پیام سازمان ملل برای روز جهانی سالمند

روز جهانی سالمندان را با شعار “آینده ای که می خواهیم: سالمندان چه می گویند” گرامی می داریم. قطعا با داشتن ۸۴۱ میلیون سالمند در جهان درسال ۲۰۱۳-معادل ۱۲ درصد از جمعیت کل جهان – دیگر نمی توانیم به خواسته های آنان گوش فرا ندهیم. [divider] مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در پیامی به […]

روز جهانی سالمندان را با شعار “آینده ای که می خواهیم: سالمندان چه می گویند” گرامی می داریم. قطعا با داشتن ۸۴۱ میلیون سالمند در جهان درسال ۲۰۱۳-معادل ۱۲ درصد از جمعیت کل جهان – دیگر نمی توانیم به خواسته های آنان گوش فرا ندهیم.

[divider]

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمند- اول اکتبر ۲۰۱۳- اعلام کرد: بر این باوریم که حق هر انسان است در هر جایی از جهان با کرامت، امنیت و اطمینان پا به سالمندی بگذارد و در عین حال از حقوق بشر و آزادی بینادین خود بهره ببرد.

متن کامل پیام دکتر باباتونده اسوتی مهین که مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد برای «عصر ایران» فرستاده از این قرار است:

روز جهانی سالمندان را با شعار “آینده ای که می خواهیم: سالمندان چه می گویند” گرامی می داریم. قطعا با داشتن ۸۴۱ میلیون سالمند در جهان درسال ۲۰۱۳-معادل ۱۲ درصد از جمعیت کل جهان – دیگر نمی توانیم به خواسته های آنان گوش فرا ندهیم.

باید به آنان گوش کنیم و در عین حال نسبت به آنچه می شنویم عمل کنیم. ما می شنویم که سالمندان می خواهند همچنان اعضای فعال و محترم جامعه باقی بمانند. آنها قابلیت های زیادی برای ارائه دارند. آنان کارکنان باتجربه، پاسداران فرهنگ، و مراقبان نواده ها هستند. داوطلب و کارآفرین هستند. مربی و انتقال دهنده دانش و مهارت هستند و کارهای زیاد دیگری هم هست که می توانند در آن مشارکت داشته باشند.

امروزباید اقداماتی جدی برای تامین نیازهای سالمندان همچنین برای آماده سازی نسل آینده برداشته شود . در حقیقت، برای مهیا کردن آینده خود آنان. همزمان با تدوین برنامه توسعه پس از ۲۰۱۵ در جامعه جهانی، بایستی مطمئن شویم که به صدای سالمندان گوش فرادهیم و از در نظر گرفته شدن مسائل و نگرانی هایشان اطمینان حاصل کنیم.

برای ایجاد فرصت برای مشارکت جوانان و سالمندان در توسعه و تسهیم منافع آنان نیاز به تغییر در سه حوزه به طور خاص ضروری است.

نخست، نیازی فوری برای تضمین امنیت درآمد و دسترسی به خدمات اجتماعی وبهداشتی ضروری برای سالمندان است. این امرنیازمند به تعهد سیاسی و برنامه ریزی قوی برای اجرای اصلاحات لازم است.

دوم بایستی تایید کنیم که سرمایه گذاری بر روی جوانان امروز بهترین راه بهبود حیات نسل های سالمند آینده است. امااین امر باید با استخدام منعطف، یادگیری مادام العمر، و ایجاد فرصت برای توانمندسازی و تشویق نسل سالمند امروز برای حضور در بازار کار ترکیب گردد.

در نهایت باید همه افراد را درگیر کنیم – دولت ها، جامعه مدنی، جوامع محلی، خانواده ها و خود سالمندان – تا اطمینان حاصل کنیم که آنان اعضای فعال جامعه باقی مانده و مشارکت ایشان دیده شده و مورد تشویق قرار می گیرد.

آینده با نحوه برخورد ما با چالش های جمعیت رو به سالمندی و بیشینه سازی فرصت های این جمعیت تعیین خواهد شد. صندوق جمعیت ملل متحد تلاش می کند هر فردی در هر جایی از جهان با کرامت، امنیت و اطمینان پا به سالمندی گذاشته و در عین حال از حقوق بشر و آزادی بینادین خود بهره ببرد. این همان آینده ای است که ما برای همگان خواستاریم.