آمادگی کمیته امداد برای پذیرش سالمندان فقیر

علی محمد ذوالفقاری معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با اعلام آمادگی این نهاد برای پوشش تمامی سالمندان نیازمند و فقیر در اسرع وقت گفت: اولویت امداد حمایت آن گروه از سالمندانی است که بر اساس شاخص‌های تعیین شده، نیازمند تلقی می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با اعلام آمادگی این نهاد برای پوشش تمامی سالمندان نیازمند و فقیر در اسرع وقت گفت: اولویت امداد حمایت آن گروه از سالمندانی است که بر اساس شاخص‌های تعیین شده، نیازمند تلقی می‌شوند.

علی محمد ذوالفقاری در نشست خبری امروز خود که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، ضمن تسلیت و ابراز تاسف در خصوص فاجعه منا، عنوان کرد: مباحث سالمندی در کشور مربوط به یک روز خاص نیست. بلکه با توجه به افزایش تعداد جمعیت سالمندی در کشور باید بتوانیم مرتبا دغدغه‌های سالمندان و مشکلاتشان را رصد کرده و برای آنها راهکارهایی را ارائه دهیم.

۵۸ درصد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد تنها زندگی می‌کنند

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر بیش از شش میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور وجود دارد، اظهار کرد: اکنون ۲۵ درصد از جمعیت سالمند کشور تحت پوشش خدمات کمیته امداد هستند که این ۲۵ درصد در واقع جمعیت سالمندان فقیر و نیازمند کشور را شامل می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد ادامه داد: سالمندان تحت پوشش کمیته امداد عمدتا در مناطق محروم و فقیرنشین کشور ساکن هستند که این افراد علاوه بر مشکلات سالمندی با مشکلاتی چون فقر، محرومیت و عدم دسترسی به منابع و امکانات نیز درگیر هستند.

ذوالفقاری در ادامه ضمن ابراز نگرانی در خصوص جمعیت سالمندان تنها، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر ۵۸ درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد به تنهایی زندگی می‌کنند که تنهایی آنها نیز مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است؛ به این ترتیب کمیته امداد برای برون رفت از این مشکل طرح ازدواج سالمندی را مطرح و پیگیری می‌کند.

وی افزود: سالمندان در این دوره سنی نیاز به مراقبت، همراه و همدل دارند تا بتوانند زندگی خود را گذرانده و دچار مشکلات حاد نشوند، به این ترتیب نیاز است به مسئله ازدواج سالمندی در کشور بیش از پیش توجه شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ادامه ضمن بیان اینکه ۶۳ درصد سالمندان تحت پوشش کمیته امداد روستایی و ۳۷ درصد آنان شهری هستند، افزود: ۶۰ درصد سالمندان تحت پوشش کمیته زن هستند که این مسئله نیز شایان توجه است.

به گفته وی، در بین سالمندان تحت پوشش کمیته امداد ۴۱ هزار سالمند زمین‌گیر وجود دارد که بسته‌های حمایتی امداد در قالب هزینه‌های نگهداری در منزل و غیره به آنها ارائه می‌شود.

ذوالفقاری در ادامه ضمن بیان آنکه در این حوزه مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که لازم است اکنون به بهانه قرار گرفتن در آستانه روز جهانی سالمند گفته شوند تا شاید به آنها اعتنایی شود اظهار کرد:‌ چنانچه مشکلات سالمندی را در کشور نادیده بگیریم و نسبت به حل و رفع آنها اقدامات لازم را انجام ندهیم، با توجه به افزایش روند سالمندی در کشور دچار مشکلات زیادی خواهیم شد به طوری که تعداد سالمندان نیازمند به طور روز افزون افزایش خواهند یافت.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات سالمندان مسئله منزلت آنان است. در حال حاضر شاهد آن هستیم که سالمندان تحت پوشش کمیته امداد دارای فرزند هستند. اما فرزندان به دلیل مشکلاتی چون کمبود وقت و عدم فرصت کافی اعتنای لازم را به والدین خود نداشته و این مسئله تکریم آنان را خدشه دار می‌کند. به همین دلیل یکی از نگرانی‌های این حوزه مسئله منزلت و تکریم سالمندی که نیاز است به کمک رسانه‌ها مجددا در کشور احیا شود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیشترین توجه به رسانه‌ها، رادیو و تلویزیون را سالمندان دارند اما این در حالی است که کمترین موضوعات نیز در خصوص این قشر تولید می‌شود که نیاز است، موضوعات و محتواهایی ویژه سالمندی در رادیو، تلویزیون و رسانه‌ها گسترش یابد زیرا سالمندان سرگرمی‌های لازم خود را ندارند و باید به این مسئله اهمیت داد.

