حوادث ترافیکی سالمندان را بیش از دیگران تهدید می‌کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آستانه روز جهانی سالمند (۹ مهر) اعلام کرد: نرخ مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سالمندان بالاست.  [divider] به گزارش خبرگزاری مهر، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: به طور متوسط حدود یک سوم مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به سالمندان است […]

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آستانه روز جهانی سالمند (۹ مهر) اعلام کرد: نرخ مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در سالمندان بالاست.
 [divider]

به گزارش خبرگزاری مهر، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: به طور متوسط حدود یک سوم مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی مربوط به سالمندان است و در این میان از هر ۱۰ نفر سالمندی که در این حوادث کشته می شوند، به طور متوسط ۶  نفر عابر پیاده، ۲ نفر سرنشین خودرو و ۲ نفر نیز راننده  خودرو هستند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که عابران پیاده سهم بالایی در مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی دارند، اظهار کرد : از ۴۳۷۱ عابر پیاده ای که سال گذشته در کشورمان جان باختند، بیش از یک سوم سالمند بودند و از حدود ۲ هزار عابر پیاده ای که نیمه نخست امسال در کشور جان خود را از دست دادند نیز بیش از یک سوم را سالمندان تشکیل می دادند.

تشکری هاشمی با بیان این که به رغم روند نزولی آمار مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشورمان و تهران، متاسفانه این آمار برای سالمندان در کشور و در تهران روند صعودی دارد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، ارتقای ایمنی عابران پیاده سالمند و تاکید مضاعف بر استفاده از کمربند ایمنی از سوی سالمندان چه به عنوان راننده و چه به عنوان سرنشین، ضروری است.

وی با تاکید بر این که ۱۰ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می دهند، اضافه کرد: هر چند بررسی جامعی در خصوص تلفات ناشی از حوادث ترافیکی در سالمندان صورت نگرفته اما سالمندان به علت وجود مشکلات مفصلی و اسکلتی و در نتیجه کم تحرکی و عکس العمل کُند به ویژه به عنوان عابر پیاده نمی توانند خود را در هنگام تصادف از مهلکه نجات دهند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که بیماری های مزمن از جمله پوکی استخوان، میزان شکستگی استخوان ها و در نتیجه مدت بستری در بیمارستان را افزایش می دهد، اظهار کرد: نیمی از سالمندان به دلیل ضربه به سر و یک چهارم به دلیل شکستگی های متعدد کشته می شوند و دو سوم سالمندانی که بر اثر حوادث ترافیکی کشته می شوند، ۶۰ تا ۷۴ ساله و یک سوم ۷۵ ساله و بالاترند.

تشکری هاشمی با بیان این که از هر ۵  نفر سالمندی که بر اثر حوادث ترافیکی در کشورمان کشته می شوند، ۴ نفر مرد و یک نفر زن هستند، تصریح کرد: در حالی که  تنها ۱۰ درصد جمعیت کشورمان سالمند هستند اما این تعداد بیش از یک سوم مرگ و میر عابران پیاده را به خود اختصاص داده  که این مهم رعایت بیشتر شرایط جسمانی این عزیزان از سوی رانندگان را می طلبد.

وی در پایان با تاکید بر این که به این منظور مجموعه اقداماتی از جمله ساماندهی پیاده روها، احداث پل های مکانیزه عابر پیاده و نیز ایجاد جان پناه های ایمنی در معابر پر رفت و آمد به منظور ایمن سازی معابر شهری اجرا شده، خاطرنشان کرد: در اجرای سیاست های شهردار محترم تهران و تاکیدات شورای شهر در خصوص تبدیل تهران به شهر انسان محور، اقدامات بیشتری جهت تامین ایمنی شهروندان به ویژه حفظ جان سالمندان و کودکان که سلامتی آنها در حوادث ترافیکی بیشتر تهدید می شود، پیش بینی شده است.