عملکرد هفته سالمندان شهرستان نی ریز استان فارس سال ۹۴

 بسمه تعالی سالمندی دوران سرزندگی، عزت و اراده است. هفته تکریم منزلت سالمندان گرامی باد ۳ الی ۹ مهرماه اداره بهزیستی شهرستان نی ریز سال ۱۹۳۴ هرگز  نمیرد آ نکه د لش زنده شد به عشق                ثبت  ا ست بر جرید ه عا لم دوام ما    سالمندی آغازز ی دیگر در زندگی است با […]

Untitled-04777

 بسمه تعالی

سالمندی دوران سرزندگی، عزت و اراده است.

هفته تکریم منزلت سالمندان گرامی باد

۳ الی ۹ مهرماه

اداره بهزیستی شهرستان نی ریز سال ۱۹۳۴

هرگز  نمیرد آ نکه د لش زنده شد به عشق                ثبت  ا ست بر جرید ه عا لم دوام ما
 

 سالمندی آغازز ی دیگر در زندگی است با کوله باری از تجربه، سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی نیازیی است و فرصت سیر به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن، باور ارزش های وجودی خانواده و جامعه هستند.

در فرهنگ اسلامی و ایرانی پیری نه بعنوان یک کلمه نا خوشایند، بلکه بصورت کمال، حکمت، خردمندی و فرزانگی تلقی می شود. از این رو می تواند بعنوان مرحله ای موثر و گرانقدر در زندگی به حساب آید.

 دوران سا لمندی مشاهده گذشته خود در آیندگان است وتلاش و کوشش یک عمررا به نظاره کردن و بار و توشۀ خود را بازبینی کردن است؛ فرزندا نم کاش می دانستی پدر یعنی چه، مادر یعنی چه ؟ البته روزی خواهی دانست که دیگر نه از  تاک  نشانی خواهد بود  و نه از ناک نشان؛ من سینه ام درد می کند، چشمم کم می بیند ، دندان هایم می ریزند و زبانم دارد سکندری می خورد، اما عشق به فرزندانم هر روز جوان تر و جوان تر می شود  این منم، همان کودک دیروز های دور ،  پدر دیروز و پیرمرد امروز که شاید خنده هایم هم برایت شیرین نباشد، ولی باور کن فرزندم، عشق تو  هر روز جوان و جوان تر می شود و من نه شا یسته ترحمم نه لایق دیده نشدن ، من را  همین گونه که هستم بپذیرید، من دارم دنبال فردایم  می گردم، از  خدا می خواهم  تق تق عصایم شما را اذیت  نکند.

احترام به سالمندان در فرهنگ اسلام

neiriz01تکریم سالمندان و احترام ویژه آنان، از آموزه های روشن فرهنگ اسلامی است. قرآن مجید که دفتری گشوده از نور و هدایت است، در آیه۲۳ سوره اسراء می فرماید: «به پدر و مادر نیکی کنید. هرگاه یکی از آن دو، یا هر دو آنها نزد تو به سن پیری رسند، کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آنها فریاد مزن و گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو.» پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در سخنی گران قدر، والایی سالمندان را این گونه ترسیم می کند: «احترام به پیران امت من، گرامی داشت من است.» امام علی علیه السلام ، بزرگداشت سالمندان را زمینه ساز احترام خود انسان می داند و می فرماید: «به بزرگانتان احترام کنید تا کوچک ترها شما را محترم شمارند.» امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: «پیران خویش را تکریم کنید.

●جایگاه سالمندان در پرتو تعالیم اسلامی
برخلاف فرهنگ غرب، که وجود سالمندان را در خانواده ‏ها، زائده‏ای مزاحم می ‏پندارند و می کوشند برای آنکه آزادی های شخصی ‏شان محدود نشود و مزاحمی نداشته باشند، به نحوی آنان را از محیط خانه و روابط خانوادگی دور کنند و به «خانه سالمندان» بفرستند، اسلام به آنان ارج می ‏نهد و حرمت قائل است و به رعایت حقوق و احترام آنان سفارش کرده و به بهره گیری از تجارب و افکار پخته آنان تشویق می کند.

●محور وحدت
مجموعه افراد یک فامیل، نسبت به بزرگ خاندان احترام می ‏گزارند و در کارها با آنان مشورت می ‏کنند و در اختلافات، به رأی و حکمیت و داوری آنان ارج می ‏نهند و گاهی یک سخن از سوی آنان، آتش فتنه‏ ای را خاموش می ‏سازد، یا تفرقه و کدورتی را به وفاق و همدلی و آشتی مبدل می ‏سازد.

نعمت وجود با برکت آنان، اغلب تا هستند، ناشناخته است. وقتی به جایگاه حساس و مهم و نقش کارگشای آنان پی می‏برند که از دست بدهند. چه بسیار اختلاف ها و قهرها و نزاع های خانوادگی که پس از درگذشتِ «بزرگ خاندان» چهره نشان می ‏دهد و چه بسیار رابطه‏ ها و رفت و آمدها که قطع می ‏شود، یا به سردی می ‏گراید، و علت آن فقط از دنیا رفتن محوری است که مایه دلگرمی، امید، انس و معاشرت فامیل است.

رسول خدا (ص) فرمود: «البَرکهٔ مَعَ اکابِرِکم»: برکت و خیر ماندگار، همراه بزرگترهای شماست. در سخن دیگر فرمود: «الشّیخُ فی اَهْلِهِ کالنّبیِ فی اُمّتهِ»؛ پیرمرد در میان خانواده ‏اش، همچون یک «پیامبر» در میان امتش است.

این اشاره به همان نقش محوری، فروغ‏ بخشی، صفا آوری، هدایت و ارشاد، تجمع و الفت است که در وجود آنان نهفته است. پس اگر بزرگترها در فامیل و خانواده، چراغ روشنی ‏بخش و محور وحدت و همدلی و عامل انس و ارتباط و رفت و آمدهای خانوادگی ‏اند، باید این جایگاه، محفوظ بماند و مورد حراست و تقویت قرار گیرد.

●حرمت بزرگترها
رعایت ادب و مقتضای حق ‏شناسی نسبت به عمری تلاش صادقانه و ایثارها، گذشت ها، دلسوزی ها و سوختن و ساختن ها که بزرگان از خود نشان داده‏ اند، آن است که در خانواده‏ ها مورد تکریم قرار گیرند، عزیز و محترم باشند، به آنان بی ‏مهری نشود، خاطرشان آزرده نگردد، به توصیه‏ ها و راهنمایی هایی که از سر سوز و تجربه می ‏دهند، بی ‏اعتنایی نشود.

  اداره بهزیستی شهرستان نی ریز در راستای گرامیداشت هفته جهانی سالمند  طبق بخشنامه شماره ۲۳۶۳۲/۹۴/ ۹۲۶مورخه ۱۸/۰۶/۹۴معاونت محترم امور توانبخشی در خصوص هر چه با شکوهتر برگزاری  این هفته که از ۳/۷/ ۹۴لغایت ۹/۷/۹۴می باشد اولین گام خودرا ضمن دعوت از اعضاء هیئت مدیره محترم وبا هماهنگی واحدتوانبخشی اداره بهزیستی شهرستان  مورخۀ  ۲۵/۰۶/۹۴در راستای تحقق بخشیدن به  بخشنامه فوق الذکروحفظ وکرامت سالمندان جهت هرچه بهتر برگزاری این هفته جلسه ای در محل موسسه تشکیل گردید در این جلسه مسئول فنی موسسه ضمن خیر مقدم و خوش آمد گویی  اظهار داشتند سالمندی دوران سر زندگی، نشاط، عزم، اراده  و بزرگی و عزتمندی است پیری و پیر شدن بیماری نیست و بالا رفتن سن تغییراتی که در کلیه اندامهای بدن ایجاد می شود که رعایت برخی نکات ساده می تواند از بروز مشکلات جلو گیری و با مراقبت صحیح به سالمندی توأم با سلامتی و نشاط دست یافت تا باقی سالهای عمر هم به بهترین صورت ادامه یابد.

