اختصاص اعتبار ویژه به حوزه سالمندی در بودجه سال ۹۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، انوشیروان محسنی بندپی در کارگاه تخصصی محیط دوستدار سالمند تصریح کرد: سازمان بهزیستی آمادگی خود را برای همکاری با سازمان ملل و همچنین صندوق جمعیت ملل متحد در حوزه سالمندی و سایر حوزه ها اعلام می کند. وی افزود: موضوع سالمندی مقوله ای است که […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، انوشیروان محسنی بندپی در کارگاه تخصصی محیط دوستدار سالمند تصریح کرد: سازمان بهزیستی آمادگی خود را برای همکاری با سازمان ملل و همچنین صندوق جمعیت ملل متحد در حوزه سالمندی و سایر حوزه ها اعلام می کند.
وی افزود: موضوع سالمندی مقوله ای است که باید به آن توجه شود و سازمان بهزیستی کشور نیز برای سالمندان برنامه های ویژه ای خواهد داشت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به کاهش مرگ و میر افراد در ایران خاطرنشان کرد: با بهبود وضعیت بهداشت فردی و همچنین حذف برخی از بیماری های عفونی اکنون شرایطی فراهم شده که علاوه بر افزایش امید به زندگی شهروندان مرگ و میر در میان کودکان نیز کاهش پیدا کند.
محسنی بندپی با ارائه آماری از وضعیت فرزندان ایران اظهار کرد: در حال حاضر ۸٫۳ درصد جمعیت ایران معادل با ۶٫۲ میلیون نفر از افراد جامعه را سالمندان تشکیل می دهند و باید شرایطی فراهم شود که این قشر بتوانند امید به زندگی بالاتری داشته باشند.
رئیس سازمان بهزیستی پیش بینی کرد جمعیت سالمندی کشور تا سال ۱۴۲۹ به بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.
وی با تاکید بر لزوم حفظ نقش موثر سالمندان در جامعه اذعان کرد: نباید بگوییم سالمندان افرادی گوشه نشین هستند، بلکه باید تلاش کنیم نقش اثربخش آنها در مشارکت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افزایش پیدا کند.
محسنی بندپی با تاکید بر تفاوت سالمندی در حال حاضر به نسبت سال های گذشته گفت: سالمندان امروز اکثرا افراد تحصیل کرده ای هستند که دارای ظرفیت های بسیاری بوده و باید از توان آنها در بسیاری از امور استفاده شود.
وی با بیان این مطلب که توسعه کشورها سبب غلفت آنها از موضوع سالمندی شده است، گفت: غفلت نسبت مقوله سالمندی مختص ایران نبوده و این موضوع را در کشورهای پیشرفته جهان نیز شاهد هستیم.
۲L3A6567
وی خواستار لحاظ شدن نیازهای سالمندی در برنامه ششم توسعه شد و خاطرنشان کرد: هم اکنون که برنامه شش توسعه در حال تدوین و نهایی شدن است باید به شاخص های سالمندی و نیازهای این قشر در این برنامه توجه شود.
محسنی بندپی با تاکید بر اینکه نگاه به سالمندان نباید ترحمی باشد، اظهار کرد: در شرایطی که افراد بخواهند با نگاه ترحمی به مشکلات سالمندان رسیدگی کنند، هیچ گاه موفق نشده و تنها در شرایطی می توانیم برای این قشر برنامه ریزی کنیم که از اقدامات جزیره ای اجتناب کرده باشیم.
رئیس سازمان بهزیستی در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی و استفاده قشر سالمند از این نوع حمل و نقل گفت: در شرایطی که سالمندان برای تردد خود نیازمند استفاده از انواع وسایل حمل و نقل عمومی استاندارد هستند، متاسفانه در کشور آن طور که باید شرایط برای تردد آنها با این نوع وسایل ممکن نیست.
محسنی بندپی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن سیاست های شهر دوستدار سالمند گفت: باید تمام نهادها تلاش خود را برای راه اندازی مقدمات شهر دوستدار سالمند فراهم کرده تا سالمندان نیز بتوانند در کنار سایر اقشار زندگی خوبی را داشته باشند.