بازنگری در سند جامع سالمندان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورای ملی سالمندان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: بعد از تدوین برنامه ریزیهای لازم به زودی شورای ملی سالمندان تشکیل می شود و همچنین سند جامع سالمندان نیز برای افزایش میزان کارایی برای این قشر از افراد مورد بازنگری قرار می گیرد.   به […]

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل شورای ملی سالمندان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: بعد از تدوین برنامه ریزیهای لازم به زودی شورای ملی سالمندان تشکیل می شود و همچنین سند جامع سالمندان نیز برای افزایش میزان کارایی برای این قشر از افراد مورد بازنگری قرار می گیرد.
 

به گزارش خبرنگار مهر ، علی ربیعی در حاشیه بازدید از مرکز خیریه نگهداری از سالمندان مریم مقدس که ویژه اقلیتهای مذهبی است افزود: با توجه به اینکه طی سال های آینده جامعه ما با افزایش تعداد سالمندان رو به رو خواهد شد به طوریکه تا سال ۲۰۲۰ وجود ۱۶ میلیون سالمند خواهیم داشت بر همین اساس باید از امروز برنامه ریزی های لازم برای ارائه خدمات به سالمندان در آینده و ایجاد زیرساخت های لازم برای مسائل سالمندی فراهم شود.

DSC_0347

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر متاسفانه از لحاظ ساختاری آمادگیهای لازم برای مسائل سالمندان وجود ندارد به همین دلیل جامعه شناسان و جمعیت شناسان ما باید مطالعات مورد نیاز خود را برای چند سال آینده آغاز کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پزشک سالمند انگشت شمار وجود دارد گفت: باید در این خصوص نیز با همکاری سایر ارگانها و مطالعات انجام شده اقدامات لازم انجام شود.

به گفته ربیعی به دلیل شهرنشینی و تغییر سبک زندگی دیگر سالمندان همانند گذشته در کنار خانواده و نزدیکان خود نیستند به طوری که کم کم و در آینده از نظام خانواده دور می شوند و همین موضوع مشکلاتی را برای آنها ایجاد خواهد کرد. بر همین اساس در وزارت رفاه مطالعات سالمندی آغاز و بر اساس نیازهای دو دهه آینده ایده هایی شکل خواهد گرفت.

وی گفت: نیازمند این هستیم که در فرهنگ اجتماعی با توجه به تغییرات سبک زندگی روح خیلی جمعی را در نگهداری از سالمندان تقویت کنیم و حوزه های دینی نیز باید در این خصوص بیشتر کار کنند.

DSC_0363

وی گفت: باید در خصوص سالمندان و ایجاد ساختارهای لازم برای زندگی بهتر آینده در آینده از سیاست زدگی به دور باشیم و تلاش کنیم تا اقدامات مفیدی را برای این قشر از افراد جامعه انجام دهیم که البته بهزیستی در این خصوص برنامه هایی دارد که باید تقویت شود.

وی در خصوص تدوین سند جامع سالمندان نیز گفت: این سند توسط کارشناسان و متخصصین مورد بازنگری قرار می گیرد تا بتوانیم موارد بیشتری را برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر به سالمندان ارائه دهیم که البته کار کارشناسی خوبی در تدوین آن انجام شده و ما در بازنگری موارد بیشتری را به آن اضافه خواهیم کرد.

وزیر تعاون کار و راه اجتماعی در خصوص تشکیل شورای ملی سالمندان نیز گفت: با توجه به رشد جمعیت سالمندی و تاکید رئیس جمهور بر فعال شدن شورای ملی سالمندان به زودی این شورا مجددا تشکیل خواهد شد.

DSC_0321

وی از احیای مجدد مجموعه های رفاه اجتماعی در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: بر اساس تمایل رئیس جمهور و طرحی به زودی وزرا و خانواده های آن ها درگیر مسائل انسانی و اجتماعی خواهند شد.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید متفاوت دولت قبل خواهد بود و این اهتمام در تشکیل شوراهایی مانند سالمندان که مدتی است تشکیل نشده از سوی وزارت تعاون و کار وجود خواهد داشت.

وی در مورد زمان تشکیل این شورا نیز گفت: بر اساس یک برنامه یک ماه مطالعات اولیه را انجام داده و سپس اقدام به راه اندازی شورای ملی سالمندان خواهیم کرد.