Mona Hoobehfekr-1-26

ذوالفقاری در ادامه به استقلال مالی سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسته‌های معیشتی کمیته امداد در اختیار سالمندان قرار می‌گیرد اما این بسته‌ها حداقل نیازهای سالمند را تامین می‌کند و در واقع سالمند به کمک مستمری کمیته امداد و یارانه دولت می‌تواند بخشی از مسائل معیشتی خود را پاسخ دهد. به طوری که گروهی از سالمندان هنوز در تامین معیشت خود مشکلات بسیار زیادی را دارند.

وی تصریح کرد: سالمندان نیاز به بسته‌های بهداشتی و تغذیه‌ای مناسبتری دارند که متاسفانه درحال حاضر سالمندان تحت پوشش کمیته امداد از یک حداقل درآمد و امکانات برخوردار بوده به همین دلیل نیاز است که یارانه این قشر تقویت شود تا بتوانند حداقل با شرایط سنی خود نگران معیشتشان نباشند.

وی ادامه داد: جمعی از سالمندان کشور نیاز به مراقبت در منزل دارند اما در حال حاضر در خدمات بیمه سلامت و بیمه کمیته امداد، تعرفه پرستاری در منزل وجود ندارد و حتی برای بردن پزشک به منزل سالمند نیز دچار مشکلاتی هستیم و یا برخی داروهای تقویتی ضروری سالمندان نیز تحت پوشش بیمه‌ها نیستند به همین دلیل نیاز است که به مسئله بیمه سالمندی توجه ویژه شده تا بیمه آنها بتواند پاسخگوی نیازهای خاص این قشر باشد.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ادامه به مسئله حقوق سالمندی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر در حوزه تولید قوانین و مقررات به این مسئله توجه نکرده و آنرا تدوین و رعایت نکرده‌ایم. به این ترتیب هیچ شاخصی در کشور در این خصوص وجود ندارد که موظف به رعایت آن باشیم.

IMG16052344

ذوالفقاری ادامه داد: در حال حاضر سالمندان کشور از رفت و آمد تا اجاره یک ساختمان برای اسکان خود دچار مشکلات عدیده‌ای هستند. برخی از وامهای بانکی به سالمندان داده نمی‌شود، برخی از مقررات بیمه‌های اجتماعی به سالمندان تعلق نمی‌گیرد که نیاز است به این مسائل توجه ویژه شود.

وی در خصوص مشکلات روحی و روانی سالمندان نیز عنوان کرد:‌ مشکلات روحی و روانی سالمندان نیز در حال حاضر رو به افزایش است و شاهد آن هستیم که سالمندی تنها در خانه زندگی کرده و پس از مدتی فوت می‌کند و اطرافیان چند روز بعد متوجه این موضوع می‌شوند، این امر نشان دهنده آن است که این سالمند از حداقل حقوق خود محروم بوده است به این ترتیب باید به مشاوره سالمندی در کشور اهمیت بیشتری داده شود و به طور تخصصی در این حوزه وارد شویم تا از این پس شاهد مشکلات کمتری در این حوزه باشیم.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: باید به سالمندان مستاجر نیز توجه شود و در حوزه حمایت‌های اجتماعی، بیمه‌های مکمل، تغذیه سالمندی، بیماریهای صعب العلاج، مشکلات مسکن و غیره به طور ویژه‌ای برنامه ریزی کنیم.

