۱.۵میلیون سالمند تحت پوشش امداد/ لزوم افزایش یارانه سالمندان

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امدادامام خمینی (ره) بااشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند تحت پوشش این نهادهستند، گفت:آمادگی پذیرش مددجویان بهزیستی اعم از زنان سرپرست خانوار وسالمندرا داریم.

علی‌محمد ذوالفقاری در نشست خبری خود با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در کشور اظهار داشت: در این راستا باید مشکلات دغدغه‌ها و مسائل مرتبط با سالمندان رصد و موانع روبه‌رو برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مددجو تحت پوشش امداد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها سالمند  هستند، خاطر نشان کرد: بر اساس آمار ۲۵ درصد جمعیت از سالمندی کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان داشت: سالمندان تحت پوشش امداد افرادی هستند که از لحاظ شرایط مالی و معیشتی شرایط خوبی را ندارند و به تبع جز سالمندان فقیر و نیازمند محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: سالمندان تحت پوشش امداد در مناطق و استان‌های مختلف متفاوت است و نوعاً سالمندانی تحت پوشش امداد قرار می‌گیرند که در مناطق محروم زندگی می‌کنند.

ذوالفقاری تصریح کرد: متاسفانه ۵۸ درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد تنها زندگی می‌کنند و به همین جهت در سال‌های گذشته برای رفع این موضوع، ازدواج سالمندی را مطرح کرده‌ایم چرا که این افراد در این دوره نیاز به همراه دارند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره)، اضافه کرد: ‌۶۰ درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته زنان هستند که اکثر این افراد به صورت تنها زندگی می‌کنند ضمن اینکه ۴۱ هزار سالمند تحت پوشش امداد نیز زمین‌گیر هستند و به این افراد بسته‌های حمایتی و معیشتی داده می‌شود.

_DSC0002

وی با تأکید بر اینکه در حوزه سالمندی مشکلات متعددی وجود دارد که بایستی مورد توجه قرار بگیرد بیان داشت:‌ اگر این مشکلات شناسایی و بر طرف نشوند قطعا در آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهیم بود.

ذوالفقاری در ادامه نشست خبری با اشاره به برخی از مشکلات سالمندان در کشور خاطر نشان کرد: منزلت سالمندی یکی از مواردی است که متاسفانه اخیر کمتر مورد توجه فرزندان قرار گرفته است و یکی از نگرانی‌های جدی در این حوزه از بین رفتن منزلت و کرامت سالمندان است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد: استقلال مالی سالمندان یکی دیگر از مواردی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد به طوریکه در حال حاضر نهادهای حمایتی تلاش می‌کنند که حداقل‌های معیشتی در اختیار سالمندان قرار بگیرد.

وی به یارانه سالمندان تحت پوشش امداد اشاره کرد و گفت: بایستی این یارانه افزایش یابد و ما بتوانیم حداقل نیازهای سالمندان را در بخش‌های مختلف فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از سالمندان در منازل نیاز به مراقبت‌های در منزل دارند و بایستی تعرفه‌های خدمات پرستاری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: متأسفانه این خدمات تحت پوشش بیمه‌ها قرار نگرفته‌اند که امیدواریم مسئولان مربوطه در این بخش تمهیدات لازم را اتخاذ کنند و بتوانیم بیمه سالمندان بهتری را در کشور داشته باشیم.

ذوالفقاری در ادامه به حقوق سالمندان و عدم قوانین و مقررات لازم در این بخش اشاره کرد و افزود: امروزه سالمندان در حوزه‌های مختلف از جمله تردد در شهرها دچار مشکلات عدیده‌ای هستند که این مباحث بایستی مورد توجه قرار بگیرد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: مباحث مربوط به شرایط روحی و روانی سالمندان نکته بعدی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد و امروزه نیازمند به مشاوره بیشتری در حوزه سالمندی هستیم و در این زمینه دستگاه‌های حمایتی می‌توانند به سمت تخصصی کردن خدمات مددکاری خود گام بردارند.

وی اظهار امیدواری کرد: رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی توجه ویژه‌ای را به بحث سالمندان و نیازهای آنها در جامعه داشته باشند.

????????????????????????????????????

ذوالفقاری به بیمه مکمل و تغذیه سالمندان اشاره کرد و گفت:‌این موارد جز حوزه‌ حمایت‌های اجتماعی محسوب می‌شود که البته باید اشتغال و توانمندسازی سالمندان را نیز به آن اضافه کرد.

وی تصریح کرد: بسیاری از سالمندان تحت پوشش این نهاد قبل از ورود به سالمندی مهارت‌های لازم را در این بخش ندارند و در این زمینه نیز باید تمهیدات لازم اتخاذ شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) به مشکل اسکان سالمندان در شهرها و استان‌های مختلف اشاره کرد و گفت: متأسفانه منازل سالمندان متناسب با شرایط آنها نیست.

