت گرم و خشک بوده و دارای خاصیت شادی بخش و تقویت کننده حواس و مغز و تنظیم کننده ‏سلسله اعصاب است. زعفران خواب‌آور است و در رفع تشنج که منشا آن تحریکات مغز است بسیار موثر است‎.‎

سیر
وجود ماده‌ای به نام الیسین موجب خاصیت آنتی بیوتیکی در سیر شده است. همچنین روغن فراوان موجود در سیر ‏که الیله سولفید نام دارد از یک سو و غنی بودن این گیاه از سولفور و فسفر و آهن و کلسیم باعث شده که از هر ماده ‏مقوی ضد میکربی شناخته شده دیگری موثر‌تر باشد، به طوری‌که حتی الیسین موجود در آن قوی‌تر از پنی سیلین ‏است‎.‎

جین‌سینگ
جین‌سینگ ریشه گیاهی چینی و مانند هویج زرد رنگ است. این گیاه به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد به نام ‏ریشه زندگی نیز لقب گرفته است. از جین‌سینگ برای تقویت جسم و ذهن نیز استفاده می‌شود. ‏

نظرات

رفتار مناسب در مقابل فراموشی یک سالمند چیست؟

با یک سالمند باید با احترام و محبت رفتار و به آنها کمک کرد به طوری که به غرور آنها برنخورد. بعضی از سالمندان دوست دارند به آنها کمتر کمک شود بنابراین باید طوری به آنها کمک کنیم که به غرورشان برنخورد و در صورتی که می‌خواهند کارها را به تنهایی انجام دهند به آنها اجازه دهیم کارهای خود را انجام دهند.
 
یک سالمند کمبود حافظه کوتاه مدت دارد چراکه وقتی یک خاطره را تعریف می‌کند از یاد می‌برد که خاطره را قبلا تعریف کرده است بنابراین وظیفه‌ی ما این است که به خاطره آنها توجه کنیم.

نظرات

گیجی و خستگی در سالمندان نشانه چیست؟

دکتر حسین فخرزاده متخصص قلب و عروق، گیجی، خستگی و سنکوب را از علائمی دانست که هنگام ابتلا به سکته‌های قلبی ممکن است در سالمندان ایجاد شود.

نظرات

فعالیت های صورت گرفته در دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور چیست؟

  • راه اندازی  سایت اطلاع رسانی شورای ملی سالمندان کشور؛
  • گسترش بخش اطلاعات ستادی و استانی در سایت اطلاع رسانی شورای ملی سالمندان کشور؛
  • ثبت اطلاعاتِ فعالیت های مرتبط با امور سالمندان توسط دستگاه های عضو شورا ؛
  • ثبت اطلاعاتِ فعالیت های مرتبط با امور سالمندان توسط تشکل های مردمی فعال در حوزه سالمندی؛
  • برگزاری منظم جلسات کارگروه های تخصصی؛
  • پیگیری فعال شدن دستگاه هایی که تا کنون همکاری مؤثری نداشته اند؛
  • پیگیری تشکیل منظم شورای ملی سالمندان؛
  • گزارش گیری از دستگاه های مرتبط جهت به روز شدن اطلاعات موجود در خصوص سالمندان؛
  • پیگیری تصویب سند ملی برنامه های راهبردی سالمندان؛
  • پیگیری ایجاد پوشش کامل بیمه درمانی پایه سالمندان کشور؛
  • پیگیری توسعه پوشش بیمه تکمیلی سالمندان؛
  • پیگیری بیمه مراقبتی سالمندان؛
  • پیگیری توسعه فعالیت ستادهای ساماندهی سالمندان در استان ها و تصویب آئین نامه اجرایی مربوطه؛
  • امضاء تفاهم نامه در خصوص همکاری های علمی و پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی؛
  • برقراری ارتباط با مجامع مرتبط بین المللی؛
  • برگزاری جلسات و رایزنی با کمیسیون های مرتبط مجلس شورای اسلامی؛
  • برگزاری جلسات و هماهنگی با تشکل های مرتبط وجلب همکاری آنان ؛
  • برگزاری جلساتی در رابطه با معضلات حقوقی سالمندان با کمیسیون حقوق بشر اسلامی و سایر حوزه های قوه قضائیه؛
  • چاپ و انتشار کتب و محصولات علمی و کاربردی با موضوع سالمندان با همکاری دستگاه های عضو؛
  • پیگیری مناسب سازی شهری از طریق تعامل با شورا های اسلامی و شهرداری ها؛
  • پیگیری اجرای طرح شهرهای دوستدار سالمند؛
  • پیگیری راه اندازی بنیادهای فرزانگان؛
  • پیگیری برگزاری دوره های طب سالمندی و مراقبت از سالمندان با همکاری وزارت بهداشت؛
  • برنامه های آگاهسازی و آموزشی جهت تکریم سالمندان و مراقبت صحیح از آنان در خانواده با همکاری رسانه ها به ویژه صدا و سیما
  • تدوین برنامه های فرهنگی و هنری سالمندان ؛
  • تدوین برنامه های اجرایی ورزشی و اوقات فراغت سالمندان؛
  • پیگیری راه اندازی مراکز مشاوره سالمندی و مراکز ارزیابی جامع سالمندان؛
  • پیگیری طرح تکریم سالمندان در دستگاه های دولتی؛
  • حضور در جلسات شورا های ساماندهی سالمندان استانی؛
  • برگزاری جلسات شورای ملی سالمندان در ۲۸ استان تا کنون؛
  • دریافت اعتبار بنیاد فرزانگان در ۵ استان تا کنون .

نظرات