زنگ خطر سالمندی جامعه به‌ صدا در آمد

از کنارمان عصا به دست می‌گذرد چین و چروک دست‌ها و صورت‌شان حکایت از سپری شدن گرم و سرد زندگی آنها دارد. روزگاری مثل ما جوان و پر انرژی بوده‌اند.   زمین و زمان را به هم می‌بافتند حال که وارد دهه هفتاد زندگی شده‌اند نیمکت پارک صمیمی‌ترین دوست و تنها یار آنها شده است […]

از کنارمان عصا به دست می‌گذرد چین و چروک دست‌ها و صورت‌شان حکایت از سپری شدن گرم و سرد زندگی آنها دارد. روزگاری مثل ما جوان و پر انرژی بوده‌اند.
 
زمین و زمان را به هم می‌بافتند حال که وارد دهه هفتاد زندگی شده‌اند نیمکت پارک صمیمی‌ترین دوست و تنها یار آنها شده است دنیای امروز سالمندان با دنیای دیروز آنها خیلی فرق دارد آنها گاهی در برابر تغییر زندگی امروز دچار سردرگمی و ناباوری می‌شوند اگر می‌خواهید آنها را درک کنید، در گوش‌هایتان پنبه بگذارید، دستکش دستتان کنید و … حال ببنید در دنیا آنها چه می‌گذرد!!! چقدر در خانه‌های امروز حضور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، صدای دلنشین و گرم آنها دلسوزی و شخصیت‌های آنها کم‌رنگ‌ شده است یاد آن روزها بخیر… .
 
از دیدگاه روانپزشکان، سالمندان چون ظرفیت‌های زیست شناختی و روان‌شناختی محدودتری نسبت به دیگر افراد دارند، احتمال بروز واکنش‌های نابهنجار در آنها بیشتر است بنابراین باید آنها را جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شمار آورد و به نیازها و خواسته‌های آنها توجه ویژه داشته باشیم.
 
کم‌رنگ‌ شدن نقش اجتماعی در سالمندی
یکی از مهمترین پدیده‌های جوامع مدرن که تبعات آن بیشتر دامن‌گیر سالمندان می‌شود تنهایی است کوچک شدن خانواده‌ها و پیچیدگی زندگی مدرن سبب شده است که سالمندان از معاشرت و مشارکت اجتماعی محروم شدند که این امر موجب بروز زمینه‌های مناسب ابتلا به افسردگی اختلال شناختی و انواع بیماری‌های روحی ‌روانی و جسمانی گردیده است.
 
فرید براتی مسئول دبیرخانه شورای سالمندان در خصوص مشکلات اجتماعی سالمندان می‌گوید: به طور کلی یکی از اصلی‌ترین مواردی که به عنوان مشکلات اجتماعی سالمندان مطرح می‌شود موضوع نقش‌های اجتماعی و تغییر این نقش‌ها در سنین سالمندی است.
 
کاهش سن بازنشستگی و سالمندی در ایران
نبود برنامه‌های آموزشی لازم و کافی برای ارائه خدمات به سالمندان به صورت تخصصی و همچنین آموزش‌های همگانی برای مراقبت‌ از سالمندان بر مشکلات پیش روی سالمندان در کشور افزوده است.
 
براتی در خصوص چالش‌های دوران سالمندی عنوان کرد: یکی از چالش‌های مهم دوران سالمندی، بازنشستگی و مشکلات پیش روی آنها است که موجب کاهش سن بازنشستگی در کشور ما نسبت به سایر کشورها شده است.
 
۳۰ درصد سالمندان کشور فقیر هستند
تنها منبع درآمد سالمندان بازنشسته در کشور حقوق بازنشستگی است که با احتساب درصدی از تورم دریافت می‌کنند بنابراین یکی دیگر از مشکلات سالمندان، مشکل اقتصادی است که وی را دچار نوعی ورشکستگی مزمن می‌کند و چه بسا برای گذراندن زندگی محتاج به کمک مالی فرزندان و اطرافیان شوند بنابراین ارزش اجتماعی سالمند در دید دیگران کاهش می‌یابد.
 
مسئول دبیرخانه شورای سالمندان در خصوص تنهایی و فقر در سالمندان تصریح کرد: مشکل تنهایی و فقر در سالمندان بسیار جدی است و ۳۰ درصد از سالمندان کشور فقیر هستند در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار سالمند از هیچ حمایتی در جامعه برخوردار نیستند و شایع‌ترین نوع سالمند‌ آزاری در کشور ما، سالمندآزاری مالی به منظور تصاحب اموال‌‌ آنها است.
 
افزایش واگذاری زنان به خانه سالمندان
این صاحب‌نظر در خصوص روند واگذاری زنان به خانه سالمندان می‌گوید: در کشور ما در سال ۹۰ به ازای هر ۱۰۰ زن، ۹۹ مرد سالمند داشتیم. این در حالی است که پیش از آن به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۰۹ مرد سالمند در جامعه وجود داشت و این نشان‌دهنده افزایش واگذاری زنان به خانه سالمندان در سال‌های اخیر بوده است.
 
براتی در ادامه گفت: طبق آخرین آمار زنان سالمند ۲۱ درصد و مردان سالمند ۵٫۸ درصد بوده است که این امر تمایل فرزندان آنها را به سپردن مادران به مراکز سالمندی نشان می‌دهد. این در حالی است که از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند در کشور تنها ۳۴ درصد به این مراکز سپرده می‌َشوند که آمار بسیار پایینی است.
 
تنهایی سالمند او را فرتوت می کند
دکتر عظیمی متخصص مغز و اعصاب در خصوص آلزایمر می‌گوید: با افزایش سن توانایی ذهنی و جسمی بیمار تحلیل می‌رود که این تحلیل در ابتدا روند کندی دارد اما با گذر زمان این بیماری پیشرفت می‌کند و فرد دچار بیماری آلزایمر (از دست رفتن حافظه کوتاه مدت) اختلال در تکلم و افسردگی می‌گردد.
 
سالمند با ورود به دهه هفتاد و ضعف روحی و جسمی ناشی از افزایش سن با بیماری‌هایی همچون آلزایمر و افسردگی روبرو می‌شود. اما بودن در کنار آنها و شرکت دادن آنها در مراحل مختلف زندگی (شادی و غم) و اثبات مهم بودن آنها در زندگی ما می‌تواند روند این بیماری‌ها را در سالمند کاهش دهد.

Untitled-2414