مسایل سالمندان، جزو اولویت های نظام سلامت در برنامه ششم توسعه کشور است

مشاور وزیر بهداشت در کنگره بین المللی ” بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان ” گفت: مسایل سالمندان، جزو اولویت های نظام سلامت در برنامه ششم توسعه کشور است

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، در کنگره بین المللی ” بررسی مسایل سالمندان در ایران و جهان ” اعلام کرد: مسایل سالمندان، جزو اولویت های نظام سلامت در برنامه ششم توسعه کشور است.

 به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دکتر”محمدتقی جغتایی” افزود: با توجه به اینکه جمعیت سالمندان در ایران رو به افزایش است ، بررسی مسایل سالمندان و نیازهای این قشر باید بصورت ویژه رسیدگی شود که به همین دلیل، شورای ملی سالمندان تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: آنچه که در این خصوص حائز اهمیت است، با توجه به اینکه سالمندی، حوزه ای چند رشته ای است، لذا مسایل سالمندان نیز نمی تواند دارای یک متولی باشد و توسط یک وزارتخانه یا یک سازمان ، بررسی و رسیدگی شود بلکه اکثر سازمانها و نهادها می بایست پیگیر مسایل و مشکلات آنان باشند.

دکتر جغتایی افزود: در برنامه ششم توسعه کشور، یک هماهنگی بین دستگاهها و سازمانها برای ارائه خدمات مختلف خاص سالمندان انجام خواهد شد که وزارت بهداشت نیز در قالب مسایل بهداشتی و پزشکی سالمندان، بحث درمان این قشرو افزایش مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی و پزشکی برای سالمندان، گسترش تخصص سالمندی در نظام آموزشی و گسترش تکنولوژی های خاص توانبخشی سالمندان را از طریق معاونت های درمان ، آموزشی و پژوهشی پیگیری خواهد کرد.

وی ادامه داد: مسایل اجتماعی سالمندان نیز از طریق حوزه رفاه اجتماعی که سازمان بهزیستی کشور متولی اصلی آن است ، قابل پیگیری و اجرا خواهد بود.

وی با تشکر از گروه آموزشی سالمندشناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای برگزاری این کنگره بزرگ علمی (کنگره بین المللی سالمندی)، خاطرنشان کرد: این دانشگاه جزو اولین موسسات آموزش عالی است که در حوزه توانبخشی و سالمندی فعالیت می کند و نتایج فعالیت علمی این دانشگاه با حضور دکتر محسنی بندپی به عنوان رییس سازمان بهزیستی کشور که در عرصه علمی ، اجرایی و قانونگذاری، تجربه دارد، انشاالله سبب خواهد شد تا این کنگره علمی و همکاریهای مشترک بتواند منجر به بررسی همه جانبه مسایل سالمندان و پشتیبانی اجرایی از آنان بشود.

لازم به ذکر است، اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی “بررسی مسائل سالمندی در ایران و جهان” سالمند شناسی و طب سالمندان از صبح امروز (۲۲ مهرماه جاری) با حضور مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی، رییس سازمان بهزیستی کشور و دیگر مسئولان این سازمان و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در آمفی تاتر شهید احمدی روشن این دانشگاه گشایش یافت.

“سالمندی موفق و فعال، مشارکت اجتماعی سالمندان، زوج های سالمند، اوقات فراغت سالمندان، سالمند آزاری و غفلت، نگاه جامعه به سالمندی و سالمندان، کیفیت زندگی سالمندان، ژنتیک و بیماریهای مرتبط با سالمندان، امنیت اقتصادی در دوره سالمندی، توانبخشی سالمندان، اپیدمیولوژی بیماریهای مرتبط با سالمندی، مدلهای مراقبتی سالمندان، ارگونومی و سالمندان، آموزش کارکنان و خانواده ها و … ”  از جمله محورهای کنگره بین المللی “بررسی مسایل سالمندی در ایران و جهان ” است.

این کنگره بین المللی به همت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران و معاونت امور اجتماعی ـ فرهنگی شهرداری تهران و آسایشگاه کهریزک ، در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۱ دپارتمان تخصصی و هشت مرکز تحقیقات ، به تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های خاص حوزه های ” رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی (وتعیین کننده های آن)، سلامت روانی و توانبخشی” می پردازد ، که در برخی از این رشته ها همچون ” سالمند شناسی “، به عنوان تنها برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی و phd ،  و در تعدادی از آنها ، نخستین مجری دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور و حتی کشورهای منطقه شناخته شده است.

این دانشگاه در مجموعه دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار دارد، و با دو بیمارستان توانبخشی و روانپزشکی و سه مرکز پزشکی – توانبخشی، زیر نظر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند.