بیش از ۷۶ هزار و۸۰۰ خانوار سالمند تحت پوشش کمیته امداد

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس گفت: طبق آخرین آمار سرشماری از جمعیت ۴ میلیون و۵۶۹ هزار و ۶۵۸نفری استان فارس، بیش از ۲۶۱ هزار نفر را سالمندان تشکیل می دهند.

به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد استان فارس، علی الهیاری در آستانه روز جهانی سالمندان (۹مهر) با بیان اینکه پرداختن به مباحث سالمندی مربوط به یک روز خاص نیست، ادامه داد: با توجه به افزایش تعداد جمعیت سالمندی در کشور باید بتوانیم دغدغه‌های سالمندان و مشکلاتشان را شناسایی و برررسی کنیم و برای آنها راهکارهایی را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه از کل جمعیت سالمندان استان۴۳ درصد آن تحت پوشش کمیته امداد هستند افزود:۶۳ درصد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد روستایی و ۳۷ درصد آنان شهری هستند.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد سالمندان تحت پوشش را زنان سرپرست خانوار شامل می شوند.

الهیاری میزان مستمری پرداختی به سالمندان در هر ماه راحدود ۴۸ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: بسته‌های معیشتی کمیته امداد در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد؛ اما این بسته‌ها حداقل نیازهای سالمند را تامین می‌کند و در واقع سالمند به کمک مستمری کمیته امداد و یارانه دولت می‌تواند بخشی از مسائل معیشتی خود را پاسخ دهد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از شش میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور زندگی می کنند، اظهار کرد: اکنون ۲۵ درصد از جمعیت سالمند کشور تحت پوشش خدمات کمیته امداد هستند که در واقع جمعیت سالمندان فقیر و نیازمند کشور را شامل می‌شوند.

مدیر کل کمیته امداد استان فارس با بیان اینکه سالمندان تحت پوشش کمیته امداد بیشتر در مناطق محروم و فقیرنشین کشور ساکن هستند، افزود: این افراد علاوه بر مشکلات سالمندی با مشکلاتی همچون فقر، محرومیت و عدم دسترسی به منابع رو به رو هستند.

وی یکی از مشکلات سالمندان را حفظ عزت و منزلت آنان عنوان کرد و افزود: اکنون سالمندان دارای فرزند به دلیل مشکلاتی همچون کمبود وقت و عدم فرصت کافی اعتنای لازم را به والدین خود نداشته و این مسئله تکریم آنان را خدشه دار می‌کند که در این زمینه نیاز به فرهنگسازی از سوی اصحاب رسانه است.

الهیاری تصریح کرد: سالمندان نیاز به بسته‌های بهداشتی و تغذیه‌ای مناسب تری دارند به طوری که سالمندان تحت پوشش کمیته امداد از یک حداقل درآمد و امکانات برخوردار هستند لذا لازم است یارانه این قشر تقویت شود تا بتوانند حداقل با شرایط سنی خود نگران معیشت و زندگی خود نباشند.

وی مسکن و استیجاری بودن منازل ، رفت و آمد ، پرداخت وام، مشکلات روحی و روانی ، تغذیه ، بیماریهای صعب العلاج ، بیمه های مکمل ، اشتغال و مقررات بیمه های اجتماعی را از دیگر مشکلات سالمندان برشمرد.

الهیاری به بیمه سالمندان اشاره و تصریح کرد: هم اکنون ۶۳ درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد در کشور تحت حمایت بیمه سلامت و ۳۷ درصد آنها تحت پوشش بیمه کمیته امداد قرار دارند.

مدیرکل کمیته امداد فارس تنهایی را یکی دیگر از مشکلات سالمندان عنوان کرد و گفت: این نهاد تلاش می کند با برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه فرهنگی، اردوهای زیارتی و سیاحتی از بروز برخی مشکلات این قشر جلوگیری کند.

وی ارائه خدمات بهداشتی درمانی و تهیه و توزیع وسایل توانبخشی، برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی و پیاده روی به مناسبت هفته سالمند در سطح شهرستانها ،آموزش مراقبتهای بهداشتی درمانی با هماهنگی با علوم پزشکی،ارائه بسته خدمتی به سالمندان شامل پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت کمک هزینه بستری و اعمال جراحی بیماران سالمند روستایی، اعطای وام کار انگیزی را از جمله خدمات این نهاد به سالمندان تحت پوشش عنوان کرد.

الهیاری افزود: اجرای ۹ هزار و ۶۶۶ طرح اشتغال برای سالمندان شامل پرورش و نگهداری دام و طیور، خدمات اداری و فنی و مهندسی و امور اداری ، صنایع دستی و اشیاء هنری ، فعالیت های صنفی و صنعتی و حمل و نقل، فعالیتهای عمرانی و ساختمانی و خدمات ، کشاورزی باغداری جنگل‌داری نیز از دیگر خدمات کمیته امداد به سالمندان است.