یزد/ استان یزد سیزدهمین استان از نظر جمعیت سالمندی

فرید براتی سده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور نرخ ۸٫۳ درصدی جمعیت سالمندان استان یزد خبر داد و گفت: این استان در رتبه ۱۳ کشور از نظر جمعیت سالمندی قرار دارد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور نرخ ۸٫۳ درصدی جمعیت سالمندان استان یزد خبر داد و گفت: این استان در رتبه ۱۳ کشور از نظر جمعیت سالمندی قرار دارد.

فرید براتی سده با بیان این مطلب در نشست شورای ساماندهی امور سالمندان استان یزد همچنین خبر از افزایش تعداد زنان سالمند نسبت به مردان سالمند داد و اظهار داشت: در سال ۱۴۲۰، ۱۴ درصد جمعیت کشور را زنان سالمند تشکیل می دهند.

وی افزایش تعداد زنان نسبت به مردان را چالش مهم حوزه سالمندی کشور دانست و گفت: در گذشته به ازای هر ۱۰۰ زن سالمند، ۱۰۹ مرد سالمند وجود داشت؛ این در حالی است که این آمار اکنون برعکس شده است و به ازای هر یکصد زن سالمند ، ۹۸ مرد سالمند وجود دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود در سال آینده به ازای هر ۱۰۰ زن ۸۸ مرد سالمند خواهد بود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه زنانه شدن جمعیت سالمندی پیامدهای را بدنبال خواهد داشت گفت: جمعیت زنان سالمند تنها، چهار برابر مردان خواهد بود و متاسفانه روند تحویل زنان سالمند به موسسات و مراکز نگهداری سالمندان از ۱۲درصد در سال ۶۵ به ۲۱ درصد در سال ۹۰ افزایش یافته است.

وی در ادامه به پدیده فاصله گیری فرزندان از والدین اشاره و اظهار کرد: این پدیده در ایران در حال ایجاد شکاف بین والدین و فرزندان است فرزندان بیشتر تمایل دارند که والدین خود را به مراکز نگهداری بسپارند.

دکتر براتی سده با اشاره وضعیت اقتصادی سالمندان تصریح کرد: متاسفانه براساس آمار ۲۸ درصد سالمندان دارای سرپرست خانوار نیاز به حمایت بیشتری دارند.

وی همچنین به سهم هزینه بهداشت و درمان سالمندان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۷۵ هزینه درمان یک سالمند ۸۰۰ هزار تومان بود و این رقم به بیش از ۹ میلیون تومان رسیده است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه اکنون شش میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال داریم گفت: این رقم ۸٫۳ درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

وی افزود: همچنین ۷/۸ درصد از جمعیت شهرها و ۸/۹ درصد از جمعیت ساکن روستاهای را سالمندان تشکیل می دهند.

دکتر براتی سده در خصوص پوشش های حمایتی سالمندان گفت: همچنین از مجموع افراد سالمند کشور ۲٫۵ میلیون نفر زیرپوشش صندوق بازنشستگی، یک میلیون و۵۰۰ هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد و ۶۵۰ هزار نفر هم زیر پوشش بهزیستی هستند.

وی با بیان اینکه ۷۰درصد سالمندان تحت پوشش حمایتی هستند اظهار داشت: مابقی سالمندان از هیچ گونه حمایت بیمه ای برخوردار نیستند که البته درصدی از آنها ممکن است نیازی به این پوشش های حمایتی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: استان گیلان با ۱۱٫۵درصد جمعیت سالمندی پیرترین استان کشور است و استانهای مرکزی، مازندران ، اذربایجان شرقی و خراسان جنوبی در رده های بعدی قرار دارد.

به گفته این مقام مسئول کمترین درصد جمعیت سالمندی مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان وکهگیلویه و بویر احمد است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با بیان اینکه سالمندی مشکل و چالش نیست افزود: کشور ما از سال ۱۴۰۰ به بعد آرام آرام وارد پیری جمعیت می شود برنامه ششم توسعه فرصتی استثنائی برای برنامه ریزی در حوزه سالمندان باشد.

وی هزینه یک سالمند مبتلا به آلزایمر در کشور را در مرحله نخست ماهانه ۱۵ میلیون ریال و سالانه سه میلیون و ۲۰ هزار تومان بیان کرد و اضافه کرد: بیماری افراد سالمند زیانهای زیادی به خانواده و جامعه وارد می کند.

فرید براتی سده با اشاره به افزایش تعداد سالمندان تحصیلکرده و فرهیخته در آینده به جمعیت سالمندی کشور گفت: باتوجه به کوچک شدن خانواده ها و مشکلات اقتصادی آنان شاهد مشکلات جدیدی برای جامعه سالمندی خواهیم بود.

وی با تاکید بر توجه به توانمندسازی سالمندان در سند ملی راهبردی سالمندان گفت: برنامه عملیاتی و حمایت های همه جانبه از سالمندان برای فعالیت و توانمندسازی این قشر، در سند ملی سالمندان آماده است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان بهزیستی کشور با اشاره به فرهنگ و باورهای دینی مردم استان یزد اظهار کرد: استان یزد می تواند الگوی نمونه ای در حوزه ساماندهی و رسیدگی به امور سالمندان برای سایر استانها باشد.