مشارکت اجتماعی و شرایط محیطی دو شاخص تحقق سالمندی پویا

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان مشارکت اجتماعی و شرایط محیطی را به عنوان دو شاخص تحقق سالمندی پویا مطرح کرد. فرید براتی‌سده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: با توجه به پیر شدن جمعیت ضرورت دارد که سبک زندگی سالمندی تعریف شود که البته شاخص‌هایی دارد، این شاخص‌ها توسط مجامع جهانی تعریف […]

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان مشارکت اجتماعی و شرایط محیطی را به عنوان دو شاخص تحقق سالمندی پویا مطرح کرد.

فرید براتی‌سده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: با توجه به پیر شدن جمعیت ضرورت دارد که سبک زندگی سالمندی تعریف شود که البته شاخص‌هایی دارد، این شاخص‌ها توسط مجامع جهانی تعریف شده و می‌توان آنها را بومی کرد.

وی ادامه داد: برخی از این شاخص‌ها مرتبط با رفاه سالمندان است یعنی سبک زندگی سالم به گونه‌ای است که مسائل رفاهی و آرامش فرد سالمند در آن دیده شود مثلاً اینکه افراد مستمری را برای سالمندی داشته باشند که نگرانی مالی نداشته باشند. شاخص دیگر رضایت از زندگی و توجه به مسائل معنوی است چراکه بررسی‌ها نشان می‌دهد سالمندانی که به دینداری و معنویت توجه بیشتری دارند احساس می‌کنند زندگی بهتری و پربارتری داشته‌اند و آرامش بیشتری دارند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: شاخص دیگر مشارکت اجتماعی و ایفای نقش توسط سالمندان است مانند نقش انتقال تجربیات و مشارکت در سازندگی و توسعه جامعه و یا مشارکت اقتصادی و داشتن یک شغل مناسب با توانایی آنها. شاخص‌ دیگر مربوط به مسائل محیطی است، بخش دیگر شاخص‌های مربوط به شرایط زندگی و مسکن که اگر تمام این شرایط فراهم شود سالمندی فعال محقق خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه می‌توان کرد که دوره سالمندی برای افراد دوره نگرانی‌های جدید نباشد، تصریح کرد: اصلی‌ترین مسئله رفاه و آسایش روانی است یا به طور مثال جدانشدن از خانواده، حداقل تامین زندگی و رسیدگی در صورت داشتن بیماری از مواردی است که اگر توجه لازم داشته باشیم آغاز دوره سالمندی برای سالمندان صرفا همراه با دغدغه نباشد.