مهمترین مشکلات سالمندان تنها

موسوی چلک، سید حسن – تغییر ترکیب سنی جمعیت و افزایش امار جمعیت سالمند در عین حال که موفقیتی بزرگ محسوب می شود ولی تدبیر نشود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. [divider] رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ،تحقیر،قتل،ضرب وشتم وسرقت را ازمهم ترین مشکلات سالمندان تنها درکشوربرشمرد وخواستارتوجه جدی مردم ومسوولان به مسایل مختلف سالمندان […]

موسوی چلک، سید حسن – تغییر ترکیب سنی جمعیت و افزایش امار جمعیت سالمند در عین حال که موفقیتی بزرگ محسوب می شود ولی تدبیر نشود می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

[divider]

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران ،تحقیر،قتل،ضرب وشتم وسرقت را ازمهم ترین مشکلات سالمندان تنها درکشوربرشمرد وخواستارتوجه جدی مردم ومسوولان به مسایل مختلف سالمندان وسالمندی شد.

سید حسن موسوی چلک همزمان با آغاز نخستین روزهفته سالمند درگفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این مطلب گفت : به علت افزایش جمعیت سالمندی چاره ای نداریم جز اینکه به سمت داشتن پیران با نشاط برویم.البته برای تحقق این هدف نیز لازم است از دوران کودکی برای داشتن پیران با نشاط برنامه ریزی کنیم.

موسوی چلک تصریح کرد: به دلیل ساختار جمیعتی و کاهش نرخ باروری ، افزایش امید به زندگی و بالارفتن سطح بهداشت در جامعه هم اکنون به سمتی می رویم که جمعیت سالمند رو به افزایش است.ضمن اینکه دو سال است جمعت سالمند کشور رو به فزونی گذاشته است.

مددکار اجتماعی افزود: متاسفانه درکشور ما با بالارفتن سن امید به زندگی سیاست گذاری ها در حوزه های مختلف تغییرنکرده است . از طرف دیگر ساختار خانواده ها به سمت خانواده هسته ای بدون حضور پدر و مادر بزرگ ها تغییر کرده است که این هم ازدیگر معضلات است.

موسوی چلک خاطرنشان کرد:ازآنجا که نظام تامین اجتماعی قوی نیز نداریم به همین دلیل جمعیت سالمندی تبدیل به یک دغدغه شده و لذا باید به سمتی برویم که برای داشتن پیران با نشاط برنا مه ریزی کنیم .

وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی های کلان برای سالمندان گفت: تغذیه مناسب ، ورزش ، افزایش سواد تغذیه ای وآموزش علوم مختلفت سالمندی می تواند به تحقق رویای داشتن دوران پیری با نشاط کمک شایانی کند. لازمه آنهم این است که در حوزه سیاست گذاری اجتماعی به سالمندان پویا توجه جدی تری داشته باشیم.

این مددکار اجتماعی در ادامه به جایگاه سالمندی در دین مبین اسلام اشاره وتصریح کرد:در سوره بنی اسرائیل آمده که به پدر و مادر خویش تکریم کرده و آزرده شان نسازید. همچنین پیامبراکرم ( ص) به اصحاب خویش فرمودند: رسیدگی به والدین نوعی جهاد است. ضمن اینکه پیشوایان دین ما در بسیاری از امور مراجعه به ریش سفید ها در جهت حل مشکلات را امری لازم دانسته اند.

موسوی چلک دورا ن سالمندی را زمان طلاییی دانست و گفت:متاسفانه در چند سال اخیرشاهد هستیم با گسترش مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان ، برخی فرزندان از خود سلب مسئولیت کرده و به گونه ای رفتار می کنند که انگار سالمندان تاریخ مصرف دارند و باید منتظر باشند تا عمرشان به سر آید .در صورتی که دوران سالمندی به عنوان گلدن تایم یا زمان طلایی لقب گرفته وافراد جامعه باید فرصت مشارکت در حوزه های اجتماعی و فرهنگی برای سالمندان را تا زمانی که آن ها در قید حیات هستند فراهم کنند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در مورد سالمند آزاری نیز گفت: تحقیر و کتک زدن سالمندان و همچنین قتل و سرقت از سالمندان تنها، معضلی است که ما شاهد این بحران در اورژانس اجتماعی هستیم. در صورتی که سالمندان بهترین گزینه برا ی تقویت هویت فرهنگی ، انتقال ارزش ها و هنجارها به نسل جدید هستند.

وی در ادامه گفتگو با شفا آنلاین در مورد ارتباط نسل جوان با سالمندان افزود: باید تلاش کنیم که ارتباط میان نسلی بین سالمندان و جوانان ایجاد شود. زیرا سالمندان بهترین عامل انتقال هستند و در محیط اجتماعی و خانوادگی باید از آنان حمایت و نگهداری شود به جز سالمندانی که بستگانی ندارند که لازم است آنان در سرای سالمندان باشند.

موسوی چلک سالمندان رابه مثابه یک گنجینه بسیار گرانقیمت دانست و ادامه داد: باید بدانیم که حمایت از والدین و سالمندان از نظر دینی آمرزش گناهانمان را بدنبال دارد و امروز اگر ما والد ینمان را تکریم نکنیم فرزندانمان نیزدرآینده به ماا حترام نگذاشته و تکریم مان نمی کنند. 

گفتگو :کتایون اعتمادی/شفا آنلاین

 www.mousavichalak.ir