ذوالفقاری در ادامه به اشتغال سالمندی اشاره کرد و گفت: عده‌ای سالمند را معادل ناتوان فرض می‌کنند لذا برای سالمند بیکار هیچ برنامه ریزی نداشته و آنرا به حال خود رها می‌کنند در حالی که بسیاری از مشکلات روحی و روانی این قشر ناشی از بیکار بودن آنان است و خوشحالیم که در حال حاضر در امداد تحت پوششینی را داریم که با وجود بیش از ۷۰ سال سن طرح‌های اشتغالی چون کشاورزی و دامپروری را اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئله آن است که بسیاری از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد قبل از ورود به سالمندی مهارت‌های سالمندی را کسب نکرده که این یکی از مشکلات امداد است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کمیته امداد امام خمینی در حوزه‌های مختلف اعم از اشتغال، ازدواج سالمندی، منزلت آنها، پراکندگی سالمندان در مناطق مختلف روستایی، بیمه‌های تکمیلی و غیره برنامه ریزی کرده و فعالیت‌هایی را دنبال می‌کند.

وی در ادامه به اردوهای زیارتی و سیاحتی ویژه سالمندان اشاره کرد و گفت: از سالهای اخیر کمیته امداد این اردوها را به طور فصلی برگزار کرده که در تمامی آنها نیز طرح‌های غربالگری بیماریهای سالمندی نیز اجرا شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در ادامه به توسعه بیمه‌های اجتماعی در کمیته امداد در راستای ارائه خدمات مطلوب تر به سالمندان اشاره کرد و گفت: توسعه بیمه‌های اجتماعی در حال حاضر در دستور کار کمیته امداد قرار گرفته است و امیدواریم با انجام چنین اقداماتی شاهد ارائه خدمات مطلوب تری به این قشر باشیم.

ذوالفقاری در ادامه ضمن بیان آنکه هم اکنون سالمند مجهول الهویه‌ای تحت پوشش کمیته امداد قرار ندارد گفت: تمامی سالمندان تحت پوشش کمیته امداد دارای هویت مشخص هستند و در این سالها با مسئله رها شدگی و یا سالمند مجهول الهویه مواجه نبوده‌ایم.

وی همچنین ضمن اشاره به آنکه در حال حاضر ۶۳ درصد از سالمندان تحت پوشش کمیته امداد تحت حمایت بیمه سلامت و ۳۷ درصد آنها تحت پوشش بیمه کمیته امداد قرار دارند، در خصوص وظایف موازی کمیته امداد و بهزیستی نیز عنوان کرد: برخی از وظایف بهزیستی و کمیته امداد شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند به همین دلیل معتقدیم که باید با اجرای طرح تفکیک وظایف امداد و بهزیستی می‌توان هر سازمان به طور تخصصی مشخص و شفاف خدمات خود را ارائه کند و از طرف دیگر از پراکندگی‌های موجود جلوگیری و باعث تجمیع منابع نیز خواهیم شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این آمادگی به طور کامل در کمیته امداد وجود دارد که حتی سالمندان تحت پوشش بهزیستی که نیازمند خدمات توانبخشی نیستند را تحت پوشش خود قرار داده و از طرف دیگر آن گروه از سالمندان نیازمند خدمات توانبخشی را به بهزیستی تحویل دهد.

وی تصریح کرد: امداد اصلا آمادگی پذیرش سالمندان مجهول الهویه، زنان روسپی، بیماران روانی مزمن و غیره را ندارد. اما با این حال شاهد آن هستیم که سه درصد مددجویان کمیته امداد را معلولین تشکیل می‌دهند درحالی که ما نهاد تخصصی پذیرش این گروه نیستیم درحالی که این آمادگی را داریم که تمامی سالمندان نیازمند را پذیرش کنیم در صورتی که وظایف غیر مرتبط از ما گرفته شوند.

ذوالفقاری در ادامه به برگزاری پنجمین جشنواره سالمندان در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: هر ساله همزمان با روز سالمند و با هدف تجلیل از سالمندان نخبه این جشنواره در مشهد و در صحن حرم مطهر با حضور جمعی از مسئولین لشگری و کشوری و رئیس کمیته امداد برگزار می‌شود.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر با گذشت شش ماه از سال جاری ما هنوز نتوانسته‌ایم اعتبارات لازم را برای تامین جهیزیه زوجین تحت پوشش کمیته امداد فراهم کنیم که امیدواریم با حمایت‌های دولت و مجلس در شش ماه دوم سال در این خصوص گام‌های موثری را برداشت.

وی ادامه داد: همچنین در بخش پرداخت وام قرض‌الحسنه به مددجویان نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم در این زمینه نیز با حمایت‌های مجلس، دولت و اقدامات موثر خیرین گام‌هایی را برداریم.