وی خاطر نشان کرد: کمیته امداد تلاش می‌کند در حوزه‌های مختلف اعم از اشتغال، ازدواج سالمندان، منزلت آنها، پراکندگی سالمندان، بیمه تکمیلی این افراد گام‌هایی را بردارد.

ذوالفقاری به برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی ویژه سالمندان اشاره کرد و گفت:‌در سال‌های اخیر تلاش کردیم این اردوها را به صورت فصلی برگزار کنیم که در همه اردوها طرح غربالگری بیماری‌های سالمندان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: توسعه بیمه‌های اجتماعی در امداد در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تری در دستور کار قرار گرفته‌اند و امیدواریم در دهه‌های آینده به شرایط مطلوب‌تری در بخش ارائه خدمات به سالمندان برسیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: این نهاد آمادگی دارد سالمندان نیازمند و فقیر را شناسایی و در اسرع وقت تحت پوشش امداد قرار بدهد و در واقع اولویت امداد سالمندان نیازمند بر اساس شاخص‌های تعریف شده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه هم اکنون سالمند مجهول‌الهویه تحت پوشش امداد قرار ندارد، گفت:‌در طی این سال‌ها ما با سالمندان رها شده در شهرها و روستاها روبه‌رو نبوده‌ایم و تمامی سالمندان دارای مشخصات و خانواده هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۶۳ درصد از سالمندان تحت پوشش امداد تحت حمایت بیمه سلامت و ۳۷ درصد از این افراد تحت پوشش بیمه کمیته امداد قرار دارند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: برخی از وظایف بهزیستی و کمیته امداد شباهت‌های زیادی به هم دارند و ما معتقد به این هستیم که بایستی طرح تلفیق وظایف کمیته امداد و بهزیستی اجرا شود چرا که با اجرای این طرح دیگر منابع دولتی از بین نخواهد رفت.

ذوالفقاری از امادگی کمیته امداد جهت پذیرش سالمندان سازمان بهزیستی در این نهاد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی یک سازمان تخصصی در حوزه توانبخشی محسوب می‌شود ما نیز آمادگی داریم در قبال قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار و سالمندان تحت پوشش امداد، معلولان تحت پوشش کمیته امداد را به سازمان بهزیستی واگذار کنیم.

وی گفت: در حال حاضر سه درصد از جمعیت تحت پوشش امداد را معلولان تشکیل می‌دهند که در صورت تصویب طرح تفکیک واگذاری خدمات بهزیستی و امداد، این معلولان به بهزیستی داده خواهند شد.

ذوالفقاری همچنین به برگزاری پنجمین جشنواره سالمندان در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: هر ساله همزمان با روز سالمندان و با هدف تجلیل از سالمندان نخبه برگزار خواهد شد.

75785

وی گفت:‌این نشست با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و رئیس کمیته امداد در صحن حرم رضوی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه با گذشته ۶ ماه از سال جاری ما هنوز نتوانسته‌ایم اعتبارات لازم برای تامین جهیزیه زوجین تحت پوشش امداد را فراهم کنیم که امیدواریم با حمایت‌های دولت و مجلس در ۶ ماهه دوم گام‌های موثرتری را برداریم.

ذوالفقاری اضافه کرد: علیرغم عدم تأمین اعتبارات در بخش جهیزیه، اعتبارات لازم در بخش پرداخت وام به مددجویان تأمین نشده است که امیدواریم در این زمینه نیز با حمایت‌های دولت و مجلس گام‌هایی را برداریم.

در ادامه نشست خبری رضا نوروزی مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد با اشاره به آمار ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری تحت پوشش امداد خاطر نشان کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده در جمهوری اسلامی سن امید زندگی افزایش یافته است و هم اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار سالمند (۳۸ درصد در شهرها و ۶۲ درصد در روستاها) تحت پوشش امداد قرار دارند.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار بیش از ۶ میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند که تعداد سالمندان رو به افزایش است.

نوروزی گفت:‌در ۴ استان کشور از جمله خراسان رضوی، فارس، سیستان و بلوچستان و گیلان بیشترین سالمند و در استان‌های البرز، یزد، قم و سمنان کمترین سالمند را داریم.

وی با بیان اینکه کمیته امداد به عنوان یکی از اعضا اصلی شورای ملی سالمندان محسوب می‌شود، گفت: ما نظرات خود را به صورت تخصصی در این شورا اعلام می‌کنیم و در اختیار دستگا‌ه‌های مرتبط قرار می‌دهمی.

وی عمده نیاز سالمندان را در حوزه‌های اجتماعی، سلامت و اقتصادی دانست و گفت:‌بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته نیاز سالمندان در حوزه اجتماعی بالاتر از حوزه‌های سلامت و اقتصادی است.

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد گفت: یکی از مشکلات سالمندان در کشور ما تنهایی است که در همین زمینه امداد ازدواج سالمندان را در دستور کار خود قرار داده است