 بمنظور گرامیداشت این هفته برنامه های زیر توسط اداره بهزیستی شهرستان نی ریز باهمکاری مؤسسه توانبخشی روزانه سالمندان فرزانگان اجرا گردید:


سوم مهرماه روز سالمند و ارزش های فرهنگی و دینی:

  حضور سالمندان در مراسم باشکوه نماز جمعه

 چهارم مهرماه: روز سالمند و تکریم منزلت اجتماعی

مصاحبه روزنامه محلی شهرستان با سالمندان و درج در هفته نامه و چاپ سخنان مسئول  فنی مؤسسه توانبخشی روزانه سالمندان در هفته نامه مذکور

neiriz04

 

 برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هنری سالمندان

برگزاری مسابقه نقاشی در بین کودکان خانواده بزرگ بهزیستی و انخاب نقاشی برتر توسط سالمندان

 neiriz09 neiriz010

برگزاری مراسم گرامیداشت سالمند باحضور سالمندان در مهدهای کودک تحت نظارت اداره بهزیستی

 

 پنجم مهرماه: روز سالمند و مدیریت دانش

دیدار ریاست اداره بهزیستی، معاون محترم، رابط حراست و کارشناسان توانبخشی با سالمندان عضو مؤسسه روزانه سالمند ان فرزانگان

neiriz013

دیدار ریاست اداره بهزیستی از منزل یکی از سالمندان ضایعه نخاعی ساکن شهرستان

 neiriz014

 ششم مهرماه: روز سالمند، سبک زندگی سالم و توانمندسازی

ملاقات هیئت مدیره مؤسسه روزانه سالمندان و ریاست اداره بهزیستی با فرماندار، شهردار و شورای در محل فرمانداری به منظور ارائه گزارش خدمات مؤسسه و بررسی مشکلات سالمندان در سطح شهرستان

هفتم مهرماه: روز سالمند و حمایت های قانونی

 برگزاری مراسم گرامیداشت ویژه سالمندان با حضور فرماندار و شهردار  و اعضای شورای اسلامی شهر و ریاست ادره بهزیستی شهرستان در محل سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی و سخنرانی فرماندار محترم شهرستان در جمع سالمندان همچنین توزیع بروشور “اهمیت تغذیه در دوران سالمندی” در بین حضار

 

 

 هشتم مهرماه: روز سالمند، پیشگیری و سلامت

  •  تشکیل پایگاه پایش سلامت بمناسبت گرامیداشت هفته سالمند

 

  • ارائه خدمات توانپزشکی در محل مؤسسه روزانه سالمندان

برگزاری اردوی تفریحی، ورزشی وِیژه سالمندان در یکی از تفرج گاه های شهرستان

neiriz025

نهم مهرماه: روز سالمند و همبستگی اجتماعی

برگزاری جشن گرامیداشت هفته سالمند و ارائه توصیه های تغذیه ای در دوران سالمندی توسط  یکی از کارشناسان تغذیه  شهرستان

ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۹/۷/۹۴ با حضور فرماندار محترم شهرستان، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، سرپرست اداره بهزیستی، پزشک عمومی، کارشناس تغذیه، کارشناس بهداشت خانواده، مددکار و چند نفر از امدادگران هلال احمر شهرستان بازدیدی به مناسبت هفته سالمندان از منزل مددجویان سالمند در روستای میانده و خلیل اباد بعمل آمد.

خلاصه ایی از اقدامات انجام شده در این بازدید به شرح ذیل اعلام می گردد:

۱٫      بازدید از وضعیت مسکن سالمندان

۲٫      بررسی مشکلات اقتصادی سالمندان

۳٫      معاینه پزشکی مددجویان و تجویز داروهای مورد نیاز به آنان

۴٫      سنجش فشارخون مددجویان توسط کارشناس بهداشت خانواده

۵٫      ارائه توصیه های لازم متناسب با رژیم غذایی سالمندان توسط کارشناس تغذیه

۶٫       توزیع مواد غذایی